אבי גבאי מבטיח לשים סוף לסכנה שמבהילה את תושבי הצפון

השר להגנת הסביבה: "מכרז מפעל אמוניה יפורסם עוד שבועיים" ■ מדובר במכרז שאמור היה להתפרסם לפני שנה וחצי ■ עמותת צלול: "שבענו מהבטחות"

אבי גבאי / צלם: איל יצהר
אבי גבאי / צלם: איל יצהר

"מדובר ברולטה רוסית על חייהם של מאות אלפי תושבי הצפון, ואני כבר מזרז את הליכי המכרז הקמת המפעל לייצור האמוניה בדרום" - כך אמר היום (ד') השר להגנת הסביבה אבי גבאי בפגישה שקיים היום עם ראשי הארגונים הירוקים בלשכתו בתל-אביב.

"המכרז יתפרסם עוד שבועיים", הוסיף גבאי. נציין כי מדובר במכרז שאמור היה להתפרסם לפני שנה וחצי.

זה יותר מ-25 שנה שמכל האמוניה, המכיל 12,000 טון של אמוניה, עומד במפרץ חיפה, וזה שנים שארגונים סביבתיים קוראים לסלקו משם מחשש להשפעות ההרסניות של דליפת חומרים מסוכנים ממנו או מפיצוץ. עמותת צלול העריכה כי פגיעה במיכל או באוניה המייבאת את האמוניה, יביאו למותם בייסורים של כ-17 אלף איש ולפציעתם של עשרות אלפים.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, התריע בעצמו בדוח המבקר לשנת 2012 על המצב וכתב כי על הרשויות לנקוט "פעולה דחופה ונמרצת" להעברת מפעל האמוניה לדרום.

לפני כשנה וחצי הוחלט להעתיק את המפעל למישור רותם בנגב, משום ששם נמצאים צרכני הגז העיקריים (כיום, יותר מ-40% מהאמוניה בישראל מיועדים לתעשייה בדרום הארץ), ומשום שצנרת הגז הטבעי כבר מגיעה לשם. עד סוף 2014 הייתה אמורה הממשלה להכריז על זוכה במכרז, והפינוי היה אמור להיעשות ב-2017.

ואולם, פרסום המכרז התעכב, ומאחר שזמן הקמת המתקן צפוי לקחת 3.5 שנים לפחות, תאריך הפינוי לא יהיה ככל הנראה לפני 2018.

מנכ"ל עמותת צלול מאיה יעקבס אמרה ל"גלובס": "שבענו מהבטחות ומקווים שהפעם יגיע מישהו שיוכל לקיים אותן".