חקלאים עתרו לביהמ"ש: רוצים היתר לגידול קנאביס רפואי

מבקשים להורות למשרד הבריאות לממש מיידית את החלטת הממשלה לפתוח את ענף הקנאביס הרפואי לתחרות ■ טוענים: "החומר בשוק לא איכותי"

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

10 חקלאים הגישו עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, בבקשה שיורה למשרד הבריאות לממש מיידית את החלטת הממשלה לפתוח את ענף הקנאביס הרפואי לתחרות.

העותרים ביקשו גם להורות למשרד הבריאות להעניק להם רישיונות גידול, שיאפשרו להם לעסוק בענף.

בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד חגית ויינשטוק ממשרד ויינשטוק-זהבי, נטען כי חרף החלטת ממשלה שהתקבלה בסוף 2013 על אסדרה בענף הקנאביס הרפואי, משרד הבריאות והיחידה לקנאביס רפואי שהוא מפעיל משתהים בפרסום מכרזים המאפשרים כניסת מגדלים נוספים לשוק.

22 אלף צרכני קנאביס בישראל

בעתירה נאמר כי בשוק הקנאביס הרפואי בישראל פועלים כיום 8 מגדלים בלבד, וזאת בזמן שמספר המשתמשים בתוצרי הצמח כבר הגיע לכ-22 אלף איש, ואף צפוי לעלות בשל תועלותיו הרפואיות.

"קיימת דחיפות עניינית ואינטרס ציבורי מובהק, הגוברים על כל שיקול אחר, לפרסם לאלתר את שורת המכרזים ולאסדרת נושא השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, ובכך למנוע את המצב השרירותי הקיים - שהוא בלי אסדרה מבוקרת ומפקחת", נכתב בעתירה.

עוד טענו העותרים כי בהיעדר אסדרה על המצב בשוק הקנאביס הרפואי כיום, "אוכלוסייה שלמה של מטופלים ושל חולים נפגעת, ומסופק להם צמח באיכות פחותה, ללא בקרת איכות נאותה, ולעיתים רבות הם מקבלים צמח עם גבעולים ועלים שפחותים באיכותם באופן משמעותי מהפרח עצמו".

החקלאים שעתרו טוענים כי בהשתהות המדינה בפרסום המכרזים ובהחלת אסדרה בענף היא מונעת תחרות בשוק זה ומחזקת את מונופול "שולחן המגדלים", שבו פועלות 8 חוות גידול בלבד.

"ההשתהות הניכרת בהליך זה מהווה הפרה של חוק חובת המכרזים והפרת חובת ההגינות והשיוויון המוטלים על הרשויות. רק מתן סעד של צו מצד בית המשפט יתקן את המעוות וייצור מצב של פיקוח, הגינות, שוויון ושקיפות של המגדלים אל מול הרשות השלטונית", כותבים החקלאים בעתירתם.

חלק ניכר מהחקלאים שעתרו לבית המשפט המחוזי הם תושבי יישובים בעוטף עזה, בהם משקים חקלאיים שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המצב הביטחוני בדרום, בייחוד במהלך המבצע "צוק איתן" בקיץ שעבר. בעתירה נטען כי מתן היתרי גידול לקבוצת חקלאים מאזור זה יאפשר את היחלצותם מהקשיים שאליהם נקלעו מאז "צוק איתן".