הריבית לא מחכה לקבינט הדיור

איך קריסת האג"ח הארוכות השפיעה על מחירי הדירות?

בנייה ברחוב יגאל אלון / הדמיה: עיריית ת"א
בנייה ברחוב יגאל אלון / הדמיה: עיריית ת"א

מס על משקיעי הנדל"ן? העברת מינהל התכנון למשרד האוצר? קידום חוק השכירות? ייבוא עובדים זרים מסין? חכו רגע. בזמן שכחלון והציבור הרחב מתכוננים ומפרשנים את הישיבה הראשונה של קבינט הדיור שתיערך היום (ב') ועימה שלל הבטחות ותוכניות שירחפו כמובן באוויר החם עוד תקופה ארוכה, מה שמשפיע בינתיים יותר מכל אלה על רוכשי הדירות הוא בכלל מה שקורה בשוק ההון שלנו.

בשפה מקצועית קראו לזה בשבועות האחרונים 'קריסת האג"ח הארוכות'. בשפת היום יום של קוני הדירות, מדובר על התייקרות בתוך כחודש של המשכנתאות במסלול הפופולארי (בצדק) של הלוואה בריבית קבועה ולא צמודה בשיעור של קרוב לאחוז. במילים יותר פשוטות: חיכיתם להורדת מחירי הדירות? בינתיים, לגמרי לא בשליטת משה כחלון, ההחזר החודשי של נוטלי משכנתאות חדשות התייקר במאות שקלים לעומת הרבעון הראשון.

על מה מדובר? בשל סיבות גלובליות בעיקר, אגרות החוב לטווח ארוך של ממשלת ישראל (ולא רק שלה) קרסו בשבועות האחרונים. במספרים, בשבוע האחרון לבדו ירדו האג"ח השיקליות ב-4%. ביצועי אג"ח ממשלת ישראל ל-30 שנה מספרים מצוין את הסיפור: האגרת, שאמורה להציע אפיק סולידי למשקיעים, הוסיפה יותר מ-20% לערכה בחודשי השנה הראשונים (ובאגרת חוב כשהמחיר עולה אזי התשואה, כלומר הריבית, יורדת). רק שמאז, בתוך פחות מחודשיים, האגרת צללה ב-12%.

הבנקים, שצריכים לקנות אג"חים כאלו כדי שיוכלו לתמחר משכנתאות לתקופות כל כך ארוכות, מוכרחים "לגלגל" את המחיר החדש על הלקוחות. מי שביקש ליטול משכנתא קבועה ולא צמודה - מסלול מומלץ מאוד למי שרוצה ליהנות מריביות השפל - התבקש לפני כחודש לשלם על משכנתא לתקופה של 20 שנה ריבית של כ-2.8%. כעת, הוא ישלם על אותה הלוואה ריבית של 3.5%. ככה, על הדרך, נוסף לעלויות האמיתיות של הדירה סכום שיכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, מאות שקלים כל חודש (ועדיין מדובר כמובן ברמת ריבית נמוכה במיוחד).

מדובר בסה"כ בתזכורת קטנה למידת ההשפעה של הריבית על מחירן האמיתי של הדירות. מדובר גם בתזכורת מתסכלת למורכבות הגדולה, ולאין ספור המשתנים שקובעים בפועל את מחירי הדירות.