שלום חנוך תובע את אל-על בגלל השיר "כמה טוב שבאת הביתה"

שלום חנוך ויעקב רוטבליט טוענים: אל-על מפרה את זכויות היוצרים שלנו כשהיא משתמשת בשיר "כמה טוב שבאת הביתה" כ"שיר נחיתה" בטיסותיה

שלום חנוך ויעקב רוטבליט, יוצרי השיר "כמה טוב שבאת הביתה", תובעים את חברת התעופה אל-על בגין שימוש בשיר והשמעתו במהלך הטיסות של החברה.

התביעה הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, ובמסגרתה טוענים השניים כי אל-על מפרה זכויות יוצרים, ומבקשים להוציא צו מניעה זמני נגד השימוש של אל-על בשיר, כמו גם לקבל פרטים על אופן השימוש שלה בשיר.

כידוע, אל-על עשתה שימוש בשיר האמור כמעין "שיר נחיתה" במטוסיה. בכתב התביעה נטען כי מדובר "בפרשה פשוטה: פרשה אשר פרטיה ילמדו כיצד חברת אל-על הפרה ורמסה, בצורה בוטה, את זכויות היוצרים של התובעים בשיר פרי-עטם... עת השתמשה בו שלא כדין כשיר הנחיתה הרשמי שלה עת מטוסיה נוחתים בישראל, לצרכיה הפרסומיים, השיווקיים והמסחריים... כל זאת, כשמעולם לא ניתן לה אישורם של התובעים לעשות את השימוש האמור ביצירות".

לפיכך, ולשם הפסקת השימוש האמור לטענתם ביצירתם, דורשים חנוך ורוטבליט מאל-על להחזיר לידיהם "את הקובץ המקורי וכן את הקובץ המוקלט (אם וככל שקיימים) בו היא עשתה ועושה שימוש, לרבות קטע הקריינות המלווה את היצירות או הקוטע אותן".

לטענתם, למרות שאל-על חתמה על "רישיון שמיכה" עם אקו"ם, "הוא אינו כולל בחובו זכויות הקלטה של היצירות או השמעה של היצירות באופן ובנסיבות שהן מושמעות, או לצרכים פרסומיים או הקלטת פרסומת, תוך שילוב היצירות במסגרתו והשמעה של היצירות, או חלק מהן, תוך יצירת זיקה לנתבעת, בדרך בה הן מושמעות.

"מדובר בשימוש חוזר ונשנה של הנתבעת ביצירות לצורך קידום עסקיה ומתן השירות על-ידה, ולא בהשמעה רנדומלית או מתחלפת או חד-פעמית. הנתבעת מבקשת לשייך לעצמה ערבים של 'בית' וב'ישראליות', ובכך למתג עצמה לצורכי פרסום, מיתוג ומסחר בחברת התעופה הישראלית".

בכתב התביעה מובאת גם תגובת בא-כוחה של אל-על, עו"ד אייל שגיא, שנמסרה לבא-כוח התובעים ביוני 2013: "לאחר בדיקת הנושא עולה כי השיר 'כמה טוב שבאת הביתה' הושמע במטוסי אל-על בעת נחיתתם בישראל, כדין ועל-פי הרשאות שבידי אל-על. לפיכך ובניגוד לטענת מרשיך, אין כל הפרה של זכויות, ואין כל פגיעה בקניינם של מרשיך או התעשרות על חשבונם. בכל מקרה ועל מנת למנוע התנצחות מיותרת - ואנו תקווה שזו גם כוונת מרשיך - ממילא הועברה הנחיה להפסיק את השימוש הנטען על-ידכם".

עוד מציינים השניים בכתב התביעה כי הם שומרים לעצמם את הזכות לתבוע את אל-על בעתיד ולדרוש פיצויים על השימוש ביצירה.