לא אירופה הקלאסית

חצי גמר האירוויזיון ממחיש בעיקר את השינויים שעברו על אירופה

נדב גדג' / צילום: רונן אקרמן
נדב גדג' / צילום: רונן אקרמן

"אירוויזיון 2015" - חצי הגמר - חלק א', ערוץ 1

אח, היו זמנים: פרנק נף המיתולוגי, אירופה שמורכבת בעיקר ממדינות אירופה הקלאסית בתוספת כמה "גרורות" כמו טורקיה, קפריסין וישראל, מיון המדינות המצביעות ודירוג "אנטישמיותן" או מידת רגשי האשם שלהן לפי מספר הנקודות שהעניקו לשיר הישראלי.

התרגשות שניחוח קל מההצבעה ההיא, אי-שם בכ"ט בנובמבר 1949 מחלחל אליה, ובעיקר עם קטן אחד, צמא להכרה בינלאומית שמתכנס סביב ערוץ אחד. שתהיה מכבי או רינה מור, שיהיה יזהר כהן, שיהיה אנטבה - העיקר שנצליח במשימה התורנית החמקמקה שבמסגרתה אנחנו גם זוכים להכרה בינלאומית, אבל גם זוקרים אצבע משולשת בפרצופו של העולם שכולו נגדנו.

מבולבלים? ובכן, במשך השנים נוסף לאירוע הפאייטים של האירוויזיון גם בלבול מגדרי כשהפך למעין "מצעד גאווה" טלוויזיוני עבור חברי הקהילה שבעצם היו תמיד חלק ממנו, רק שאנחנו לא ידענו.

קו ישיר מתווך בין דנה אינטרנשיונל, מנצחת 1998 לבין זוכת השנה שעברה, עטויית הזיפים בסגנון ההיפסטרי - כמה טרנדיות באדם אחד, או אחת או בעצם, מה זה כבר משנה?

פעם בחירת השיר שייצג את ישראל הייתה אירוע גדול בפני עצמו - הקדם-אירוויזיון שהביא לנו לא מעט שירים מוכרים ומבצעים שהפכו בן-לילה מאלמוניים לידוענים (זוכרים את הכתף החשופה של ריטה? את "אהובת הספן" שכתב לה מי שלימים יהיה שר האוצר?).

הפעם הרכין ערוץ 1 את ראשו הממלכתי והטרוד בבעיות קיומיות בפני האחות הגדולה לבית קשת, שהמנצח התחרות "הכוכב הבא" שלה, נדב גדג' הצעיר, נבחר לייצג את ישראל בתחרות.

אלא שלא רק ישראל עברה שינויים ברבות השנים, אלא גם, ואולי בעיקר אירופה: לא מעט מדינות חדשות נולדו והתפצלו ממדינות-אם כמעט בן-לילה, וכך אירע שהמשדר - שפעם היה כמעט כמו מסע באירופה הקלאסית, זאת שבין ליסבון לאתונה - הפך למשהו שגולש מהרי אוראל מערבה ולא פוסח על אף ישות לאומית חדשה.

כמובן שכישראלי ש"הסתנן" לאירופה בזמר ובכדורסל, אין לי זכות להלין על כך, אבל העובדה היא שכל אותן מדינות חדשות הפכו את התחרות לבלתי אפשרית והוסיפו לה את שלב חצי הגמר המפרך שמותח אותה על פני 3 ימים!

והרי חלק מחינה של התחרות היה להקדיש לה ערב בודד בשנה שבמהלכו מסתלבטים קצת על הפאייטים, צוחקים מהשיר הטורקי שגם כשהוא בקצב "פופי" ישמע לעולם כמו נאום מולחן של ארדואן, ואז עוברים להצבעה.

הופעתו של הנציג הישראלי תתקיים רק בחלק השני של חצי הגמר, מחרתיים - ועד אז נשמע הערכות מפי צביקה פיק וגלי עטרי באשר לסיכויי ההעפלה שלו לגמר. איפה את, אירופה הקלאסית?