"עם חצי מהתקציב של מכבי ת"א הייתי לוקח 10 אליפויות רצופות"

בראיון ל"גלובס", איזי שרצקי, בעלי עירוני קרית שמונה, יורה לכל כיוון: "קרויף הביא 17 שחקנים למכבי ובמה הוא פגע? בראדה פריצה" ■ ברק בכר? "הוא ידע שאם הוא לא חוזר אלי יומיים לטלפון, אני מעיף אותו מכל המדרגות" ■ מי באמת מנהל את הצד המקצועי? "צריך להבין - אני המנג'ר; כולם רוצים לעבוד אצל איזי"

בסופו של דבר, כמו בכל שנה, עירוני קרית שמונה היא הקבוצה שהולכת עד הסוף ברצינות הראויה, זו שמזנבת בגדולות ורק מי שמכיר את הבעלים, איזי שרצקי, יודע שסימן השאלה סביבה הוא מיותר. עוד לפני שנגמרה הליגה, שרצקי כבר יצק תוכן לעונת המלפפונים כמו שרק הוא יודע. בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא גם מספר מה קרה שם במרובע שכלל אותו, את אלונה ברקת, ברק בכר והסוכן דודו דהאן: "בינואר-פברואר ברק ביקש ללכת. אחרי 11 שנה. אמרתי לו לבריאות. אפילו הבטחתי לעזור לו, לפנות לקבוצות. פניתי לאבי לוזון. ברק הלך לאלונה. אף אחד לא רצה אותו, גם לא אלונה. במארס הוא חזר אלי. התלבטתי. בניתי כבר על מישהו אחר".

- מי?

"רוני לוי. פניתי ליענקל'ה שחר, ושאלתי אם אני יכול לפנות לרוני. מהתשובה הבנתי שלא לפנות. רציתי את חיים סילבס ואשר אלון אמר לי שיש לו חוזה לשלוש שנים. ואז ברק חזר. 'איזי טעיתי, אני צריך להישאר עוד שנתיים איתך'. אמרתי לברק כבר קודם שאני רוצה את קובי רפואה כעוזר שלו כי בחלק הקדמי אנחנו לא עובדים נכון. הזמנתי לו אוטו חדש. אמרתי לו לפני שאם הוא רוצה שאלך לאלונה, רק שיגיד, אני פונה אליה עכשיו. סיכמנו שערן אזרד מהנוער ישחק. אמרתי לו שבשנה הבאה אנחנו חוזרים לשיטה של העלאת שחקנים מהנוער. מגיעים לשבת, וברק אומר לי שאזרד פצוע. הלכתי לילד, והילד אומר שהוא לא פצוע. ביום ראשון טלפנתי לברק וביקשתי ממנו להיפגש למחרת במשרד, לעבור על שמות של שחקנים. אני הרי עובר על דיסקים. אמר לי שהוא צריך לסדר משהו בענייני משכנתא, אבל איך שהוא מסיים הוא מתקשר אלי. ראיתי שהוא לא מתקשר אלי, גם לא ביום שלישי, וזה לא מתאים לברק. יום שלישי אחר הצהריים אני רואה את אלונה בהתאחדות. היא מייעצת איתי על כל מיני דברים. ואז היא שואלת אם היא יכולה לפנות לברק. אמרתי לה שתיתן לי לחשוב יום-יומיים".

- למה אמרת את זה?

"הייתי אולי משחרר אותו. אם היא יזמה את זה בלי שהיא דיברה עם ברק? ניתן לה אותו, מה זה משנה. יום רביעי בבוקר, אני רואה שהוא לא חזר לי מיום ראשון, וברור לי שהוא סגור במקום אחר בחוזה. הוא יודע שאם הוא לא חוזר אלי יומיים אני מעיף אותו מכל המדרגות. אם עוזרת הבית שלי תתקשר אלי באמצע הלילה, אחזור אליה תוך חצי שעה. יש לי דרישות מעצמי, אז הרבה פחות מאחרים. וזה אחרי שהזמנתי לו אוטו. למה אנחנו מחכים? אני חייב לראות שחקנים. גילי לנדאו לא חזר אלי שלושה ימים - העפתי אותו. התקשרתי לאלונה ברביעי ושאלתי אותה: 'למה לא אמרת לי שסיכמת עם ברק?' היא נבהלה, 'לא נפגשתי איתו', אז אמרתי לה: 'דודו דהאן נפגש איתך, זה אותו דבר כמו להיפגש עם ברק'. ענתה לי: 'זה כן, אבל לא סגרתי איתו'. אמרתי לה: 'את יכולה לסגור איתו כי אצלי הוא מפוטר'. ביקשה שאחכה. אמרתי לה שגם לי יש קבוצה, שאני לא מפטר אותו סתם. ביקשה שאחכה עד לחינה של הבת של אלישע לוי. הסכמתי, אבל אמרתי לה עוד משפט: 'אלישע הוא גם בן אדם אלונה, למה לא להודיע לו שימצא קבוצה? הוא צריך פרנסה. קצת הגינות. תגידי לו בשקט, ממה את פוחדת?' אלונה יכולה להגיד מה שהיא רוצה. אני מאוד מאוכזב מזה שהיא סגרה איתו חוזה".

- פעם שלישית ברציפות שאתה מפטר מאמן בטונים צורמים. אולי הבעיה היא גם אצלך?

"יש לי בישראל 1,000 עובדים ו-30 מנהלים. מעולם לא פיטרתי ולא אפטר. כל עובד רוצה לעבוד רק אצל איזי. רן בן שמעון הגיע אלי מהפועל חיפה אחרי שיואב כץ העיף אותו. כשבא אלי יענקל'ה שחר ואמר לי שהוא רוצה לקחת את רן, באתי לרן ואמרתי לו ללכת ליענקל'ה הביתה. שחררתי אותו, לעזור לו. ביום שישי הוא התקשר ליענקל'ה ואמר שהוא פוחד מהאוהדים של מכבי חיפה בגלל שאימן ושיחק בהפועל חיפה. הוא כבר היה סגור אצל אלכס שניידר במכבי ת"א. כשהוא לא הצליח במכבי, חזר אלי לעוד 5 שנים. לקחנו אליפות. ואז הוא לא רצה להישאר פה. התמהמה, ביקשתי ממנו להחליט כי אני לא ברירת מחדל. כשהוא לא רצה להחליט, נפרדנו. לא פיטרתי אותו. כמה שטוב היה לרן אני יודע מזה שהוא פנה לאחרונה למנכ"ל יוסי אדרי ואמר לו שירשום מה שהוא רוצה בחוזה, כל סכום ואיזה מספר שנים, והוא בא. הוא יודע היום טוב איפה הכי טוב היה לו. הוא מאמן מצוין, אבל למה קרה לו מה שקרה לו בהפועל ת"א? כי הוא הביא את השחקנים לבד. גילי לנדאו? אני לא מדבר איתו עד היום. יומיים וחצי אני מחפש אותו והוא לא עונה לי. הדובר שלי לידו, והוא לא רוצה לדבר. אולי הוא חשב שאני רוצה להתערב בהרכב. צריך להבין: אני המנג'ר, וכל אח ד מבין את זה. אז קבעתי איתו פגישה ושאלתי אותו כמה מגיע לו. הוא הרוויח אצלי בשנה אחת מה שלא הרוויח בארבע שנים ביחד. אמרתי לו: 'גילי, לך הביתה'. הוא רצה ללכת הביתה, הוא שמח. מיליון שקל ברוטו, קיבל צ'ק. אם מנכ"ל שמרוויח אצלי 20 מיליון דולר בשנה, לא יענה לי יומיים, אני אפטר אותו. בשלושת המקרים, אם היינו חוזרים אחורה, הייתי נוהג אותו דבר".

- גם סלאח חסארמה יודע שאיזי יקבע לו את ההרכב?

"הוא יודע שכשצריך להתערב אני מתערב. כשהכל דפק, וברק עבד לפי הראש שלי, לא התערבתי לו אפילו פעם אחת. אחרי שהתחלנו להפסיד, והפסדנו שבעה משחקים ברציפות, התחלתי להתערב. לקחתי את כל הקבוצה לכפר המכביה להרצאה של שעה ואמרתי להם שמעכשיו לא מפסידים יותר. 'אתם לוקחים מקום שני בליגה ומקום ראשון בפלייאוף העליון'. תראה את התוצאות. הניהול בקבוצה יותר חשוב כשמפסידים מאשר כשמנצחים".

- בכמה כסף קנית את רועי קהת ממכבי יבנה?

"בחינם. נתתי לו את איזה מענק חתימה קטן. הוא קנה את הכרטיס ממכבי".

- בכמה תמכור אותו?

"יש לו סעיף יציאה לחו"ל על 600 אלף אירו. חצי שלו, חצי שלי. בארץ אין לו סעיף יציאה. הוא יחליט מה הוא רוצה".

- איך תמיד אתה יודע לקנות בזול ולמכור ביוקר?

"בוא נראה מה קניתי. את שמעון אבו חצירא קניתי ברבע מיליון אירו מלאריסה. מכרתי אותו אחרי שנתיים למכבי חיפה בחצי מיליון דולר. קניתי את טיבי מבלגיה ב-100 אלף אירו, מכרתי אותו ב-300 אלף אירו למכבי ת"א. מכרתי את עמאשה לפני חמש שנים ב-3 מיליון שקלים, בשלושה תשלומים".

- אז רק על אלרואי כהן עשית קופה?

"הוא היה בנבחרת. רצו אותו מכבי ת"א, הפועל ת"א, ומכבי חיפה. מכבי חיפה ירדו ממנו בגלל כסף. סגרתי עם אלי טביב בשיחה למיאמי ואז התקשר אלי עוזי שעיה ממכבי ת"א. אמרתי לו שברגע שלחצתי יד למוני הראל וסיכמתי עם טביב, אני לא חוזר בי. הבעיה של אלרואי אחת: האישה (שיר אלמליח, כרגע בבית האח הגדול - ר.ע). כל גול הוא רץ אליה. זה יכול להיות שחקן כדורגל? וזו הייתה עסקת החיים שלי. הייתה לי הזדמנות אז לקחתי את זה. בשנתיים האחרונות לא מכרתי אף שחקן, אבל קניתי את מנגה במיליון דולר, את וובה בראון בחצי מיליון שקל, את גיא חיימוב במיליון שקל ממכבי ת"א, את עאבד ב-800 אלף שקל מאחי נצרת. לא מכרתי בתקופה הזו אף אחד. אז עם כל הדיבורים האלה, חוץ מאלרואי כהן, הכל אגדה. הלוואי וזה היה נכון. השנה אקבל על רועי 300 אלף אירו ומיליון וחצי שקל על שיר צדק. זה הגרעון שיש לי מהשנה שעברה".

- מה התוכניות לעונה הבאה?

"לקחתי אליפות עם תקציב של 17 מיליון שקל. הגענו לפלייאוף ליגת האלופות וקיבלתי 20 מיליון שקל. התקציב שלי מאז הוא בין 22 ל-25, כאשר בכל שנה השארתי 5 מיליון שקל מהמענק הזה והשלמתי עם 10 מיליון שקל מהבית, שאני מחויב. השנה נגמר הכסף של הפלייאוף, ויצא לי להביא 17. רציתי להוריד את התקציב, אבל לא הצלחתי. התקציב השנה יהיה 23 מיליון. 95 מהסגל מהסגל סגור. לא יודע לאן ילך רועי קהת, למכבי ת"א או מכבי חיפה, ולפי זה אדע מה הסגל הסופי כי אני אקח שחקן מאותה קבוצה בה יחתום. מהסגל שלקח אליפות נשאר רק אדריאן רוצ'ט, עשיתי מהפכה, ולא הרגישו: גביע, סגנות, כל שנה אני באירופה, בלי קהל, בלי הכנסות. יש לי את מחלקת הנוער השלישית בטיבה בארץ, וכמה ילדים חיים בקריית שמונה?"

- מה האג'נדה המקצועית?

"להישאר בצמרת. להתחרות במכבי. הייתי מקום שלישי עונה שעברה, העונה מקום שני. עוד מקום אחד קטן למעלה. אני בשישית תקציב ממכבי ת"א, 30 אחוז ממכבי חיפה, חצי מבאר שבע, להפועל ת"א יהיה תקציב גבוה יותר. יש להם קהל והכנסות. אני לא מצליח להבין איך אני לפני כל אלה".

- מה אתה עושה נכון יותר?

"אני מאוד אוהב כדורגל וספורט בכלל. ראיתי הלילה את קליבלנד שוחטת את אטלנטה. שנים לא ויתרתי על צפייה במייקל. לא מוותר על מסי. אני כל הזמן יודע מה קורה בעולם ולומד. לפני שנה כינסתי את השחקנים בוינגייט וסיפרתי להם שקראתי כתבה עם יורגן קלופ. הוא סיפר שם דבר מעניין: שב-95 אחוז מהמשחקים שהוא רץ יותר, הוא גם מנצח. הבאתי להם מכשירי מדידה ואמרתי להם שמעכשיו אנחנו רצים בכל משחק 30 אחוז יותר. אני אביא שחקנים לקבוצה שאני יודע שהם מסוגלים לרוץ. אני יודע מראש מי השחקנים, באיזה שיטה משחקים, ומי יעשה הגנה. אני חי את הכדורגל. אף אחד לא רואה כדורגל כמוני בעולם. ואני הולך עם השינויים בעולם".

- מכבי עושה את זה לפניך.

"מכבי זה אירופה, אבל בחצי תקציב שלה הייתי לוקח אליפות 10 שנים רצוף. קרויף הביא 17 שחקנים למכבי ובמה הוא פגע? בפריצה".

- אתה באמת חושב שהשופטים לקחו לך אליפות השנה?

"כן. אני עומד מאחרי זה".

- אפשר לקחת ממכבי אליפות?

"ברור שאפשר, אחרת לא הייתי נשאר בכדורגל. כל אחד יכול".

- אבל כולן עושות מאמץ עכשיו. אפילו בית"ר מתחילה לעבוד נכון.

"מה זה לעבוד נכון? צריך להיות לארג' כדי לנהל כדורגל נכון, לתת לשחקנים את ההרגשה הטובה. אתה יודע ששחקנים שלי כל חודש בחמת גדר באופן קבוע? כל שבוע בבית מלון בכפר המכביה. אני נותן להם הרגשה טובה".