אנליסט: המדד הידוע לבועה בשווקים "משקר" - קיים גורם אחר

מארק הלברט, מציין בטור דעה שפרסם במרקטוואטש כי שיעור ההנפקות הראשוניות (IPO's) ירד באופן משמעותי ולכן אנלסיטים בשוק סבורים כי לא קיימת בועה בשווקים ■ לטענתו, הסיבה לכך היא פשוטה - החברות מצליחות בקלות לגייס הון מקרנות פרטיות

המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט חדר עסקאות / צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט חדר עסקאות / צלם: רויטרס

בטור דעה שפרסם באתר מרקטוואטש, טוען האנליסט מרק הלברט, ששוק ההנפקות (IPO's) שנחשב למדד ידוע שיכול להצביע על היווצרות בועה בשווקים - מטעה. זאת משום ששיעור ההנפקות ירד באופן משמעותי בתקופה האחרונה. לטענתו, קיים גורם אחר "סמוי מן העין" שעלול להצביע על בועה, בעיקר בסקטור הטכנולוגיה והאינטרנט.

הלברט מציין כי בשל העובדה ששיעור ההנפקות בוול סטריט נמוך משמעותית מאשר התקופה שלפני התפוצצות בועת הדוט.קום, למשל, אנליסטים רבים בשוק סבורים כי לא קיימת בועה בשווקים.

המספרים אכן תומכים באותם אנליסטים. ב-12 החודשים האחרונים שיעור החברות שהפכו לציבוריות בוול סטריט התכווץ באופן משמעותי. ע"פ נתונים של חברת Renaissance Capital, מתחילת השנה הונפקו 68 חברות בארה"ב, ששווי השוק שלהן היה גבוה מ-50 מיליון דולר. מדובר בירידה של כ-41% בהשוואה ל-5 החודשים הראשונים ב-2014 ופחות מ-33% משיעור ההנפקות בשנה שלפני התפוצצות בועת האינטרנט בתחילת שנת 2000.

עם זאת, הלברט טוען כי השאלה שצריך לשאול היא מדוע החברות בוחרות שלא להנפיק בוול סטריט? התשובה לכך היא שחברות רבות בוחרות ומצליחות בקלות לגייס כסף ממשקיעים פרטיים ולכן אינן זקוקות להנפיק את מניותיהן בוול סטריט. כך למשל, חברת אובר, שעדיין לא קבעה תאריך ל-IPO, שווה כבר 50 מיליארד דולר לאחר שגייסה מיליארדי דולרים מקרנות הון פרטיות.

דוגמא נוספת לפשטות שבה חברות קטנות בשלבי צמיחה מגייסות הון פרטי היא חברת Slack, שפיתחה אפליקציית הודעות והצליחה לגייס לפני כחודש 160 מיליון דולר. כעת היא שווה יותר מ-2.8 מיליארד דולר.

"כאשר שוקי ההון משוחררים כל כל, אנשים לוחצים עליהם, בין אם זה נכון ומתאים ובין אם לא. חברות מגייסות הון במהירות רק בשל סיבה אחת: כי הן יכולות", מציין מארק סוסטר, שותף בקרן ההון סיכון Upfront Ventures.