אם המאמן לא בוחר את ההרכב של נבחרת ברזיל - מי כן בוחר?

דיווח בסאו פאולו: חברה שיושבת באיי קיימן, ומהווה "פרונט" של גוף השקעות סעודי - רכשה את כל הזכויות המסחריות של נבחרת ברזיל מההתאחדות המקומית, ומתערבת מאז 2006 באופן בוטה בבחירת שחקני ההרכב והסגל

ניימאר, נבחרת ברזיל / צלם: רויטרס
ניימאר, נבחרת ברזיל / צלם: רויטרס

האם למאמני נבחרת ברזיל בשנים האחרונות לא הייתה שליטה אמיתית על השחקנים אותם הם "בחרו" לסגל והעלו בהרכבים? העיתון Estadao, היוצא לאור בסאו פאולו - טוען כי לידיו הגיע חוזה שנחתם בין התאחדות הכדורגל של ברזיל לבין חברה בשם ISE, היושבת איי קיימן ולא מעסיקה אף עובד. לפי החוזה, רק השותפים המסחריים של נבחרת "הסלסאו" יכולים לבחור מי ישחק במפגשים הבינלאומיים שהיא מקיימת.

על-פי הדיווח, ISE היא "פרונט" של Dallah Al-Baraka, חברה סעודית שמחזיקה בהשקעות במספר רב של תעשיות, ביניהן פיננסיים, תחבורה ובריאות. בחוזה בין הצדדים מצוין כי ההתאחדות הברזילאית חייבת לקבל אישור מ-ISE על כל שחקן שהמאמן הלאומי מעוניין לזמן לסגל, ולאחר מכן ISE מבחינתה בודקת האם אותו כדורגלן מספיק "שווה ערך מבחינה שיווקית".

כמו כן, שחקנים מסוימים, המוגדרים ככדורגלני "קבוצה א", חייבים להופיע בכל משחק בינלאומי של נבחרת ברזיל, בכל תנאי. אם הם פצועים - חייבת ISE לקבל הוכחות רפואיות לכך.

על-פי הדיווח, החוזה הסודי נחתם ב-2006 למשך 10 שנים, ובדצמבר 2011 הוארך עד לשנת 2022. במידה וההתאחדות הברזילאית מפרה חלק מתנאיו, היא "נקנסת", ולא מקבלת את כל הסכום שהובטח לה בחוזה על-ידי ISE. דוגמה להפרה כזאת התרחשה, לפי הפרסום, בנובמבר 2011 - כאשר הכוכבים ניימאר וקאקה לא שותפו במשחק ידידות מול מצרים.

בנוסף, חושף הדיווח כי כל זכויות השידור והזכויות המסחריות של נבחרות ברזיל מוחזקות למעשה על-ידי ISE. גם ארגון משחקי הידידות של ברזיל נמכרו על-ידי ההתאחדות המקומית לצד שלישי.

בהתאחדות הברזילאית הכחישו את הדיווחים וטענו שהם נשענים על "חשדות בלתי מבוססים", שההסכם עם ISE "אינו סודי, חלקים נרחבים ממנו כבר פורסמו בעבר", וש"האנשים בברזיל יכולים להיווכח מי השחקנים שמוזמנים לנבחרת, ושאין קשר בין הבחירות שלהם לבין צרכים פרסומיים".