הירידה בריבית חתכה את הרווח של ענקיות הביטוח בכ-74%

השפעות השינוי בריבית חסרת הסיכון הביאו את 5 קבוצות הביטוח לרשום ברבעון הראשון "הפסד" לפני מס בסכום אדיר של 2.84 מיליארד שקל - כתוצאה מהפרשות לעתודות

מוטי רוזן ומישל סיבוני / צילום: בן יוסטר
מוטי רוזן ומישל סיבוני / צילום: בן יוסטר

הרבעון הראשון של שנת 2015 נחתם אמנם ברווח מבחינת רוב חברות הביטוח הגדולות, אבל הוא לא היה רבעון שהן ירצו לזכור. הרווחים שהציגו קבוצות הביטוח, שמנהלות ביחד כ-865 מיליארד שקל, נחתכו בשיעורים דו-ספרתיים, למרות התשואות החיוביות שרשמו בהשקעותיהן ובגלל הירידה שנרשמה במהלך הרבעון בריבית הנמוכה ממילא. להלן המספרים שמספרים את סיפורו של הרבעון הראשון בענף הביטוח.

74% זהו שיעור הירידה ברווח הכולל שרשמו ברבעון הראשון של 2015 חמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים. מדובר בירידה מרווח כולל מצרפי של יותר מ-1.1 מיליארד שקל, שנרשם ברבעון הראשון בשנת 2014, לסך של כ-297 מיליון שקל. הרווח הכולל משקלל את הרווח הנקי עם רווחי השקעה שנזקפו לקרנות הון, ונחשב לאמת המידה המובילה לבחינת רווחיות קבוצות הביטוח.

כל 5 קבוצות הביטוח הגדולות רשמו ברבעון הראשון ירידה ברווח הכולל, שנעה בטווח של 42% ירידה במנורה מבטחים עד 69% ירידה בכלל ביטוח. רק קבוצת הביטוח מגדל - הגדולה בשוק - הציגה הפסד כולל. ההפסד הכולל הרבעוני של מגדל, שמנוהלת על-ידי עופר אליהו, הסתכם בכ-86 מיליון שקל.

הרווח הכולל הגבוה בשוק נרשם בהראל שבניהול מישל סיבוני, שרשמה ברבעון הראשון רווח כולל של 155 מיליון שקל. במקום השני ניצבת מנורה מבטחים, שאת פעילות הביטוח שלה מנהל מוטי רוזן, ושהנה הקטנה מבין 5 הקבוצות הגדולות, שסיכמה את שלושת החודשים הראשונים של השנה עם רווח כולל נאה למדי של כ-92 מיליון שקל, למרות הפסד בביטוחים הסיעודיים. אחריה הפניקס, בניהול אייל לפידות, עם רווח כולל רבעוני של כ-75 מיליון שקל, ואחריה כלל ביטוח, שבניהול איזי כהן, עם רווח כולל של 62 מיליון שקל, וגם היא הציגה הפרשות ניכרות בביטוח הסיעודי.

ומה לגבי הרווח הנקי? שלוש חברות הציגו הפסד רבעוני - כלל ביטוח, הפניקס ומגדל, והשורה התחתונה המצרפית של 5 הגדולות הסתכמה ברבעון הראשון השנה בהפסד נקי של כ-222 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי שרשמו כל החמש ברבעון הראשון אשתקד, ושהסתכם אז בכ-869 מיליון שקל.

2.84 מיליארד שקל - זהו המספר שמספר את הסיפור המרכזי מאחורי ההרעה, הצפויה, שהציגו 5 קבוצות הביטוח הגדולות בתוצאותיהן לרבעון הראשון השנה. מדובר ב"הפסד" לפני מס שרשמו החברות בגין הפרשות לעתודות שנבעו מירידת הריבית חסרת סיכון, שחלה במהלך הרבעון. זאת, בהמשך למהלכים דומים שנרשמו גם אשתקד אצל חברות הביטוח, שריבית נמוכה מדי משפיעה לרעה על תוצאותיהן, בשל הצורך לחשב את צורכי העמידה בהתחייבויות ארוכות השנים שלהן בעולם עם ריבית נמוכה יותר (ככל שהריבית הנמוכה יורדת עוד, כך יש צורך בהגדלת העתודות - על חשבון הרווחים הנוכחיים).

אגב, לאחר השפעת המסים מדובר על סך מצרפי של כ-1.77 מיליארד שקל שנגרעו מתוצאות ה"נטו" של 5 קבוצות הביטוח הגדולות ברבעון הראשון.

ההשפעה הגדולה ביותר של הריבית נרשמה בעסקי ביטוחי החיים, אך היא הורגשה גם בביטוחי הבריאות והסיעוד הארוכים, וכן בביטוחי החבויות שבמגזרי הביטוח הכללי. באופן לא מפתיע, ההפרשה הגדולה ביותר נרשמה במגדל, שמחזיקה בתיק הגדול ביותר. כך, השפעת הירידה בריבית חסרת סיכון על תוצאות מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, עמדה ברבעון הראשון של השנה על כ-1.24 מיליארד שקל לפני מס, וכ-774 מיליון שקל לאחר מס.

אחריה ניצבת החברה עם תיק ביטוחי החיים השני בגודלו: כלל ביטוח. השפעת הירידה בריבית על כלל הסתכמה ברבעון בכ-686 מיליון שקל לפני מס (כ-427 מיליון שקל לאחר מס). בהפניקס בהראל ובמנורה מבטחים דובר על השפעה לפני מס בהיקף של כ-506 מיליון שקל, 289 מיליון שקל ו-112 מיליון שקל, בהתאמה (כ-315 מיליון שקל, 181 מיליון שקל ו-70 מיליון שקל, בהתאמה, לאחר מס).

אגב, השפעות הירידה בריבית אינן חד-כיווניות ולרעה, ככל שזה נוגע לדוחות חברות הביטוח. למול ההשפעות השליליות כאמור של הירידה בריבית חסרת סיכון, נהנו חברות הביטוח ברבעון הראשון השנה מגידול בהכנסות מהשקעות. גידול זה נבע בין היתר מרווחי הון בתיקי האג"ח הענקיים שלהן, שנבעו מירידת הריבית, ומתשואות חיוביות בשוקי ההון - שהן במידה רבה תוצאה של ריביות השפל שממריצות (ויש שיגידו מנפחות) את מחירי הנכסים, כאן ובעולם. את התרומה החיובית של הריבית היורדת על תוצאות החברות לא תמצאו בדוחותיהן - זהו חלק מההכנסות מהשקעות שגדלו ברבעון הנוכחי, ביחס לרבעון המקביל.

כמו כן, סך הפרמיות שגבו 5 קבוצות הביטוח הגדולות בעסקי הביטוח שלהן עמד ברבעון הראשון של 2015 על יותר מ-11.1 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-4.2% ביחס לרבעון המקביל. לא מדובר במגמה אחידה אצל 5 הקבוצות. במגדל מדובר על צמיחה של כ-0.5% בלבד, בעוד שבכלל ביטוח בכלל נרשמה ירידה של כ-0.9% בפרמיות. בהראל ובהפניקס נרשם הגידול החד ביותר.

0.8 זהו המכפיל הממוצע על ההון שלפיו נסחרות כיום מניות 5 קבוצות הביטוח הגדולות. כל 5 החברות נסחרות בבורסה מתחת להון העצמי שלהן בסוף הרבעון. שווי השוק של מגדל בבורסה עומד על 0.94 מההון העצמי שלה, וכלל ביטוח עם יחס של 0.8. אחריה ניצבות הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - עם שווי שוק שמהווה 0.74, 0.73 ו-0.72 מההון, בהתאמה.

5 קבוצות הביטוח הגדולות בשוק, שמנהלות יחדיו נכסים בהיקף מצטבר של כ-865 מיליארד שקל, פרסמו במקביל לדוחותיהן לרבעון הראשון של השנה גם את דוחות הערך הגלום בתיקי ביטוחי החיים והבריאות והפנסיה (ה-EV) לשנת 2014. מדד זה, שאינו מודד מוניטין ועסקים נוספים כגון הגמל, הביטוח הכללי והשירותים הפיננסיים, זוכה לאמינות נמוכה מאוד אצל המשקיעים, וגם אצל בעלי החברות עצמם. כך למשל, מי מהם שמנסה למכור חברה - כלל ביטוח והפניקס כיום, ובעבר הלא רחוק מגדל - דורש מחירים הנגזרים מההון העצמי של החברות, ושמנותקים מה-EV.

על כל פנים, בסוף 2014 הסתכם ה-EV של מגדל בכ-13.5 מיליארד שקל, של הראל בכ-12.3 מיליארד שקל, של כלל ביטוח בכ-12 מיליארד שקל, של מנורה מבטחים בכ-11.4 מיליארד שקל - בעיקר הודות לקרן הפנסיה מבטחים החדשה - ושל הפניקס בכ-6.4 מיליארד שקל.

תוצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות 1.6.15
 תוצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות 1.6.15