האתגרים של גלנט

כמה עצות לשר הבינוי הנכנס, להתחלה חלקה (יחסית)

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

יואב גלנט, שר הבינוי החדש, סיפר יותר מפעם אחת כמה הוא אוהב משימות מורכבות ומאתגרות.

כשהתגייס לפני 40 שנה לצה"ל הוא שאל את קצינת המיון מהי היחידה שמסלול ההכשרה שלה הוא הקשה מכולם, וכך הגיע לשייטת 13. כמה שנים אחר כך סידר מפקד השייטת עמי אילון מסלול קצונה קצר ומהיר ללוחמי היחידה, אבל גלנט היה היחיד שהתעקש לעבור את המסלול הארוך בבה"ד 1.

בחודשים הקרובים מצפה לשר החדש משימה מורכבת, ארוכה וקשה.

למרות שהבוס שלו משה כחלון אמר בשנים האחרונות יותר מפעם אחת ש"אם הממשלה באמת היתה רוצה, מחירי הדירות היו יורדים צ'יק צ'ק", גלנט וכחלון כבר יודעים שזו מלחמה ארוכה. אין פתרונות בזק. אין היצע זמין של קרקעות ודירות, אין מספיק כוח אדם (פועלי בנייה, מהנדסים, מנהלי עבודה, מפקחים ועוד), הריבית נמוכה מדי (והיא עלולה לרדת עוד), ראשי הערים עדיין לא השתכנעו (ובצדק מבחינתם) שכדאי להם להציף את עירם בדירות ועוד שלל סיבות שהביאו אותנו לאן שהגענו.

שתי עצות להתחלה חלקה (יחסית):

אל תנסה להמציא את הגלגל מחדש. למרות הטענה השכיחה שהשרים הקודמים היו מאוד סקטוריאליים (אטיאס ואריאל), האמת היא שהם עסקו בעיקר בניסיונות להוציא את העגלה כולה מהבוץ. המערכות למדו לדבר זו עם זו, ראשי הרשויות למדו להקשיב לצרכי המדינה ועוד. לכן, בזמן הקצר שיש לך (רוב ההימורים לא נותנים לממשלה הרבה שנים), זו תהיה טעות לא להמשיך בעיקר באותה דרך. הסכמי הגג עם הרשויות, הסרת חסמים ב"נתיב לדירה" וכו'. רצף שלטוני חשוב למשק בכלל ולנדל"ן בפרט יותר מהברקה כזו או אחרת.

נוסף לכך, ברור את מטרותיך ותוכניותיך (והצהרותיך). מרוב תוכניות שנזרקו לאוויר בשנים האחרונות, אין פלא שהשוק רק מבולבל.

ואזהרה אחת: כמו בצבא, גם בנדל"ן נדמה שכולם יודעים מה בדיוק צריך לעשות מחר בבוקר. כל ישראל נדל"ניסטים (ואנשי צבא). עוד לא פגשתי ישראלי אחד (אולי היו כמה בודדים) שלא ידע מה צריך לעשות כדי להוריד את מחירי הדירות (ואת שלטון החמאס). זו גם אחת הצרות הגדולות של תחום הנדל"ן. לכל תוכנית יש כמובן עוד אלטרנטיבה, ולכל תוכנית יש חסרונות שיהיה מי שיחפוץ להפוך אותן לאיום קיומי על המדינה.

תזכור שיותר מדי יועצים ויותר מדי פתרונות השאירו אותנו לפי שעה כמעט עם שום דבר. ושיהיה בהצלחה.