נשיא ארה"ב אובמה: "לא ויתרתי על רעיון שתי המדינות"

"אנו מצפים מהממשלה החדשה בישראל ומהפלסטינים להפגין מחויבות אמיתית לפתרון של שתי מדינות" ■ קורא לחזק הקשר בין עזה לגדה המערבית ואת הקשר בין הפלסטינים לכלכלת ישראל ולכלכלה הגלובלית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז אתמול (ג'), כי הוא לעולם לא יאבד את התקווה לשלום בין ישראל לפלסטינים, וכי ארה"ב לעולם לא תחדל לפעול למען שלום ישראלי-פלסטיני. הוא דיבר בראיון לעיתון הערבי-הבינלאומי "שארק אל אווסאט", שיוצא לאור בלונדון.

רוב הראיון הוקדש לוועידת הפסגה בין מדינות המפרץ הפרסי לארה"ב שמתוכננת להתקיים היום בקמפ דייוויד, אך הוא דיבר באריכות גם על הסכסוך בין ישראל לפלסטינים ושם דגש חזק בסוגיית עזה והשתלבותה העתידית בכלכלה האזורית.

בתשובה על שאלה כיצד ישנה את הדינמיקה של המגעים לפתרון הסכסוך, אם אכן הוא נחוש בהחלטתו ליישב אותו, אמר אובמה: "כפי שאמרתי בעת ביקורי בראמללה לפני שנתיים, הפלסטינים ראויים לכך שיושם קץ לסכסוך ולכל ההשפלות היום-יומיות שכרוכות בו; הם ראויים לחיות במדינה עצמאית, ריבונית, שבה הם יוכלו להעניק לילדיהם חיים של כבוד ולפתוח לפניהם הזדמנויות".

"ובנאום אחר, באותו ביקור, אמרתי לישראלים ששלום בינם לבין הפלסטינים נחוץ, צודק ואפשרי", המשיך אובמה. "שלום כזה משרת גם את אינטרס הביטחון הלאומי של ארה"ב. לכן עבדנו קשה כל כך במשך השנים למען פיתרון של שתי מדינות והשתדלנו לפתח דרכים חדשניות שיתייחסו לצרכי הביטחון של ישראל ולצרכי הריבונות הפלסטינית".

הוא הוסיף: "אין זה סוד שנמצאת לפנינו דרך קשה מאוד להתקדמות בעקבות קריסת השיחות בין הצדדים, המתיחות המבעבעת בירושלים ובגדה המערבית ושאלות רציניות לגבי המחויבות הכללית לפיתרון של שתי מדינות. לאור המציאות הזו, ארה"ב בוחנת עתה בקפידה את גישתה לסכסוך".

"אנו מצפים מהממשלה החדשה בישראל ומהפלסטינים להפגין מחויבות של אמת לפיתרון של שתי מדינות באמצעות מדיניות ומעשים", הוסיף נשיא ארה"ב. "רק כך יהיה אפשר לשקם את האמון ולהימנע ממעגל של הסלמות.".

על עזה אמר אובמה: "התייחסות להשפעה המתמשכת של המלחמה בעזה בקיץ הקודם צריכה לעמוד במרכז כל מאמץ (להשגת שלום). בסופו של דבר, הצדדים ייצטרכו להתייחס לא רק לצרכים ההומניטריים המיידיים ולצרכי השיקום בעזה אלא גם לבעיות הליבה של האתגרים שעימם צריך להתמודד כדי להבטיח את עתידה של עזה במסגרת פיתרון של שתי מדינות. האתגרים האלה כוללים הפחת חיים בקשר בין עזה לגדה המערבית ושיקום הקשרים הכלכליים החזקים בין עזה לבין ישראל והכלכלה הגלובלית".

בדברו על החששות של מדינות המפרץ הפרסי מפני איראן, ערב ועידת הפסגה בקמפ דייוויד בין הנשיא לבין בכירים במדינות המפרץ (רק חלקם שליטים; סלמן מלך סעודיה, למשל, הודיע כי ייעדר), אמר אובמה, כי למדינות באזור יש זכות מלאה להיות מודאגות מפעילויותיה של איראן, במיוחד תמיכתה בארגוני טרור אלימים שפועלים בשליחותה בתחומיהן של מדינות אחרות: "איראן עוסקת בבירור בפעילות מסוכנת וחתרנית במדינות שונות ברחבי האזור כמדינה תומכת טרור. היא מסייעת להשאיר את משטר אסד בסוריה על כנו. היא תומכת בחיזבאללה ובחמאס. ואיראן מסייעת למורדים החותים בתימן".

אך נשיא ארה"ב הדגיש, כי איראן עוסקת בפעילויות אלה גם ללא נשק גרעיני. "אנו יכולים רק לדמיין כיצד איראן היתה נעשית עוד יותר פרובוקטיבית לו היא היתה חמושה בנשק גרעיני. הקהיליה בינלאומית היתה מתקשה עוד יותר לסכל ולהרתיע התנהגות חתרנית של איראן".

אובמה אמר, כי אינו יכול לנבא כיצד תנהג איראן בעתיד. הוא הודה שיש באיראן מנהיגים וקבוצות שבמשך עשרות שנים קיבעו את מעמדם בראש מחנה המתנגדים לארה"ב ולשותפותיה האזוריות. "אני לא בונה על כך שההסכם הגרעיני ישנה זאת". אך, הוסיף הנשיא, בהחלט אפשרי שבעקבות יישום מוצלח של ההסכם הגרעיני והפסקת הסנקציות, יזרמו השקעות לאיראן וייפתחו יותר הזדמנויות לאזרחים, ודבר זה יוביל למנהיגים מתונים יותר בטהראן.