נוברטיס מחזרת אחרי חברות מקומיות: "נמשכים לחדשנות"

בשנה החולפת ביצעה נוברטיס שלוש השקעות בישראל: "זה מקום מצוין לפתח בו מכשור רפואי"

הכנס של נוברטיס / צילום: תמר מצפי
הכנס של נוברטיס / צילום: תמר מצפי

ענקית התרופות נוברטיס מעמיקה את פעולתה בישראל. בשנה האחרונה ביצעה החברה שלוש השקעות מקומיות. נוברטיס ערכה באחרונה כנס שבו אירחה סטארט-אפים, חברות מיסחור ומשקיעים, ובו הציגה את החזון שלה לגבי מעורבותה בביומד הישראלי.

נוברטיס השקיעה השנה 35 מיליון דולר בחברת גמידה סל ויש לה אופציה לרכוש את החברה תמורת 435 מיליון דולר. בנוסף רכשה נוברטיס מכת"ב את הזכות לפתח מוצרים של חברת Mnemosyne, תמורת 6 מיליון דולר ותמלוגים שיכולים להגיע עד ל-380 מיליון דולר. נוברטיס השקיעה 10 מיליון דולר בחברת פיתוח התרופות ביוליין, אשר יושקעו בפרויקטים משותפים. בנוסף מחזיקה נוברטיס בפעילות של חברת אופתנול הישראלית, מתחום העיניים, שאותה "ירשה" לאחר שרכשה את חברת בריאות העיניים אלקון, וכן נוברטיס היא המשווקת של תרופת האקסלון לאלצהיימר, שפיתחה פרופ' מרתה וינשטוק-רוזין.

ד"ר פלורן גרוס, מנהל קרנות ההשקעה של נוברטיס, הסביר כי: "התחלנו לבדוק את האפשרות להרחיב את הפעילות בישראל לפני ארבע שנים. נמשכנו לחדשנות כאן והתרשמנו מן המדע, אך האתגר היה שלא היו כאן קרנות הון סיכון גדולות פעילות, ואלה הן השותפות הטבעיות שלנו בהשקעות בחברות צעירות. כיוון שאנחנו לא נמצאים כאן פיזית, אנחנו חייבים לשתף פעולה עם גורמים מקומיים. עם זאת, לאחר מכן הוקמה הקרן של אורבימד בישראל בתמיכה ממשלתית, ונרשמו הצלחות ואקזיטים שעשויים להביא לכאן עוד משקיעים".

ד"ר ריינהרד אמברוס, מנהל קרן הון הסיכון התאגידית של החברה, Novartis Ventures, אמר כי: "ישראל קרובה לשווייץ. השקעות צריך לנהל והקירבה מועילה לנו. כמו כן כבר יש לנו כאן סניף שווקי (נוברטיס ישראל מנוהלת על ידי שלמה מנע)".

באשר להיקף ההשקעות בסטארט-אפ הוא אמר כי "לפרויקט סיד נקדיש כ-2 מיליון דולר בממוצע". הוא הוסיף כי "במקרים שבהם ניצור קשר עם האוניברסיטה דווקא נתעקש שהפרויקט יישאר באקדמיה ולא יהפוך לחברה, משום שכך העבודה מתבצעת בצורה היעילה ביותר".

הנציגים של נוברטיס נשאלו לגבי השקעות אפשריות בתחומי המכשור הרפואי והבריאות הדיגיטלית. ריינהרד אמר כי תחום המכשור הרפואי הוא שוק קשה, השוויים היום נמוכים וההשקעות הכוללות בתחום בשפל של שנים רבות (זאת לעומת תחום התרופות הנהנה משגשוג - ג.ו). קרן ההון סיכון של נוברטיס משקיעה בין השאר במכשור רפואי, אך הוא מודה: "קשה לנו להשקיע בתחום זה משום שהשאלה האם חברות הביטוח יתנו שיפוי למוצר, מוסיפה אי וודאות למיזמים אלה עד שלבים מאוד מאוחרים בחייהם. הצד החיובי הוא שישראל היא מקום מצוין לפתח מוצרים כאלה. אם נשקיע בהם, זה יהיה לרוב אחרי שקיבלו אישור שיווק באירופה".

לנוברטיס יש קרן מיוחדת להשקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית והרפואה דרך הסלולר. "מעבר למכשור רפואי ודיגיטלי לצרכן או לרופא, אנחנו גם מעוניינים במוצרים שיכולים לשמש אותנו כחברה, לשיפור הניסויים הקליניים שלנו. למשל, אנחנו משתמשים במוצר שמודד חולשת שרירים, כחלק מתהליך הפיתוח של תרופות לשיפור תחום זה. אותה חברה שמפתחת מוצר כזה בעזרתנו, יכולה אחר כך גם למכור אותו לשוק הכללי".

"להגן על הציבור"

בכנס התארח גם ד"ר אייל שוורצנבר ממשרד הבריאות, שהסביר את צורת החשיבה של המשרד כרגולטור לתרופות ומכשור רפואי. "אנחנו רוצים לעזור לכם, אבל גם להגן על הציבור. תפקידנו הוא גם להסביר לציבור שהעובדה שאישרנו מוצר לשיווק, אין פירושה שאין בו סכנות, אלא שיתרונותיו עולים במקרים מסוימים על החסרונות". הוא ציין כי אתגרי הארגון הם להימנע מאישור גורף של מוצרים אך ורק כי אושרו על ידי רשויות יותר מתקוצבות וותיקות כמו ה-FDA בארה"ב או ה-EMA באירופה, אלא להתאים את האישורים לצרכים הספציפיים של האוכלוסייה הישראלית, "ועם זאת לא לחטוא בעודף רגולציה". שוורצנבר הוסיף כי הוא מעוניין לשתף פעולה עם גופים רגולטוריים אחרים, אך גם לערוך מחקר עצמאי.

"אנחנו רוצים לשתף פעולה עם סטארט-אפים וחברות בינלאומיות והיינו שמחים אם הייתם משתפים אותנו בתהליכי הניסוי והבדיקה שאתם עוברים כבר בשלב I של הניסויים הקליניים, כדי שנוכל לתפור מסלול רגולטורי שיתאים לכם", אמר.

באירוע הציגו עשרה סטארט-אפים, שכל אחד עלה לבמה במשך שתי דקות. "החברות הללו הן לאו דווקא החברות הכי טובות בישראל, אך הן מייצגות את התעשייה והן החברות שיכולות ליהנות הכי הרבה מהקואצ'ינג שלנו", אמר לורן שופ, מנהל תחום מדעי החיים בבית ההשקעות הישראלי קוקרמן, שמונה על ידי נוברטיס לברור את הסטארט-אפים.

החברות היו AIT שמפתחת תרופה אנטי ויראלית ואנטי דלקתית; סלקיור, שמפתחת תרופה לטיפול בניוון ראיה באמצעות תאי גזע; אלוקס, שעוסקת בריפוי מחלות גנטיות נדירות; נובלוס DX, המציעה שיטה למיפוי מוטציות בתאים סרטניים ואמידת מידת האגרסיביות שלהן; מדסנד, המציעה שיטה אובייקטיבית לאמידת כאב; פוליפיד, שמפתחת שיטת הולכה לתרופות למניעת זיהומים בעצמות שבורות; סיקאם, סיילנסיד ובפרומייניג שכולן מפתחות תרופות לסרטן ו-PulseNmore שמפתחת אולטרה סאונד ביתי להפעלה מן הסלולר. החברה שתקבל חבילת מנטורינג והשקעה מנוברטיס היא נובלוס DX. "בחרנו את החברה שאנחנו מאמינים שהניסיון שלנו הכי יכול לעזור לה", אמרו השופטים.