אל-על במגעים ראשוניים למיזוג סאן דור לישראייר של אי.די.בי

סאן דור עוסקת בשיווק טיסות שכר ע"י החכרת קיבולת מטוסים למארגני טיסות שכר במחירים מוסכמים מראש, מכירת חבילות מושבים לסוכנים ומכירה לקהל הרחב

ישןמטוס ישראייר / צלם: תמר מצפי
ישןמטוס ישראייר / צלם: תמר מצפי

חברת התעופה אל-על דיווחה היום (ב') כי היא מקיימת מגעים ראשוניים למיזוג פעילות החברה-הבת סאן דור אל תוך חברת התעופה ישראייר שבבעלות קבוצת אי.די.בי. סאן דור עוסקת בשיווק טיסות שכר על-ידי החכרת קיבולת מטוסים למארגני טיסות שכר במחירים מוסכמים מראש, מכירת חבילות מושבים לסוכנים ומכירה לקהל הרחב. על-פי המתווה המתגבש בין הצדדים, תועבר פעילות זו אל תוך ישראייר, ובתמורה יוקצו לאל-על מניות בחברת ישראייר, בהיקף שייקבע בהארכת שווי שתבוצע לחברות.

ישראייר, בניהולו של אורי סירקיס, פועלת בתחום טיסות הפנים בישראל וכן בטיסות שכר לאירופה. סירקיס ציין בעבר כי כדי להתמודד החברות הבינלאומיות, נדרש צמצום במספר החברות הישראליות בתחום התעופה הבינלאומית, וככל הנראה הוא בחן בעבר שיתופי פעולה דומים גם עם ארקיע).

אל-על עצמה אינה פעילה בתחום טיסות הפנים בישראל, ולכן קשה להניח כי הממונה על הגבלים עסקיים ימנע את מיזוג הפעילויות מסיבה זו. מיזוג סאן דור עם ישראייר גם יחזק את מעמדה של אל-על בשוק טיסות השכר והטיסות המוזלות לאירופה.

שתי עסקאות כתנאי להתקדמות המו"מ

עם זאת, כדי שהמגעים בין הצדדים יוכלו להתקדם, נדרש סירקיס להשלים שתי עסקאות מהותיות, רכישת מטוס איירבאס 320 שלישי בידי ישראייר ומכירת סוכנות הנסיעות דיזנהאוז. ישראייר כבר סיכמה את תנאי העסקה עם חברת איירבאס, אולם נדרשת לסיים את המגעים מול דויטשה בנק על תנאי ההלוואה למימון הרכישה.

בנוסף ממתין סירקיס, בכובעו הנוסף כמנכ"ל אי.די.בי תיירות, החברה האם של ישראייר, לאישור הממונה על ההגבלים כדי שיוכל להשלים את מכירת דיזנהאוז לקבוצת BTC של עופר חודורוב ב-12.5 מיליון דולר.

את 2014 סיימה אי.די.בי תיירות עם ירידה של 23% ברווח התפעולי התזרימי (EBITDA) ל-39 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הציגה אי.די.בי תיירות הפסד של 20 מיליון שקל (לעומת 25 מיליון ב-2013), שנבע ברובו מרישום הוצאות מימון בגין הלוואות בעלים שהתקבלו מאי.די.בי פתוח. אי.די.בי תיירות מחזיקה בבעלות מלאה על סוכנות הנסיעות דיזנהאוז ועל ישראייר, וכן היא בעלת השליטה (54%) באופן סקיי, שעוסקת בייצוג חברות תעופה זרות.

לקראת פרסום הדוחות השנתיים קיבלה אי.די.בי תיירות הערכת שווי מפירמת ייעוץ, לפיה שווי פעילותה של ישראייר, ללא חובות, עומד על 149 מיליון דולר.