בתי ההשקעות: עלייה של 5% בהכנסות מניהול ההשקעות

חמשת בתי ההשקעות הציבוריים נהנו מהעליות בשווקים, והציגו ברבעון הראשון צמיחה בהכנסות מפעילות ניהול ההשקעות ■ ילין לפידות בלטה במיוחד, כמו גם אי.בי.אי עם צמיחה של 23% בהכנסות מאותה פעילות

מודל הוצאות רזה ומיקוד עסקי בתחום ניהול ההשקעות, עם התמחות בשוק הישראלי, הם הסודות הידועים שעליהם מושתתת פעילותו של בית ההשקעות ילין לפידות. וכאשר אלו נפגשים עם גיוסים חזקים ושוקי הון גואים, התוצאה היא שבית ההשקעות מציג בשנים האחרונות ביצועים כספיים יפים.

ברבעון הראשון של 2015 צמחו הכנסות ילין לפידות מניהול השקעות ב-16% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-92 מיליון שקל. הרווח התפעולי מניהול השקעות צמח בשיעור חד עוד יותר, של 22%, ל-32 מיליון שקל, ומשקף שיעור רווחיות של 35% מניהול השקעות - הגבוה ביותר ברבעון הראשון מבין בתי ההשקעות הבורסאיים.

ילין לפידות ניהל בעת פרסום הדוח כ-49 מיליארד שקל, בקופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות וניהול תיקים. רק לשם השוואה, בתחילת 2011, כלומר לפני קצת יותר מארבע שנים, עוד עמד סך הנכסים המנוהלים של בית ההשקעות על 14 מיליארד שקל בלבד.

חברת הברוקראז' לידר שוקי הון, המחזיקה ב-50% ממניות ילין לפידות, חושפת מדי רבעון גם את תוצאות בית ההשקעות, ומאפשרת להשוות את פעילות ניהול ההשקעות בו לאלו של יתר בתי ההשקעות הנסחרים בבורסה.

וכך, מבט על החברות הציבוריות בענף מלמד כי מרביתן ניצלו את העליות בשוקי המניות ואיגרות החוב בשנה האחרונה, לצורך הרחבת הכנסותיהן מניהול קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות ותיקי השקעות מנוהלים.

הרווח המשותף: 95 מיליון שקל

חמש החברות המדווחות הציגו ברבעון הראשון צמיחה משותפת של 5% בהכנסות מפעילויות אלו לעומת הרבעון המקביל ל-369 מיליון שקל, ועלייה של 2% ברווח מניהול הקופות, הקרנות והתיקים שהסתכם ב-95 מיליון שקל.

מלבד ילין לפידות, בלט גם בית ההשקעות אי.בי.אי עם צמיחה של 23% בהכנסות מפעילות ניהול הקופות, הקרנות והתיקים ל-33 מיליון שקל (בניטרול הכנסות בין מגזריות) בזכות עלייה של כ-16% בהיקף הנכסים המנוהלים ל-41 מיליארד שקל (בניטרול חפיפות בין המגזרים באי.בי.אי).

הצמיחה בהכנסות הובילה את אי.בי.אי להציג ברבעון הראשון רווח של 6 מיליון שקל מפעילות ניהול ההשקעות (שיפור של 30% לעומת הרבעון המקביל), אולם ברמת הרווחיות מפעילות זו הוא נופל משמעותית בהשוואה למרבית המתחרים, עם 16% בלבד מההכנסות. זאת, בין השאר עקב חשיפה נמוכה יחסית לתחום קופות הגמל (רק 3.1 מיליארד שקל נכסים מנוהלים), וכן חשיפה גבוהה לתחום התיקים המנוהלים, שנחשב בענף לרווחי פחות.

גם אצל אקסלנס, שסיים את הרבעון הראשון עם נכסים בהיקף של 56.4 מיליארד שקל בפעילות הגמל וההשתלמות, התיקים וקרנות הנאמנות, נרשמה ברבעון הראשון צמיחה של 6% בהכנסות מפעילויות אלו ל-87 מיליון שקל. באקסלנס מציינים כי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו עלייה של 4% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל - תוצאה ישירה של עלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, שנבעה הן מצבירה חיובית נטו, והן מתשואות חיוביות וגבוהות יחסית לממוצע בענף שרמה אקסלנס בתחום זה.

ועדיין, הכנסות אקסלנס מהפעילויות הללו נמוכות מאלו שהציג ילין לפידות, למרות שהיקף הנכסים שמנהל ילין לפידות בתחומים אלו נמוך ביותר מ-7 מיליארד שקל. משום כך, גם שיעור ההכנסות הממוצעות במונחים שנתיים נמוך יותר, ועומד על כ-0.6% (בדומה למיטב דש ולאנליסט) ולעומת 0.75% אצל ילין לפידות.

בנוסף, למרות העלייה בהכנסות מהפעילויות הללו נרשמה ירידה של 20% ברווח מהן, ל-12 מיליון שקל, וזאת גם לאחר ניטרול הפרשה חשבונאית חד פעמית של 6 מיליון שקל. מסיבה זו, גם נשחק שיעור הרווחיות של בית ההשקעות במגזר זה ל-14% בלבד ברבעון - הנתון הנמוך ביותר מקרב המתחרים שנסחרים בבורסה.

ירידה בדמי הניהול בגמל

אקסלנס הוא בית ההשקעות עם שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה, 900 מיליון שקל, אולם בתחום ניהול ההשקעות הוא שני למיטב דש, שמנהל נכסים בשווי 90 מיליארד שקל בחברות הגמל, ניהול התיקים וקרנות הנאמנות. מיטב דש, שנסחר לפי שווי של 780 מיליון שקל, הציג ברבעון הראשון ירידה של 3% בהכנסות מפעילויות אלו ל-137 מיליון שקל, וירידה של 5% ברווח מאותן פעילויות ל-41 מיליון שקל.

עם זאת, גם לאחר הירידה ברווח מניהול הקופות, הקרנות והתיקים, הציג מיטב דש שיעור רווחיות של 30% מפעילות זו, נתון שרק ילין לפידות מצליח להתעלות עליו. במיטב דש הסבירו כי 2 מיליון שקל נגרעו ברבעון הראשון מהכנסות חברת הגמל עקב שחיקה בדמי הניהול הממוצעים (שקוזזה בחלקה הודות לעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים), בעוד ש-2 מיליון שקל נוספים נגרעו מהכנסות חברת קרנות הנאמנות עקב פדיונות הענק שספגו הקרנות הכספיות בענף כולו.

את הרשימה סוגר בית ההשקעות הציבורי הקטן ביותר, אנליסט, שרשם ברבעון הראשון הכנסות של 20 מיליון שקל מניהול קופות, קרנות ותיקים, בדומה להכנסותיו ברבעון המקביל. אנליסט נהנה ברבעון הראשון מצמיחה של 7% בהיקף ההכנסות מניהול קרנות נאמנות, אולם זו נשחקה כמעט לחלוטין עקב הירידה בהכנסות מקופות הגמל ותיקי ההשקעות.

באנליסט מציינים כי הן פעילות קרנות הנאמנות והן פעילות קופות הגמל נפגעו מירידה בדמי הניהול הממוצעים, אולם העלייה בשווי הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות תרמה לצמיחה בהכנסות מפעילות זו. מנגד, בתחום קופות הגמל נרשמו פדיונות נטו של כ-313 מיליון שקל ב-15 החודשים שהסתיימו במארס 2015, ורק עלייה בשווי הנכסים המנוהלים בזכות העליות בבורסה, שמרה על היקפם דומה לזה שנרשם בסוף 2014 - 5.05 מיליארד שקל.

הצמיחה בתוצאות ילין לפידות
 הצמיחה בתוצאות ילין לפידות
מי מרוויח וכמה מניהול תיקים
 מי מרוויח וכמה מניהול תיקים