זה איש הביצוע של כחלון להורדת מחירי הדירות

כחלון ממנה את אביגדור יצחקי, מי שהיה מנכ"ל משרד רה"מ של אריאל שרון, לאיש שיתאם בין כל הגופים המעורבים בתוכניות הדיור שלו

אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי
אביגדור יצחקי / צילום: תמר מצפי

שר האוצר, משה כחלון, מתכוון למנות את אביגדור יצחקי למנהל מטה הדיור באוצר.

יצחקי ירכז את הטיפול במינהל התכנון, שיועבר ממשרד הפנים במסגרת ההסכם הקואליציוני וכן את פעילות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), גוף שגם הוא יועבר לסמכות השר כחלון במסגרת ההסכם עם ראש הממשלה. וזאת, לצד העברה לאוצר של פעילות החברה הממשלתית "דירה להשכיר", שהוקמה על ידי שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, וכן בקשר עם משרד הבינוי בראשות השר יואב גלנט. בתפקיד ראש קבינט הדיור יכהן השר כחלון עצמו.

יצחקי, אחרי שיעבור את אישור ועדת המינויים ונציבות שירות המדינה, אמור להיות האיש אשר ימלא את כל הבטחות כחלון להעלאת היצע הדיור והוזלת הדיור. בחלק מהמשימות שיוזכרו בהמשך הוא לא יכהן תפקיד פורמלי, אלא כנציגו של כחלון וכמתאם פעולות וגופים העוסקים בענף הנדל"ן.

מסגרת התפקיד של יצחקי מוגדרת כיו"ר מטה הדיור של שר האוצר כחלון. בהתייעצויות ליציקת תוכן לתפקיד דובר על האפשרות לשני מינויים מעשיים ברמה הבכירה ביותר.

המינוי הראשון: יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ומכוח תפקיד זה גם יו"ר ועדות המשנה הארציות (ות"ל, ותמ"ל, ולקחש"פ ולמת"ע); ל"גלובס" נודע, כי מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ, הכינה עבודת מטה המאפשרת להפוך את מינהל התכנון לרשות, בדומה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כך שהעברת מינהל התכנון לשליטת משרד האוצר תהיה קלה יחסית.

המינוי השני הוא חבר במועצת מקרקעי ישראל, על מנת שבהמשך יתמנה לתפקיד מ"מ יו"ר המועצה, שהוא השר כחלון. לגבי תפקיד זה מתעוררת בעיה, כי בהגדרת הרפורמה להקמת רמ"י נאמר, שנציג משרד האוצר במועצה יהיה סגן הממונה על התקציבים.

מכיוון שיצחקי יעבוד ככל הנראה על-פי חוזה בכירים מיוחד ולא יוגדר כמשנה לממונה על התקציבים באוצר, יהיה צורך בשינוי תקנות על מנת להכשיר אותו כנציג משרד האוצר במועצה, ולמנותו בהמשך למ"מ של כחלון כיו"ר המועצה. הפתרון המסתמן כרגע הוא, שיצחקי יתפקד בינתיים כמעין "משקיף" בישיבות המועצה, לצידו של היו"ר כחלון, ואם כחלון יחליט שהוא רוצה להשתחרר מתפקיד יו"ר המועצה בשוטף, ינסו לתקן את התקנות ולאפשר את מינויו של יצחקי לתפקיד.

עוד יכלול תפקידו של יצחקי את הטיפול בחסמים תכנוניים, שעד כה רוכזו במשרד ראש הממשלה; ביישום שיווקי הקרקע במסגרת פרויקטים של "מחיר למשתכן", בהם ייאלץ להתמודד עם הדרישה לחזור לקריטריונים המיטיבים עם החרדים, שקובעו בהסדרים הקואליציוניים בין ראש הממשלה נתניהו לבין הסיעות החרדיות. כמו כן יעמוד בקשר עם ראשי הערים ועידודם להפשיר קרקעות חומות לטובת פרויקטים של דיור בר השגה ויקיים מגעים עם הקבלנים במסגרת ארגונם "התאחדות בוני הארץ", כולל טיפול בשאלת העובדים הזרים לענף הבניין. יצחקי גם ייצג שר האוצר מול יוזמות של רשות המסים בתחום מיסוי נדל"ן.

יצחקי היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת אריאל שרון, ובפועל שימש "המוציא והמביא" בין שרון לבין מי שהיה אז שר האוצר - בנימין נתניהו, בכל העניינים הכלכליים והרפורמות המבניות שבוצעו באותה עת.

בתחילת 2009 הוגש נגד יצחקי כתב אישום בחשד שעזר לאחר להתחמק ממס. בספטמבר 2014 זוכה מכל אשמה, כאשר השופטת אמרה כי היא מאמינה לכל דבריו. הוא ליווה את כחלון בתכנון כמה מהתוכניות שלו, ואחרי הבחירות שימש חבר בצוות המו"מ הקואליציוני של "כולנו". הוא רו"ח במקצועו, ובעבר היה שותפו של משה ליאון.