אפריל: שונות נמוכה בין מסלולי התיקים המנוהלים

התיקים המנוהלים שיקפו בחודש שעבר את הרגיעה בשווקים לאחר חודשים סוערים, וההתייצבות הביאה לשקט גם בגזרת התשואות ■ האם זהו השקט שלפני הסערה

פיננסים / צלם: פוטוס טו גו
פיננסים / צלם: פוטוס טו גו

שוקי ההון רשמו בחודשים האחרונים תנודות חדות מאוד, מירידות בסוף 2014 לעליות חדות בתחילת 2015. בחודש אפריל, לראשונה זה כמה חודשים, התיקים שיקפו את השקט וההמתנה שנוצרו בשווקים. הדבר הביא לתשואות דומות מאוד, כמעט זהות, בפרופילים השונים: התיקים ללא מניות עלו בחודש שעבר ב-0.3%, והתיק על טהרת המניות עלה ב-0.36%. ביצועי כל שאר הפרופילים היו בתווך צר זה.

חודש אפריל יצר שונות נמוכה מאוד בין מסלולי התיקים, על פי הקלאסיקה של פיזור השקעות והקצאת נכסים אשר נועדו לתת מענה למגמות המתרחשות באפיקי השוק. היציבות בתיקים אינה נובעת דווקא משקט בשווקים או מדמיון בין ביצועי האפיקים השונים, אלא מפיזור בין האפיקים השונים. פיזור זה הוביל לביצועים דומים במרבית התיקים.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים מבוססים על נתונים מבתי השקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מהתיקים ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

בניגוד לפערים הגדולים מאוד בין התיקים ובין המנהלים השונים, באפריל נוצרה יציבות, כך ששוק ההון סיפק לכולם את אותה הזדמנות. היו אלה המניות בארץ, שעלו בשיעור מתון של 0.9%; זאת בדומה לתשואות איגרות החוב הצמודות למדד ששבו ותיקנו את הירידות של החודשים האחרונים. מול אלו נרשמה ירידה מתונה ברכיבי חו"ל בתיקים, הן אג"ח והן מניות, אשר עלו במונחים דולריים, אך נחלשו קלות עקב התחזקותו של השקל בשיעור ממוצע של 1.9%, על פי התפלגותו המטבעית בתיקי ההשקעות.

מחשבות מרחיבות

אחת השאלות המטרידות את המשקיעים, היא מדיניות הריבית, כאן ומעבר לים. בארה"ב ברור, כי היא תעלה, אך קיימת שאלת העיתוי. בנוגע לישראל, לא ברור מה יהיה הצעד הבא של הנגידה פלוג - האם היא תוריד את הריבית, או שתסתפק בכך שבארה"ב תהיה זו שתעלה ריבית ותשחרר את בנק ישראל מהצורך להעז ולהוריד ריבית. יש לומר, כי הקונצנזוס גורס, כי הריבית כאן לא תרד, וכך גם בשאלת ההרחבה הכמותית - הרוב סבורים, כי לא יהיה צעד כזה. אכן מחשבות מרחיבות.

מחשבות אלו הובילו כאמור את שוק המניות בישראל לעליות שערים ולסגירת פערים עם העולם, וגם בשוק האג"ח המגמה הייתה חיובית. במטוטלת בין האפיק הצמוד לשקלי, בציפייה להתפתחויות בתחום האינפלציה - היה זה האפיק הצמוד למדד, שקיבל את הבכורה באפריל ועלה בשיעור של 1.32% בממוצע; זאת לעומת עלייה מתונה יותר, של 0.13% בלבד, באג"ח השקליות.

הסיבה לכך היא שהפעילים סבורים, כי תקופת האינפלציה השלילית באה לסיומה עם חזרת הנפט הגולמי לעליות מחירים, ולאור הביקושים הערים במגזר הצרכנות בארץ. נראה, כי התפתחויות אלו בתיקי ההשקעות וביצועיהם בארבעת החודשים הראשונים של 2015 עשויים לסייע לציבור המשקיעים לראות גם ב-2015 אלטרנטיבה טובה לפקדונות בריבית השלילית, שכה מאפיינת את התקופה.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק