תקדים: או"ם העניק מעמד רשמי לארגון שמזוהה עם חמאס

הארגון, שמכונה "מרכז השיבה הפלסטיני (PRC)", מקדם תעמולה אנטי-ישראלית באירופה ■ שגריר ישראל באו"ם: "לפי התסריט שנכתב היום, נמצא יום אחד את חיזבאללה יושב במועצת הביטחון"

חמאס / צילום: רויטרס
חמאס / צילום: רויטרס

בצעד חסר תקדים החליט גוף של או"ם, הוועדה לארגונים לא ממשלתיים, להעניק מעמד רשמי לארגון שמזוהה עם חמאס ותומך בו, "המרכז לשיבה פלסטינית" (PRC). הארגון, שפועל מבריטניה, מקדם תעמולה אנטי-ישראלית באירופה, בעיקר בזירה הפוליטית ובקמפוסים. הוועדה החליטה שהארגון יקבל מעמד קבע של מייעץ לאו"ם.

המעמד הרשמי של ארגון מייעץ יאפשר ל"מרכז לשיבה פלסטינית" לחזק את השפעתו הגלובלית ויתן תנופה חזקה למאמצי התעמולה שלו. הארגון ייהנה מגישה לוועידות וכנסים באו"ם, למשל כנסים שעורכת המועצה לזכויות האדם של או"ם.

בהודעה של משלחת ישראל לאו"ם נאמר, כי ישראל הגדירה את הארגון כ"התאגדות אסורה" ב-2010 בגלל היותו חלק מתנועת החמאס. בצו שעליו חתום שר הביטחון דאז, אהוד ברק, נקבע שמדובר בזרוע ארגונית של חמאס, שמתואמת עמו. פעיליו, על פי הצו, הם בכירי חמאס שפועלים לקדם את מטרות התנועה באירופה ומקיימים קשרים ישירים עם בכירי חמאס שונים, לרבות ההנהגה בדמשק.

מחקר של מרכז המידע למודיעין וטרור מצא, שהקווים המנחים את פעילות "המרכז לשיבה" הם הכחשת זכות הקיום של ישראל, החזרת פליטים פלסטיניים לשטחה של ישראל כדי להקים בשטח זה מדינה פלסטינית במקום מדינה יהודית, וכן התנגדות לתהליך השלום. המחקר אף מצא, שבכירים ב"מרכז השיבה" ממלאים תפקידים בארגונים אחרים שעוסקים, בין היתר, בהעברת כספים לחמאס.

מכל מקום, "מרכז השיבה" מכחיש שיש לו קשר כלשהו לחמאס ומאשים את ישראל בניסיון "לעוות ולהטעות את חברות הוועדה לארגונים לא ממשלתים".

בוועדה חברות 19 מדינות. 12 מהן הצביעו בעד הענקת המעמד הרשמי ל"מרכז לשיבה", ובהן איראן, פקיסטאן, סודאן, טורקיה, ונזואלה, סין וקובה. רק שלוש מדינות הצביעו נגד: ארה"ב, ישראל ואורוגוואי. הודו, יוון ורוסיה נמנעו. בורונדי לא השתתפה בהצבעה.

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר בעקבות ההצבעה: "עד עתה נתן או"ם הנחות לחמאס ובכך סייע לו לחזק את פעילויותיו. עכשיו עשה או"ם צעד נוסף , והוא מקבל בהוד והדר את חמאס בכניסה הראשית שלו והופך אותו למשתתף בעל זכויות מלאות. על פי התסריט הזה, אנו עלולים למצוא יום אחד את חיזבאללה יושב במועצת הביטחון ואת דאע"ש מצביע במועצה לזכויות האדם. זה תיאטרון האבדוד של או"ם בשיאו".