גידול של 70% במספר הבקשות לרישיון ליצוא ביטחוני ב-2014

ב-2014 הוענקו כ-7,600 רישיונות יצוא לכ-130 מדינות ■ כך עולה מנתוני אפ"י שעובדו לקראת הכנס השנתי שלו שיערך היום

עמוד ענן / צילום: רויטרס
עמוד ענן / צילום: רויטרס

בשנת 2014 ביקשו החברות הביטחוניות מהאגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) שבמשרד הביטחון כ-48 אלף רישיונות לשווק אמצעי לחימה, מערכות ומוצרים לכ-190 מדינות. מדובר בעליה של כ-70% בהיקף הבקשות לקבלת רישיונות שיווק מצד החברות הביטחוניות ביחס להיקף הבקשות שהגישו לאפ"י ב 2013. 68% מכלל הבקשות התייחסו ליצוא של מוצרים שאינם מסווגים - כך עולה מנתוני אפ"י שעובדו לקראת הכנס השנתי שלו שיערך היום (ה').

בכנס ישתתפו מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') דן הראל, ראש אפ"י, דובי לביא ובת' מקורמיק, ראש הגוף הטכנולוגי-ביטחוני (DSTA) שבמשרד ההגנה האמריקני. מקורמיק מובילה משלחת של בכירים אמריקנים ממחלקת המדינה וממחלקת המסחר במטרה להדריך מאות יצואנים ישראליים אודות שינויי חקיקה המתקיימים בארה"ב ונוגעים ליצוא ביטחוני.

מנתוני אפ"י עולה כי בישראל רשומים 1,303 יצואנים במרשם היצוא הביטחוני, והם מחזיקים ביותר מ 184 אלף רישיונות שיווק פעילים. עוד עולה מהנתונים כי ב-2014 הוענקו כ-7,600 רישיונות יצוא לכ-130 מדינות. מדובר באישורים סופיים המאפשרים את יצוא המוצרים לחו"ל, וזאת בשונה מרישיונות השיווק שמתבקשים בשלבים ראשוניים לקראת עסקה אפשרית למכירת אמצעי ללקוח זר או לקראת הצגת פריט ביטחוני בתערוכת נשק בחו"ל.

במשרד הביטחון מציינים כי אשתקד אירעו 166 מקרים של חשד להפרת חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני ואלה טופלו במסגרת סמכויות האכיפה של אפ"י. כך, פקחים מטעם האגף עשו ביקורות פתע בתעשיות הביטחוניות וחברות ביטחוניות נקנסו בסכום כולל של כ-2 מיליון שקל - שהם מחצית משיעור הקנסות שהוטלו על חברות שהפרו את חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני בשנת 2013. עוד עולה מנתוני משרד הביטחון כי מאז שנת 2007, עת חוקק חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני הסתכם היקף הקנסות על חברות ועל גורמים שהפרו אותו בכ 11 מיליון שקל.

לדברי ראש אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני, דובי לביא, מגמה מתמשכת של צמצום תקציבי ביטחון בעולם, לצד תחרות גוברת בין חברות ביטחונית בשווקים הקיימים- מגבירים את הצורך של תעשיות ביטחוניות לחפש שווקים חדשים: "בשנה האחרונה שיפרנו וייעלנו את תהליך הוצאת הרישיונות במטרה לעודד את היצואנים לחפש שווקים חדשים. שיפרנו וייעלנו את תהליך הוצאת הרישיונות במטרה לעודד את היצואנים להתחרות בעולם", אמר והוסיף: "אנחנו גאים בירידה במספר הניסיונות להפר את החוק, שמהווה אות כבוד והערכה לתעשייה הביטחונית הישראלית".