התעשיינים: כל יום של שביתה בנמלים עולה למשק 75 מ' ש'

ברוש: "שביתת הנמלים מהווה נזק כלכלי ותפעולי עצום למשק הישראלי, החל מנזקים כספיים ישירים בשל סחורה שפג תוקפה, השבתת פעילות תעשייתית בשל מחסור בחומרי גלם ועוד, וכלה בהפסד עסקאות ופגיעה במוניטין האספקה של חברות, בשל אי עמידה בלוחות זמנים"

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

75 מיליון שקל - זהו הנזק למשק הישראלי בכל יום של שביתה בנמלי הים. את האומדן הזה פרסמה היום (ה') התאחדות התעשיינים, על רקע השביתה בנמלים שהחלה אתמול בערב ונמשכת היום.

"שביתת הנמלים מהווה נזק כלכלי ותפעולי עצום למשק הישראלי, החל מנזקים כספיים ישירים בשל סחורה שפג תוקפה, השבתת פעילות תעשייתית בשל מחסור בחומרי גלם ועוד, וכלה בהפסד עסקאות ופגיעה במוניטין האספקה של חברות, בשל אי-עמידה בלוחות זמנים", מסר נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

לפי ברוש, "לצערי לא מדובר באירוע נדיר, אלא התנהלות קבועה וקלוקלת. בשל כל סכסוך, הנמלים משביתים את פעילותם מספר פעמים בשנה, תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה שיוצרת התנהלותם למשק ולכלכלה הישראלית. מצב זה צריך להיפסק. אני קורא לכלל הצדדים המעורבים לגלות אחריות ובגרות ולסיים את הסכסוך הנוכחי באופן מהיר ויעיל".

מניתוח האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים עולה כי בעוד הנזק המיידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה אשר נתקעה בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לבתי חולים כמו סטים לעירוי מערכות הנשמה לבתי חולים וכדומה), הרי שככל שתימשך השביתה מתרחבים גם מעגלי והיקפי הנזק למגזר העסקי.

כך, בתום 10 ימי שביתה עלול הנזק הישיר למגזר העסקי כולו להסתכם בכ-800 מיליון שקל במונחי פדיון.