ההמלצות החמות: 4 מניות לקנייה לאחר הבחירות בספרד

כלכלת ספרד מגלה סימני התאוששות מרשימים, למשל בנתוני הצמיחה *אילו השקעות צריך לבחון מי שמעריך, כי השיפור הכלכלי יגבר על חוסר הוודאות הפוליטית, המאפיין את התקופה שבין הבחירות האזוריות לכלליות במדינה

סניף של בנק BBVA / צילום: בלומברג
סניף של בנק BBVA / צילום: בלומברג

שוקי ההון בעולם סגרו את חודש מאי במגמה מעורבת, עם עליות קלות בארה"ב וירידות קלות באירופה. המשקיעים ממתינים להתבהרות המצב ביוון, וכן להתבהרות תמונת הצמיחה והתעסוקה בארה"ב ברבעון השני, שתשפיע על עיתוי וקצב העלאות הריבית השנה.

לפני כעשרה ימים הסתיימו בספרד הבחירות האזוריות, וזו הזדמנות טובה לבחון את מצב ההשקעות במדינה. הבחירות הסתיימו בירידת כוחן של שתי המפלגות הגדולות, ששלטו בספרד ב-30 שנים האחרונות. המפלגה העממית (PP), שבראשות מריאנו ראחוי, והמפלגה הסוציאליסטית (POSI) איבדו שיעורי תמיכה ניכרים (כ-10% ו-2% בהתאמה) לטובת מפלגות קצה, ובהן פודמוס.

לפי הסקרים, הייתה זו הצבעת מחאה, לאור האבטלה הגבוהה בעיקר, ופחות בשל המצע הפוליטי. אולם התוצאות הביאו לאובדן השליטה של המפלגות הגדולות במדריד, וכמעט גם בברצלונה.

השלכות הבחירות חשובות, בעיקר משום שבאוקטובר יתקיימו בחירות כלליות בספרד. אם יש בבחירות האזוריות כדי להעיד על העומד להתרחש בהן, אזי לספרד צפויה תקופת חוסר יציבות שלטונית ברורה. חוסר ודאות זה עשוי להרחיק משקיעים עד התבהרות התמונה הפוליטית, וזאת בתקופה שבה כלכלת ספרד מגלה סימני התאוששות מרשימים.

הצמיחה במדינה עמדה ברבעון הראשון על 0.9%, ושנה אחורה על 2.6%. הקצב הנוכחי מרמז על צמיחה של כ-2.8% השנה - הצמיחה הגבוהה בכל מדינות אירופה המרכזיות, למעט שבדיה. גם החשבון השוטף בספרד עבר לטריטוריה חיובית, לראשונה זה 30 שנים. האבטלה הייתה ונותרה הבעיה המרכזית - 23.8% ברבעון הראשון - והצפי לירידה מהירה בנתון זה ברבעונים הקרובים אינו מנחם את המקומיים.

בתגובה לשיפור ולפעילות הבנק המרכזי באירופה, עלה שוק המניות בספרד השנה ב-11%, לעומת 19.2% במדד יורוסטוקס 600, והוא נתמך בעלייה חדה הצפויה ברווחי החברות, בהובלת הבנקים. הגידול ברווחי החברות, שנסחרות במדד IBEX 35, הוא הגבוה באירופה, וצפוי לעמוד על כ-23%, לעומת כמחצית מכך בכל אירופה. גם תשואת הדיבידנד היא הגבוהה באירופה, ועומדת על 3.5%. מנגד, התמחור של החברות יקר יחסית. המכפיל הממוצע הוא 17.7, לעומת 16.7 במדד האירופי - כ-40% מעל המכפיל הממוצע בעשור האחרון. הבנקים מהווים כ-46% מהמדד, וכאן טמונה הבעיה המרכזית.

מנתוני הבנק המרכזי עולה, כי נכון לסוף 2014 סך ההלוואות הבעייתיות בספרד עומד על כ-173 מיליארד אירו, שהם כ-12.5% מההלוואות. סך הנדל"ן המוחזק בידי הבנקים מוערך בכ-83.4 מיליארד אירו, שמהם כ-70% נכסים מסחריים וכ-20% נדל"ן למגורים. מספרים אלו מסבירים את אופי ההשקעה המסוכן יחסית בבנקים הספרדיים, כמו גם את העובדה, כי מתוך שבעה בנקים הנסחרים במדד (ומהווים כאמור כ-45% ממנו), רק שניים מומלצים על ידינו ב"קנייה", ארבעה ב"החזק" ואחד ב"מכירה".

פולסון וסורוס כבר שם

השיפור בתוצאות הבנקים וביכולתם לממש את נכסי הנדל"ן שברשותם תלוי בהתאוששות שוק הנדל"ן המקומי, וכאן טמונה ההזדמנות. בשנה האחרונה גילו המשקיעים הזרים את שוק הנדל"ן הספרדי. כבר במארס אשתקד הכריזו המשקיעים הגדולים ג'ורג' סורוס וג'ון פולסון על כוונתם להשקיע בשוק המקומי, ובמקביל זרם ההשקעות לנדל"ן המקומי גובר - מ-4.9 מיליארד אירו בשנת 2013 זינקו ההשקעות ל-17.8 מיליארד אירו ב-2014, ונראה כי השנה סכום זה יגדל בעשרות אחוזים.

מחירי הבתים והשכירות המסחרית באזורים מסוימים נמצאים עדיין עד 40% מרמתם בשנת 2007, וזאת למרות עלייה של 2.65% במחירים ברבעון הראשון השנה ושל 15.5% בשנה האחרונה. בכדי לזרז את ההתאוששות חוקק, כבר לאחר המשבר, חוק קרנות הריט המקומי, הנקראות "SOCIMI", אשר אמור לעודד השקעות זרות ומקומיות. התעוררות השוק הביאה את הבנק Bankia להודיע בתחילת מאי על כוונתו לממש נכסי נדל"ן בשווי 5.4 מיליארד אירו, מהם 3.3 מיליארד אירו בנדל"ן למגורים.

קרן הריט שבה השקיעו פולסון וסורוס, היא Hispania (HIS:MC), שהפכה לציבורית מאז השקעתם, ומגדילה כל העת את השקעותיה. ברבעון הראשון היא החזיקה 683 דירות ו-19 נכסי נדל"ן מסחרי, ובמהלך הרבעון רכשה החברה נכסים ב-100 מיליון אירו וחתמה על חוזים בסך 421 מיליון אירו. 53% מתיק נכסי החברה מושקעים במשרדים. מניית החברה עלתה בחדות השנה, והיא נסחרת מעל ערכה הנכסי הנוכחי. למרות שזה צפוי לגדול, עם הנכסים הנרכשים, אולי מוטב להמתין לנקודת כניסה טובה יותר במימושים.

קרן הריט הסחירה הגדולה בספרד, שגם מנייתה זינקה השנה, היא Merlin Properties - MRL:MC, שהנפיקה זכויות בסך מיליארד אירו באפריל, כדי להגדיל את תיק נכסיה. בדוחותיה האחרונים דווח על מו"מ מתקדם על נכסים בשווי 325 מיליון אירו ועל צבר אפשרי של עסקאות בסך 2.4 מיליארד אירו. החברה מעניקה חשיפה לתחום הנדל"ן המסחרי, שם דמי השכירות עודם נמוכים בכ-40% מהשיא.

חברות נדל"ן נוספות שכדאי לעקוב אחריהן הן Inmobiliaria Colonial, Lar Espana וכן Intu Properties, שהונפקה בלונדון וחלק מהשקעותיה הן בספרד.

מבין הבנקים, שכאמור עדיין מתמודדים עם חובות בעיתיים רבים, נציין את Banco Bilbao Vizcaya Argentaria SA . זהו בנק גלובלי, שפרסם דוחות חזקים לרבעון הראשון, ואשר יותר ממחצית מהכנסותיו מגיעות מספרד, 15% מהכנסותיו מאמריקה הלטינית ו-8% מארה"ב. רווחי הבנק צפויים לצמוח השנה ביותר מ-50%. זאת, לצד הון ראשוני, שצפוי לעמוד השנה על 13.1%, ודיבידנד גבוה, הופכים את הבנק לאופציה על המשק הספרדי.

הבנק השני הוא Bankia - BKIA:MC - בנק מקומי שכ-95% מהכנסותיו מספרד, והוא השלישי בגודלו במדינה, עם נתח שוק של 13%. רווחי הבנק עלו על תחזיותינו ברבעון הראשון, והם צפויים לצמוח השנה בכ-30%. הונו הראשוני של הבנק צפוי לעמוד השנה על כ-15%, והוא חשוף לנדל"ן בשיעור נמוך יחסית לבנקים האחרים בספרד.

לסיכום, הבחירות האזוריות שנערכו באחרונה בספרד הגיעו בעיצומו של שיפור כלכלי משמעותי במדינה. ואולם, תוצאות הבחירות מעלות את רף חוסר הוודאות שעלול לפגוע בביצועי השוק המקומי עד הבחירות הכלליות באוקטובר. השקעות בתחומי הפיננסים והנדל"ן מתאימות למשקיעים המעריכים, כי השיפור הכלכלי בספרד יימשך ויגבר על חוסר הוודאות הפוליטי, תוך התמקדות בשניים מהמגזרים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר בספרד במשבר האחרון.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות הספרדיות
 המניות הספרדיות