מועמד בארה"ב: אוניברסיטה מחרימה את ישראל? לשלול מימון

סנטור טד קרוז, שמתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות: "ארה"ב זקוקה לנשיא שישלח פצצות מפצחות בונקרים לישראל" ■ קהל היעד של קרוז: שלדון אדלסון, שנמנה עם מאזיניו בכנס בניו-יורק ■ נכח: רון דרמר

המצוד הגדול אחר הקול היהודי, או, יותר במדויק, אחר הכסף היהודי במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, נכנס להילוך גבוה, כשנה וחצי לפני פתיחת הקלפיות. בפעם השניה בתוך חודשיים באו פוליטיקאים רפובליקניים עם שאיפות נשיאותיות להשמיע מזמורי תהילה לישראל באזני יהודים עשירים, רבים מהם תורמים פוטנציאליים, ובראשם ברון ההימורים ובעל השליטה ב"ישראל היום", שלדון אדלסון, בתקווה לקבל מהם מתת בחירות.

האירוע הראשון, בחסות הקואליציה היהודית הרפובליקנית, ארגון של תורמים יהודיים, נערך באפריל בלאס-וגאס, בבית-מלון בשליטת אדלסון. האירוע השני נערך שלשום (יום ה') בבית-מלון בניו-יורק, בחסות ארגון הקרוי World Values Network, בניהולו של רב בשם שמולי בוטח, מחבר הספר "סקס כשר" ובעל קשרים טובים בצמרת הבידור והטלוויזיה של ארה"ב. גם באירוע זה נכח אדלסון.

שני פוליטיקאים רפובליקניים באו לכנס בניו-יורק לשווק את מרכולתם הפוליטית: הסנטור טד קרוז, שהודיע זה מכבר שיתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, ומושל מדינת ניו-ג'רזי, כריס כריסטי, שצפוי להודיע על כך בקרוב. כצפוי, השמיעו שניהם הצהרות תמיכה חזקות בישראל, גינו את שוטמיה ומתחו, כמובן, ביקורות על הממשל הנוכחי בוושינגטון. הדברים זכו בתשואות רמות מציבור המוזמנים, אך נראה שקהל היעד של צמד הרפובליקנים היה אדם אחד: אדלסון, שתרומותיו בסבב הבחירות ב-2012 נעו סביב 90 מיליון דולר.

קרוז, בעל כישורים אורטוריים לא מבוטלים, קבע את הטון. הוא ידע לכוון את דבריו לסוגיות שקרובות ללבו של אדלסון, ובעיקר לאיום המתגבר של תנועת "החרמים, משיכות השקעות וסנקציות" (BDS). הרב בוטח אמר לאתר האינטרנט BuzzFeed כי אדלסון ואשתו, מרים, מודאגים מתנועה זו ודאגה זו תכוון את יעדי התרומות הפוליטיות שלהם. לדברי הרב, הוא מסייע לבני הזוג אדלסון להקים ארגון שיאבק בתנועת BDS בקמפוסים של האוניברסיטאות. השם המתוכנן: "המכבים של הקמפוסים".

"ב-2017, אנו זקוקים לנשיא שיתייצב מול תנועת BDS ויתמודד עמה", אמר קרוז, ברמז לא דק כלפי עצמו. "הנחת היסוד של של התנועה הזו היא שקרית ומדובר בתנועה אנטישמית, פשוטו כמשמעו. ואנו זקוקים לנשיא שיקום ויכריז שאם אוניברסיטה כלשהי בארץ הזו תטיל חרם על מדינת ישראל יישלל ממנה מימון ממלכתי מכספיהם של משלמי המסים".

וכמתבקש בתקופת המו"מ הגרעיני עם איראן, שלח קרוז כמה פגזי גידופים לעבר משטר האייתאללות: "כל עוד איראן מאמינה שלישראל אין זכות קיום ושאמריקה צריכה ליפול שדודה לצידה באותה הזדמנות, אי אפשר לראותה כחלק מהעולם המתורבת והיא לא צריכה להיות צד למו"מ כלשהו".

ומה עוד צריך לעשות נשיאה הבא של ארה"ב, לדעת קרוז? הוא צריך להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים, לפעול לשלילת מימון של הרשות הפלסטינית ולהעביר לישראל פצצות "מפצחות בונקרים" אם איראן לא תזנח את מאמציה לפתח נשק גרעיני (הוא לא הזכיר שבעסקת נשק בעתיד הקרוב, יתן ממשל אובמה לישראל מאות פצצות חודרות בונקרים).

"אם איראן תהיה על סף השגת נשק גרעיני, הנשיא ב-2017 יצטרך להתייצב לפני העולם ולהסביר בפשטות שאם איראן לא תחדל ממאמציה להשיג נשק כזה, ארה"ב תעשה זאת בשבילה", אמר קרוז. לדבריו, כל הסכם גרעיני עם איראן יהיה "הרסני".

הוא מתח ביקורת קשה על ממשל אובמה בגין החלטתו להפסיק טיסות מארה"ב לישראל בתקופת "צוק איתן".

את בני הזוג אדלסון שיבח קרוז כ"לוחמים ללא חת, שפועלים למען ארה"ב ולמען מדינת ישראל".

במהלך נאומו של קרוז קם הקהל כמה פעמים על רגליו בתשואות ובין המתרוממים על רגליהם היה אדלסון עצמו, שמתקשה ללכת בכוחות עצמו ונע בקלנועית. לדברי BuzzFeed, מרים אדלסון היא אוהדת גדולה של קרוז, אך בעלה מעדיף, על פי השמועה, דווקא מועמד אחר, מארקו רוביו, סנטור רפובליקני מפלורידה. האתר מציין ש"ישראל היום" הציב תצלומים של רוביו בעמוד השער שלו כמה פעמים. מכל מקום, בפומבי לא נוקט אדלסון שום עמדה ואינו מצהיר באיזה מתמודד הוא תומך.

שגריר ישראל בושינגטון, רון דרמר, נכח באירוע ואף ישב בשולחן המכובדים, יחד עם אדלסון, קרוז וכריסטי.