רן בן שמעון: "הפועל ת"א הוא המועדון הכי 'מודלף' במדינה"

הפועל? "כל הדברים שפורסמו לגבי החוזה שלי שקריים"; מכבי? "נכשלתי שם. עשיתי טעויות של מתחיל"; ההחלטה להמשיך עוד עונה במכבי פ"ת? "בחרתי במועדון שבו היה לי טוב השנה - ושהקוראים ימחקו מהר את החיוך מהפנים שלהם"; שדרי הקווים? "אם הם רוצים להגיד שנהיה בתחתית כל העונה, שיכתבו טור דעה" ■ ראיון עם רב"ש

רן בן שמעון מתראיין / צלם: שלומי יוסף
רן בן שמעון מתראיין / צלם: שלומי יוסף

כשהוא מתחת לרדאר נראה רן בן שמעון, 44, מצוין. וזה לא בגלל 21 הקילוגרמים שהעיף מרצונו מאז לקח על עצמו את אימון מכבי פ"ת. אחרי שנה במחיצת הלוזונים שעדיין יכולה להסתיים עם כרטיס לאירופה (מדורגת במקום 5), ולפני עוד שנה במחיצתם, מתפנה המאמן הכי מעוטר בקבוצות קטנות מאז דרור קשטן, לשעה של סיכומים וחשבון נפש.

באחד הראיונות הראשונים של תחילת העונה תפס אחד משדרי הקו את בן שמעון ושאל אותו איך הוא נערך לקרבות התחתית עם מכבי פ"ת. רב"ש ממש כעס, והשבוע גם הסביר למה: "לא נתנו לנו סיכוי, עוד לפני שהגעתי. מותר להעריך, והתפקיד שלי הוא לגרום לאנשים לחשוב להיפך. אבל יש הבדל וצריך פעם אחת ולתמיד לעשות את ההבדל הזה. אתם רוצים להגיד שאנחנו צריכים להתפטר? תכתבו טור אישי. אתם רוצים להגיד שנהיה בתחתית כל העונה? תכתבו טור דעה. שאתה בא אלי אחרי מחזור ראשון מול מכבי ת"א ושואל אותי איך אני נערך לקרבות תחתית, זה חוסר כבוד כלפיי וגם כלפי המקצוע שלי. כל מה שאני עושה במהלך ההכנה שלי זה להוציא את השחקנים מכל התבניות האלה שרוצים לשים אותם בתוכן".

מיהרת לחתום במכבי פ"ת לעונה נוספת ויכול להיות שאם היית משחק יותר נכון בקלפים שלך היית במכבי חיפה או בהפועל ב"ש. אתה מעדיף בינתיים קבוצות קטנות?

"בתחילת הקריירה, בכל פעם שחשבתי אסטרטגית - נכשלתי. מאז החלטתי שאת כל ההחלטות החשובות בחיים אני מקבל מבפנים, רגשית. אני לא יודע על הצעות ממכבי חיפה ומהפועל ב"ש. בחרתי במועדון שבו היה לי טוב השנה - ושהקוראים ימחקו מהר את החיוך מהפנים שלהם - התחברתי לאנשים. הונחה הצעה להמשיך עוד שנה. אני מאמין שהיכולות שלי בתור מאמן הרבה יותר טובות ככל שהזמן עובר. אני מאמין שאני יותר רץ למרחקים ופחות ספרינטר. אני מאמין שאפשר להגיע עם מכבי פ"ת למקומות יותר טובים וכל ההפחדות מסביב, שמכבי פ"ת הגיעה לשיא שלה השנה, הם דברים שאני לא מאמין בהם. אני באתי לשנות דברים".

יש לך חשש, אחרי מכבי ת"א והפועל ת"א, לעבוד במועדון גדול?

"לא. להיפך. במועדונים גדולים הרבה יותר קל לעבוד מבמועדונים שאני עובד כרגע. במועדון גדול המעטפת של המאמן הרבה יותר טובה, הכלים שעומדים לרשותו יותר גדולים. כל מה שנשאר לנו לעשות עכשיו, כדי להבין את התשובה הזו, זה להגדיר מה זה מועדון גדול. אין לי ספק שהגעתי לשני מועדונים גדולים בחיי בתקופה לא הכי גדולה שלהם. אין לי ספק שאם הייתי ממשיך במועדונים האלה, הייתי מוצא דרך להצליח. מקום שייתן לי לעבוד וייתן את הכלים לעבודה, אין ספק שאצליח בו. הביטחון העצמי שלי הוא לא נגזרת של מה שאומרים עלי או על תוצאה כזו או אחרת, אלא על ההערכה עצמית שלי. וההערכה העצמית שלי היא די גבוהה".

באותה נשימה אפשר להגיד שהגעת למועדונים קטנים בתקופה הכי טובה שלהם.

"יכול להיות. בקרית שמונה הצלחתי לעשות משהו בצלמי ובדמותי. כמובן שלא עשיתי את זה לבד. הצלחתי להכניס איזו שהיא טביעת אצבע. זה חלום ענק שלי להיות ארסן ונגר כזה".

נשארת במכבי פ"ת כדי שלא להצטייר כאיזה אופורטוניסט שמחפש כל הזמן את מקום העבודה הבא שלו?

"אני חושב שהיום, בגיל 24, פחות חשוב לי איך אני מצטייר. עד גיל 23 היה לי יותר חשוב איך אני נראה מבחוץ. שם עשיתי איזה שינוי בחיים. נתנו לי הצעה מקצועית שתואמת את איך שאני רואה את השנה הבאה, כי כלכלית לא היה מה לעשות. השארנו את החוזה כמו שהוא, כי חשבתי שמשלמים לי שכר הוגן. אני מרגיש עם זה מאוד טוב".

מה לא עבד במכבי והפועל?

"בהפועל עבד. אני לא מסכים עם כל מה שאומרים. בהפועל עשינו קבוצה טובה. אין תהליך שלוקח שנה לאליפות. אתה לא יכול לחבר קבוצה בקיץ לאליפות. הפועל ת"א שיחקה בתקופתי טוב, ברוב הזמן. הצלחנו להגיע בסוף לאירופה. למכבי ת"א הגעתי בגיל שהייתי בו מאמן מצוין אבל אדם שעדיין לא בשל לנהל מערכת כזו גדולה והיה צריך לנהל. הייתי אדם פחות מערכתי ועשיתי הרבה טעויות במכבי ת"א. נכשלתי שם. אין תחום שלא עשיתי בו שם טעויות של מתחיל. אולי לאנשים מבחוץ התהליך בשתי הקבוצות נראה דומה אבל לאדם שנמצא בפנים, שני המקרים האלה שונים לחלוטין".

מי היה הבוס בהפועל ת"א?

"היו כמה. בפועל היו שניים שניהלו שם, וזה חיים רמון ועידו חג'ג'. דרך אגב, אני חושב עד היום שאם הדברים היו תלויים בחיים רמון, הייתי ממשיך. מני וייצמן בכלל לא בתמונה, הוא חבר טוב, ועשה מאמצים גדולים שאני אשאר. נתנו לי לעבוד בהפועל ת"א, נתנו לי כלים, ואין לי טענות".

מי המליץ שלא תמשיך, עידו חג'ג'?

"אני מאמין שכן".

עד כמה זה אכזב אותך?

"ביומיים הראשונים מאוד, אבל אחרי יומיים הייתי כבר עם אשתי בספרד ומה שעניין אותי זה אם נאכל בצהריים אננס או שתהיה לנו מטריה במילקשייק. לעומת זאת, אחרי מכבי נכנסתי לשמיכות לאיזה שבועיים-שלושה. היה לי קשה מאוד".

עד כמה הרחש-בחש בהפועל ת"א - כולל סביב המשכורת שלך - פוגע בתפקוד המועדון?

"אין ספק, וזו עובדה, שהפועל ת"א הוא המועדון הכי מודלף במדינת ישראל. קבל זאת כאקסיומה. דבר שני, כל הדברים שפורסמו לגבי החוזה שלי שקריים, נופחו, והלוואי שהייתי מרוויח את מה שאנשים פרסמו שאני מרוויח. שלוש, לא מתנצל, לא חייב לאף אחד שום דבר, לא עמדתי עם אקדח על הרקה לאף אחד. ההדלפות מפריעות למועדון להתקדם. נקודה. כשאתה רוצה לעשות מועדון מסודר, לכל דבר, אפילו הקטן ביותר, יש משמעות קריטית. אם אתה רוצה לעשות מערכת טובה, המערכת צריכה להיות סגורה מכל הכיוונים".

עד כמה חופש הפעולה במכבי פ"ת הוא מוחלט?

"100 אחוז. כמו בכל המקומות שעבדתי בהם. מי שלא נותן דין וחשבון למעסיקיו זה כאוס. במועדון, גם המאמן וגם ההנהלה, צריכים להיות בראש אחד ולקבל החלטות משותפות בדברים מסוימים. האם מישהו הורה לי פעם שזה ישחק ולא זה? כל עוד אני חי, זה לא קרה או יקרה. להגיד שלא ניסו? מדי פעם זורקים פה מילה ושם מילה. אנשים שמוציאים כסף מהכיס שלהם, צריכים לדעת מה עושים עם הכסף שלהם. יכול להיות שהם רואים טיפ טיפה יותר קדימה ואתה אחראי רק לקצה המטר שלך. יש החלטות אסטרטגיות של המועדון, ויש החלטות מקצועיות של המאמן שהן טאבו".

הגדרת קודם בעלים שמעורב. למי התכוונת, לעמוס או לאבי לוזון?

"את עמוס לא ראיתי כל השנה. אפס מעורבות. יש את אבי שמעורב בשביל כל האחים, אבל הוא מעורב כי הוא אוהב את זה, כי זה החיים שלו, כי אין אימון שהוא מפספס וכי זה חשוב לו והוא מת על המועדון הזה. אם אתה שואל אותי אם אבי אמר לי פעם אחת השנה להוציא את זהו להכניס את זה, אז מעולם זה לא קרה. הוא יודע להתנהג, נתן לי כבוד בתור מאמן השנה. מעטים המקרים שנכנסנו זה בזה, וזה בגלל שאנחנו קצת דעתניים".

אתה בקשר טוב עם ג'ורדי קרויף.

"אני מאוד אוהב אותו. אנחנו משוחחים בטלפון לפחות פעם בשבוע. ג'ורדי איש מבריק".

אז איך זה שאתה לא עובד במכבי ת"א?

"כי במכבי יש החלטה אסטרטגית ולפיה עובד צוות זר וחוץ מזה אני לא בוחר את החברים שלי לפי רמת האינטרסים. אני יודע שג'ורדי מעריך אותי מאוד ומה שיקרה בעתיד, אני לא יודע. אני חבר שלו מקפריסין. אחרי שסיימתי את העונה בקרית שמונה, הוא בדיוק בא מא.א.ק לרנקה למכבי ת"א, עשה שיחות אישיות עם מאמנים בארץ כדי להכיר אותם, בלי מחויבות. אחרי השיחה שלנו הוא המליץ לא.א.ק לרנקה. הם קראו לי לפגישה ותוך חצי שעה נתנו לי 25 אחוז יותר ממה שביקשתי".

אתה חושב שיהיה מישהו שיוכל לדגדג את מכבי ת"א בשנים הקרובות?

"בוודאי. אני גם חושב שמכבי ת"א, במתכונתה הנוכחית, היא קבוצה פגיעה. זו המערכת הכי מסודרת, עם מנהל סופר מקצוען, ערן זהבי הוא חוויה בפני עצמה. ועם כל זה, מכבי ת"א ברת תחרות. להפועל ב"ש, בפרט עם האצטדיון החדש, יש את היכולת להתמודד עם מכבי ת"א".