בחר לך גורו: איך לבחור למי להאמין בנוגע לשוק?

מה הופך את חודש מאי לזמן טוב לקלוט רעיונות השקעה מגדולי המשקיעים בעולם, ומהן אפשרויות החשיפה להמלצותיהם

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

מאי אמנם ידוע בשוקי המניות באמרה "למכור במאי ולומר די" (Sell in May and go away), אך החודש הזה עשוי דווקא להיות הזדמנות מעניינת לקבל רעיונות השקעה חדשים. מאי הוא החודש שבו מקיימות חברות כמו ברקשייר האת'ווי של וורן באפט אסיפת בעלי מניות; זה הזמן שבו מפרסמות קרנות גידור וחברות השקעה, כמו אלה של קארל אייקן וג'ורג' סורוס, את השינויים בהחזקותיהן במניות בהתאם לדרישת רשות ני"ע האמריקאית; וזה המועד שבו כמה מהמיליארדרים ואנשי ההשקעות הגדולים בעולם נענים להזמנות לאירועים נוצצים, כמו ועידת סאלט בלאס וגאס, שבה הם זורקים לא פעם רעיונות השקעה שבאחרונה בחנו או בחרו.

אחרי כמה שנים של עליות בשווקים, כשמדדי מניות מובילים כבר נראים פחות זולים מאשר בעבר ובתיקי ההשקעות של רבים יש כבר נציגות לרוב המדדים המובילים, רעיונות השקעה חדשים הם מצרך מבוקש. לעתים הרעיונות האלה עשויים להיות טריוויאליים. כך למשל קרה לאייקן, שאמר בשבוע שעבר, כי אחת ההשקעות הטובות ביותר שלו בשנים האחרונות הייתה במניית אפל , שעלתה מתחילת 2013 (אז השקיע בה) יותר מ-100% והניבה לו רווח של 3.4 מיליארד דולר. אגב, למי שזקוק לעידוד או תמיכה בהשקעה באפל, הוסיף אייקן בן ה-52, כי ישקול להגדיל עוד את ההחזקה, ולהערכתו המניה תגיע ל-240 דולר - כ-84% מעל מחירה כיום.

במכתב השנתי שפרסם באפט למשקיעי ברקשייר באחרונה, הוא ציין כי "האמא של ההזדמנויות נמצאת בארה"ב". מהדיווח לרשות ני"ע, שפרסמה ברקשייר לפני שבוע, ניתן ללמוד על כמה מהצעדים האחרונים שנקט באפט ברבעון הראשון של 2015. אחד מהם הוא הגדלת ההחזקה באולפני הסרטים פוקס המאה ה-21 (FOXA).המניה מהווה אמנם רק 0.2% מתיק ההשקעות של ברקשייר, אבל ההחזקה בה גדלה ב-31%, ל-6.2 מיליון מניות. מניית החברה ירדה בכ-10% מתחילת 2015.

באפט הגדיל משמעותית גם את חשיפתו למניית חברת האנרגיה פיליפס 66 (PSX), שעלתה השנה ב-12%. הוא הגדיל בכמעט 50% את החזקותיו במניית יצרנית מוצרי התעשייה והמתכתPrecision Castparts (PCP), שירדה מתחילת השנה ב-9%. הוא הגדיל גם את החשיפה ליבמ (ההחזקה השלישית בגודלה של החברה, התורמת כ-12% מתיק המניות שלה), שעלתה ברבעון החולף ב-7.5%. הוא הגדיל בשיעורים נמוכים יותר החזקות מוכרות שלו בחברות כמו יצרנית ציוד הבנייה והחקלאות ג'ון דיר (DE) וקבוצות הבנקאות וולס פרגו ו-US בנקורפ.

רשימת המניות שהוזכרו באחרונה על ידי משקיעים פופולריים אחרים היא ארוכה. כך למשל, לארי רובינס, המייסד של קרן הגידור Glenview, שהניבה כ-20% בשנה (לפני עמלות) מאז שנת 2000, העריך, כי פוטנציאל תשואה גבוה טמון במניות רשת בתי האבות הגדולה בארה"ב ברוקדייל סניור ליווינג (BKD) ובחברת התרופות Abbvie (ABBV). המשקיע ליאון קופרמן דיבר על חברת התרופות אטקביס (ACT), שצפויה להערכתו לצמוח ב-15%, והציג תחזיות אופטימיות גם לחברות כמו דאו כימיכל (DOW), ג'נרל מוטורס (GM) וחברת הנסיעות המקוונת פרייסליין (PCLN).

איך אפשר לעקוב אחר ההמלצות של כל הגורואים האלה? משקיע מן השורה יכול לבחור באחת משתי חלופות: ללכת אחר המלצותיו הספציפיות של אחד מהם, או לבחור בשילוב בין ההמלצות באמצעות קרנות סל (ETF) ייעודיות.

החיסרון: חוסר עדכניות בדיווחים

אחת הקרנות האלה, למשל, מכונה "GURU", והיא משתמשת במתודולוגיה שפיתחה כדי לשלב את רעיונות ההשקעה הטובים ביותר ממבחר דוחות רבעוניים לרשות ני"ע האמריקאית (13F). מדובר בדוחות שכל קרן גידור, המנהלת נכסים של יותר מ-100 מיליון דולר, נדרשת לפרסם מדי רבעון. התוצאה היא סל של 43 ני"ע, שהמשקל של כל אחד דומה (קצת פחות מ-3%). קרן הסל הזו קיימת מאז אמצע 2012, והיא גייסה עד היום 280 מיליון דולר.

לפני שבועיים הושקה קרן סל חדשה במודל דומה (של אותה חברה) בשם ACTX, המאפשרת למשקיעים להיחשף ל-50 מניות גדולות בארה"ב, שבהן משקיעים גורואים אקטיביסטים, כמו אייקן שמלחמתו בהנהלת איביי, למשל, הובילה בסופו של דבר להחלטה לפיצול פייפאל. הקרן הזו משקיעה באופן שווה בכל ניה"ע, וכך משקלו של כל אחד הוא כ-2%. ההחזקות הבולטות שלה כוללות את ג'וניפר נטוורסקס, ואליאנט והליברטון. בשבוע הראשון להקמתה היא גייסה 3 מיליון דולר.

מוצר אחר הוא קרן הסל IBLN, המספקת הזדמנות להשקיע על פי מדד ibillionaire, הבוחר 10 מיליארדרים לפי מספר קריטריונים, כולל שווי, מקור ההון, פיזור התיק, מחזור פעילות וביצועים לאורך זמן. התוצאה הסופית היא מדד עם 30 חברות גדולות, שלכל אחת מהן משקל שווה. החברות הגדולות במדד הן אפל, אקטביס ואמג'ן. הקרן הוקמה באוגוסט 2014, ומאז היא צברה נכסים בשווי 35 מיליון דולר.

מוצרים דומים נוספים, המשתמשים בטכניקות שונות, כוללים את ALFA, שבה יש גם מנגנון לונג-שורט, הקשור לתנודתיות מדד S&P 500; או את VALX, שבה מבוצעים שינויים חודשיים לפי מודלים של סגנון השקעה כולל ערך, צמיחה, מומנטום וכדומה.

החיסרון הגדול של רוב כלי ההשקעה האלה הוא העובדה שהם מבוססים על דוחות שמגישות חברות ההשקעות וקרנות הגידור בסוף כל רבעון. כך, ייתכן שכבר חלף זמן רב מאז הרגע שבו בוצעה ההשקעה עצמה, וייתכן כי המניות הקשורות כבר הגיבו לכך.

מניתוח ביצועי קרנות הסל האלה עולה, כי הן עשויות להשתלם למשקיע, אך בעיקר למי שמוכן להישאר בהן לאורך זמן. גם מי שיבחר באסטרטגיה של היצמדות להמלצות ספציפיות של אחד הגורואים, יגלה, כי בדיוק כמוהם, גם ההמלצה עשויה להשתלם רק אם ימתין מספיק זמן.

הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

תשואות קרנות הסל
 תשואות קרנות הסל