הנפקת אג"ח של ממשלת ישראל זכתה בפרס יוקרתי

הפרמטרים לפרס של מגזין TheBanker הם יחס הביקוש להנפקה, חוזקם של רוכשי האג"ח והיקף הסחירות של האג"ח לאחר הנפקתו

הנפקת האג"ח באירו שביצעה ממשלת ישראל בינואר שעבר זכתה בפרס הנפקת השנה באג"ח ריבוני באזור המזרח התיכון של מגזין TheBanker היוקרתי מקבוצת הפייננשל טיימס. הפרמטרים לפרס הם יחס הביקוש להנפקה, חוזקם של רוכשי האג"ח והיקף הסחירות של האג"ח לאחר הנפקתו.

במסגרת ההנפקה שנוהלה על-ידי החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו, גייסה ממשלת ישראל סכום של 1.5 מיליארד אירו לעשר שנים בקופון של 2.875%, הנחשב לריבית הגיוס הנמוכה ביותר אי-פעם. האג"ח התייקרה מאז ונסחרת כיום ברמות מחירים המגלמות תשואה של 1.34% בלבד. יש לציין כי ההנפקה בוצעה בשנה שהייתה עשירה בגיוסי חוב דומים של מדינות, שביקשו לנצל את סביבת הריביות הנמוכה כדי לשפר את מבנה החוב שלהן. השנה לא ביצעה ישראל גיוס אג"ח דומה באירו, לראשונה מזה שלוש שנים.

בנימוקי הפרס צוין כי ההנפקה השיגה ביקושי-יתר בהיקף של פי 3.8 מגודל ההנפקה (5.7 מיליארד אירו) בעיקר מצד גופים מוסדיים בשווקי ההון בבריטניה, צרפת וגרמניה. למרות שבוצעה לאחר היעדרות של 4 שנים משוק האירו שולמה בגינה "פרמיית הנפקה חדשה" נמוכה של 5 נקודות בסיס. חתמי ההנפקה היו ברקליס, סיטיבנק וגולדמן זקס. יהלי רוטנברג, סגן בכיר לחשבת הכללית וראש חטיבת המימון והאשראי באוצר אמר בתגובה כי הנפקות אילו מאפשרות לגוון את ערוצי הגיוס של הממשלה ומהוות תשתית להשקעות נוספות של משקיעים בישראל.

החוב הממשלתי עומד כיום על 715 מיליארד שקל ו-15% מתוכו מוגדר חוב חיצוני שגוייס בחו"ל במטבע זר (בעיקר דולר ארה"ב).

"למרות שערוץ הגיוס המרכזי שלנו נשאר השוק המקומי, הנוכחות בחו"ל שחשובה לישראל לצורך שמירת הגיוון של מקורות הגיוס ועידוד השקעות זרות בישראל ולכן חוות הדעת החיצונית לגבי ניהול החוב חשובה לנו", אמר רוטנברג.