חזון הפייננשל פייר-פליי של אופ"א: פרק ההתקפלות

מישל פלאטיני רמז כי תוכנית הרגולציה האדירה שהנהיג בכדורגל האירופי בדרך לסיומה ■ המשמעות: בעלי ההון יוכלו לשוב ולהתפרע כאוות נפשם ■ המשמעות המקומית: גם מיטש גולדהאר יוכל לשחרר את הרסן

מישל פלאטיני / צילום: רויטרס

בניגוד לכל הניתוחים המוקדמים והסקפטיות (כולל של כותב שורות אלו), הפייננשל פייר-פליי (FFP) של אופ"א דווקא היה הצלחה גדולה - מבחינת יישומו בפועל, ובטח מבחינת יכולת הטלת המורא שלו על הקבוצות.

התקנות, שהוצגו לראשונה לפני חמש שנים ואיימו להרחיק מהמפעלים האירופיים ולהטיל סנקציות על מועדונים שהמאזנים הפיננסיים שלהם יציגו השקעות בעלים חריגות מדי בהיקפן - הצליחו לבלום את ההשתוללות הכלכלית של האוליגרכים והשייח'ים. צ'לסי, שמאז נרכשה ב-2003 הפכה למועדון המפסיד ביותר בתולדות הכדורגל האירופי, עם כ-800 מיליון ליש"ט ששפך עליה רומן אברמוביץ' - הפכה בשנתיים האחרונות לקבוצה מאוזנת תפעולית. מנצ'סטר סיטי ופריז סן-ז'רמן, ששודרגו ממעמדם הקודם כמועדונים אירופיים בקנה מידה בינוני, באמצעות כספי נפט ערביים - נקנסו כ"א ב-60 מיליון אירו בגין הפרות ה-FFP, ומייד התיישרו: פעילותן בשוק ההעברות בעונה החולפת הייתה הרגועה והזולה ביותר שידעו מאז תחילת העשור. היד הארוכה של אופ"א הגיע אפילו לישראל: לאחר שספגו בומבה של 200 אלף אירו, הבהירו בהפועל ת"א כי לא יעיזו בעתיד לסיים שוב עונה בגירעון שמכוסה על-ידי הלוואות, ולא באמצעות תרומת בעלים (תרומה מותרת לפי ה-FFP עד לרמה מסוימת; הלוואה לא); אצל היריבה העירונית מכבי ת"א הקפידו לשמור על תקציבים של 130-100 מיליון שקל, מבלי להידרדר למחוזות של בית"ר מימי גאידמק המופרעים (193 מיליון שקל בעונת 2006/07), כאשר הבעלים מיטש גולדהאר הודה בריאיון בערוץ הספורט שה-FFP הוא אחת הסיבות לכך.

גם האינטגריטי של אופ"א עצמה עמד למבחן - אבל הארגון האירופי שייט מעל בוץ השחיתות הפוטנציאלי בנינוחות מרשימה. כך למשל, נענשה בחומרה זניט סט. פטרסבורג הרוסית - למרות שהבעלים שלה, חברת גזפרום - היא מנותנות החסות המרכזיות של אופ"א למפעל ליגת האלופות, מפעל שהוא מקור ההכנסה העיקרי של אופ"א. דוגמה נוספת: נשיא אופ"א מישל פלאטיני, מיוזמי ה-FFP, לפי פרסומים בתקשורת היה אחד המתווכים בעסקת מכירת פ.ס.ז' לידי הקטארים - ובכל זאת אופ"א לא היססה לחבוט באלופה הצרפתית.

ולמרות הכל, אחרי כל השנים הללו, האיומים ומשחקי ראיית החשבון - אופ"א הולכת לקחת צעד משמעותי אחורה.

***

אתמול (ב') עלה לשידור פלאטיני בתחנת הרדיו הצרפתית RTL, ואמר את הדברים הבאים: "העולם הוא דו-פרצופי, אבל אגיד את זה בפתיחות: אני חושב שנבצע הקלות (בתקנות ה-FFP - ש"ב). הוועד הפועל של אופ"א יחליט על זה באופן סופי לקראת סוף יוני. אני חושב שהרגולציות היו טובות מאוד, ואלו המועדונים עצמם שהצביעו בעדן. אבל העיתונות הצרפתית מתלוננת שזה לא בסדר שאברמוביץ' יכול לקנות הרבה שחקנים ושבצרפת הם לא יכולים לקנות אותם. אם הקטארים היו קונים את מילאן - הצרפתים בטח היו אומרים שצריך להקשיח את ה-FFP אפילו עוד יותר. כמו שהדברים מתנהלים כרגע, האיטלקים רוצים הקלות בחוקים".

"בפרקטיקה של הדברים", כותב ב"גרדיאן" אואן גיבסון, "ככל הנראה אופ"א תאפשר מעתה לבעלי הקבוצות להשקיע כסף הרבה יותר גדול במשך תקופה של שלוש עד חמש שנים - בתנאי שיציגו גידול צפוי בהכנסות הטבעיות שאמורות לאפשר להם במהלך השנים להגיע לאיזון תפעולי". במילים אחרות: הסרה כמעט מוחלטת של הבקרה הפיננסית השנתית על המועדונים. התכנון המקורי של אופ"א היה לאפשר הפסדים מקסימליים של 30 מיליון אירו בלבד בשלוש העונות 2016/17-2014/15, אך באופ"א לא מתעקשים עליהם באדיקות דתית. ה-FFP מראש יועד לשמש כאבולוציה שתייצר שפיות בענף, אבל ממש לא רבולוציה.

מלבד הביקורות שנשמעו השכם והערב על הנצחת הפערים שה-FFP גורם (המועדונים הגדולים תמיד ירשמו הכנסות טבעיות גבוהות יותר - ולכן גם ימשיכו להביא את השחקנים הכי טובים ולזכות בתארים), העובדה שאופ"א "מתמודדת עם כ-10 תיקים משפטיים שונים סביב ה-FFP", כפי שכותב ב"טלגרף" בן ראמסבי, הייתה אולי אחת מהסיבות שגרמו לארגון לקחת צעד אחורה. כמה כבר אפשר לשמוע על הנודניק הזה ז'אן-לואי דופון, האיש שבשנות ה-90 הרעיד את הכדורגל עם חוק בוסמן - ובשנים האחרונות החליט לנהל ציד מכשפות כנגד ה-FFP; וכמה כבר אפשר להתחנן לנציבות האיחוד האירופי שתזרום עם התקנות ותפסיק להתקשקש על פגיעה בחופש העבודה וחופש התחרות וההגבלים העסקיים ביבשת.

***

אז מה יקרה עכשיו? הכלכלן מומחה ה-FFP אד תומפסון מציין בבלוג שלו כי "אלו חדשות מצוינות עבור אוהדי פ.ס.ז' ומנצ'סטר סיטי שיכולים להיות מאושרים, במיוחד אם הם רוצים לראות את הקבוצות שלהם מחתימות את הכוכבים הגדולים בפלנטה - כאשר גם ליונל מסי חוזר לשולחן כאפשרות ריאלית". אלו חדשות קצת פחות טובות לקבוצות כמו ארסנל, שמתנהלות כבר שנים ארוכות באיזון תפעולי ואף רווחיות. מאמן ארסנל ארסן ונגר מצדד ב-FFP והתלונן בעבר על ה"סימום הכלכלי" שמתבצע בקבוצות כמו סיטי וצ'לסי. גם רוב הקבוצות הגרמניות שאינן באיירן, יכולות לשכוח ממודל ברייק-איבן "בריא" שברמת החזון היה אמור להעניק להן יתרון תחרותי מול יתר קבוצות היבשת.

אלו גם חדשות לא ממש טובות לתחרותיות בליגת העל הישראלית: אם לגולדהאר היה איזה חסם להתפרע עוד יותר עם התקציב של מכבי ת"א - כעת הוא הוסר.