שוקי האג"ח רועדים - ובעקבותיהם גם המניות

ציפיות מופרזות מתוכנית ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי העלו את מחירי האג"ח בעולם לרמות קיצוניות, שלאחריה הוצת גל מימושים של אג"ח אירופיות שהשפיע על שווקים נוספים

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

שערי האג"ח ירדו היום (ג') ברחבי העולם, ותשואת אג"ח האוצר האמריקאי עלתה לשיא של 5 חודשים, כאשר המפולת העולמית בשוקי החוב העמיקה. המניות האירופיות ירדו לראשונה מזה 4 ימים, והדולר נחלש בעוד שהנפט התאושש.

תשואות אג"ח האוצר האמריקאי ל-10 שנים עלו ב-5 מאיות האחוז ל-2.33% בשעות הצהריים באירופה. תשואת אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים, הבנצ'מארק של מרחב האירו, עלתה ב-9 מאיות האחוז (נקודות בסיס) ל-0.7%, וגם התשואה ביפן עלתה. מדד סטוקס אירופה של 600 מניות איבד 1.6%, ואילו מדד 500 S&P האמריקאי נסוג ב-0.6%. המניות בשנגחאי התקדמו זה היום השלישי, בזמן שמדד הדולר של בלומברג (מול סל מטבעות מסחר) ירד ב-0.6% והנפט הנסחר בניו-יורק התייקר ב-1.9% ל-60.35 דולר לחבית.

ציפיות מופרזות מתוכנית ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי עזרו להרים את מחירי האג"ח בעולם לרמות קיצוניות, שלאחריה הוצת גל מימושים "גדול ואכזרי" של אג"ח אירופיות שהשפיע על שווקים נוספים, לפי בנק גולדמן זקס. אג"ח האוצר האמריקאי ירדו מפני שהממשל עמד להוציא היום למכרז הנפקה של שטרי חוב ל-3 חודשים בהיקף של 24 מיליארד דולר, להנפיק כמות זהה של אג"ח ל-10 שנים מחר ולהנפיק אג"ח ל-30 שנה בהיקף של 16 מיליארד דולר מחרתיים.

"מה שחדש כאן הוא שהצד האמריקאי של השוק דוחף את הדברים למטה", אמר כריסטופר ריגר, אסטרטג האג"ח של קומרצבנק מפרנקפורט, גרמניה. בנק זה נחשב לראשון הסוחרים באג"ח ממשלתיות גרמניות. "עם ההיצע שמגיע כעת (הנפקות הממשל האמריקאי), שהוא בהחלט גורם, השוק יכול להתפתות לבחון את הרמות הנמוכות הללו. זה לא הזמן להיות נועזים".

בציריך אמר היום נשיא הפדרל ריזרב בניו-יורק, וויליאם דאדלי, כי העלאת הריבית הראשונה מאז 2006 על-ידי הפד "תאותת על שינוי משטר" שיצית פעילות בשוקי ההון כאשר זה יקרה. הפד אמר בעבר שהוא יעלה את ריבית הקרנות הפדרליות כאשר הוא יבחין בשיפור נוסף בשוק העבודה האמריקאי, ויהיה "בטוח במידה סבירה" שהאינפלציה תנוע לכיוון 2% בשנה במרוצת הזמן. רוב הכלכלנים בסקר בלומברג בסוף אפריל העריכו שההידוק יתחיל בספטמבר.

מחיר אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים ירד זה היום העשירי ב-11 הימים האחרונים. האג"ח האיטלקית המקבילה נסחרה היום בתשואה של 1.88% (עלייה של 12 מאיות אחוז), וזו של ספרד נסחרה ב-1.86%.