גבעת-שמואל: בעלי קרקע שהופקעה דורשים את חלקם בחזרה

על הקרקע, הממוקמת סמוך לגבול עם העיר השכנה פתח-תקווה, נבנה לימים מרכז מסחרי, שנכון להיום פועלים בו חדר כושר, אולם אירועים ועוד

פרוייקט מגורים בגבעת שמואל / צילום: דרור מרמור
פרוייקט מגורים בגבעת שמואל / צילום: דרור מרמור

בעלי קרקע בגבעת-שמואל, שחלקים ניכרים ממנה הופקעו לפני שנים על-ידי העירייה למטרות ציבור, דורשים לקבל בחזרה את חלקם היחסי בקרקע בשל הטענה כי על השטח שהופקע נבנה מרכז מסחרי, והעירייה משכירה את השטחים בשוק החופשי - כך עולה מעתירה מינהלית שהגישו שני בעלי זכויות בקרקע נגד עיריית גבעת-שמואל.

על הקרקע האמורה, הממוקמת סמוך לגבול עם העיר השכנה פתח-תקווה, נבנה לימים מרכז מסחרי, שנכון להיום פועלים בו חדר כושר, אולם אירועים ועוד.

בעתירה, שהוגשה בידי עו"ד יהושע דיאמנט, מתוארת השתלשלות הסיפור. מהתביעה עולה כי שני בעלי הקרקע דורשים את ביטול ההפקעה על-ידי העירייה, שכן לטענתם תמורת זכויותיהם בקרקע הקצתה התב"ע שאושרה במתחם מגרשים שבהם שיעור ההפקעה לצורכי ציבור מהווה 68% משטח הקרקע הרשום בקרקע המקורית שלהם.

בתהליך האיחוד והחלוקה שבוצע במתחם רשמה העירייה את עצמה כבעלים בשטח של 31 דונם שהופקע, שבו ניתן לבנות על-פי התוכנית "מרכז בריאות נופש וספורט", כמו גם בכל המגרשים המיועדים למטרות ציבוריות.

התובעים מציינים כי בקומת הקרקע במבנה שנבנה על המגרש יש שטחי מסחר, ולכן מדובר בקומת מסחר לכל דבר ועניין שאינה קשורה ל"שטחי ציבור", שלמענם מותר להפקיע מקרקעין. בעתירה נטען עוד כי 45% מתוך שטח הבנייה העיקרי מיועד לצורכי מסחר מובהקים, שבינם לבין צורכי ציבור אין כל קשר.

עוד מציינים העותרים כי העירייה התקשרה עם חברת שפיר לבניית ותפעול הפרויקט במכרז BOT, ולאחר התקופה שנקבעה במכרז, 24 שנים, שבמהלכן מקבלת העירייה דמי שכירות חודשיים, יחזור המבנה לבעלות העירייה.

העותרים אף מעריכים בעתירה את שווי הפרויקט, יחד עם השימושים המסחריים, בכ-65 מיליון שקל, ודורשים כאמור את חלקם היחסי.

לדברי עו"ד יהושע דיאמנט, "מלכתחילה לא היתה לעירייה הזכות להירשם כבעלים בשטח, מכיוון שהוא אינו מיועד על-פי התב"ע לצורכי ציבור. רכישת הזכויות בשטח במקרה זה היא רכישה בכפייה שלא כדין, וצריך לבטל אותה. כמעט מחצית המבנה שבנתה העירייה הוא קומת מסחר, ובנוסף, שטח המבנה שאמור לשמש שטח ספורט ונופש הושכר לחברה מסחרית, כנגד תשלום דמי שכירות מלאים".

מעיריית גבעת-שמואל נמסר כי "העירייה דוחה את הטענות, והדברים יתבררו בבית המשפט".