אלשטיין הודיע שירכוש מניות בן משה ב-IDB; בן משה מתנגד

(עדכון) - אלשטיין אף מוכן ליטול על עצמו את מלוא ההתחיבויות של בן משה בהיקף של כ-256 מיליון שקל, בכפוף להחלטת הבורר ■ מחיר הרכישה עומד על כ-152 מיליון שקל ■ מוטי בן משה עדיין לא מוותר

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

זה נראה כמו סוף עגום במיוחד למה שרק בשנה שעברה עוד הצטייר כסיפור סינדרלה עסקי. מוטי בן משה, איש העסקים שכמו הגיע משום עם הצעה לרכוש את השליטה בקבוצת אי.די.בי שעמדה על סף חדלות פירעון, נמצא כעת בדרכו החוצה מהקונצרן עם חור עצום בכיסו - השקעה של כחצי מיליארד שקל שירדה לטמיון.

הבוקר, קצת יותר משנה לאחר שבן משה ואדוארדו אלשטיין קיבלו לידהם את השליטה באי.די.בי מידי בית המשפט המחוזי בת"א (במסגרת הסדר חוב בקונצרן), הודיע אלשטיין כי הוא מממש את זכותו על פי הסכם הבמב"י (Buy Me Buy You) בין השניים, וירכוש מבן משה את מלוא מניות החברה שבידיו, תמורת 152 מיליון שקל.

לבן משה, שהשקיע עד כה כ-680 מיליון שקל באי.די.בי, החזקה של 14% מהחברה, כך שלאחר השלמת העסקה יגדיל אלשטיין את החזקותיו בה ל-82% ואילו שותפו ירשום כאמור הפסד של כחצי מיליארד שקל.

במכתב ששלח הבוקר אלשטיין לבן משה נכתב כי בהמשך להודעת הבמב"י שהתקבלה מבן משה ב-28 במאי השנה, "ברצוננו לרכוש את כל מניות אי.די.בי פתוח המוחזקות על ידך במחיר למניה הנקוב בהודעה (1.64 שקלים למניה)". במכתב מדגיש אלשטיין כי השלמת העסקה תבוצע ב-25 ביוני.

אלשטיין גם בחר לוותר על דרישה מוקדמת לפיה יקבל על עצמו בן משה תקופת צינון של שנתיים במסגרתה ייאסר עליו לרכוש ני"ע של חברות מקבוצת אי.די.בי. דרישה זו לא מופיעה כלל במכתב, למרות שהועלתה בשבוע שעבר במכתב שנשלח מטעמו של אלשטיין לבן משה.

אלא שאלשטיין לא נתן בהודעתו היום הסכמה מלאה לתנאי שהעלה בן משה עם פתיחת הליך הבמב"י, לפיו הרוכש יקבל על עצמו את מלוא התחייבות הנרכש כלפי נאמני ההסדר באי.די.בי אחזקות בהיקף של 512 מיליון שקל (באמצעות הצעות רכש בשנתיים הקרובות). תנאי זה לא מופיע בהסכם השליטה בין השניים, שבו נקבעו הכללים להליך הבמב"י, ולכן אלשטיין הדגיש כי הוא דוחה את פרשנותו של בן משה בנושא, ומבחינתו כל אחד מהצדדים ימשיך להיות אחראי להתחייבויותיו כלפי הנאמנים. אלשטיין הוסיף דרישה לפיה הצדדים יפנו באופן מיידי (ומבלי לעכב את מועד הקלוזינג של הבמב"י) לבורר, השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, כדי שזה יקבע איזו מבין הפרשנויות היא הפרשנות הגוברת.

הנושא הזה צפוי להפוך לסלע מחלוקת משמעותי בין הצדדים, והודעתו של אלשטיין בעניין פתחה מיד חילופי מכתבים וההאשמות. דוברו של בן משה כתב כי אי נכונותו של אלשטיין לקחת את ההתחייבות העתידית של בן משה על עצמו, על פי מנגנון הבמב"י, משמעה שאלשטיין הוא המוכר. "בהתאם לזאת, בן משה נערך לאלתר להשלמת שליטתו בחברה. תשובתו המפותלת והחמקנית של אלשטיין אינה מפתיעה ותכליתה היחידה, מעבר לזריית חול בעיני כולנו, היא למשוך זמן תוך התעלמות ממנגנון הבמב"י".

דקות לאחר מכן הגיבו מקורביו של אלשטיין וציינו כי "התגובה של בן משה הייתה צפויה. הוא הגיש הצעת במב"י כשברור לכולם שהוא רוצה למכור, והתנה זאת בתנאי שאינו נכלל בהסכם בדמות נטילת התחייבות של 256 מיליון שקל. למרות זאת, אלשטיין הסכים לקבל את התנאי בכפוף להחלטת הבורר. מה שעושה עכשיו בן משה הוא זריית חול בעיני הציבור. העסקה גמורה, הוא בחוץ, ושום תעלול תקשורתי לא ישנה זאת. התשובה שניתנה היא בדיוק לפי המנגנון, וכל טענה אחרת מטעה את הציבור".

ההודעה הרשמית של אלשטיין הובילה לעלייה של 3% במניית אי.די.בי הבוקר בבורסה. בסך הכל, זינקה המניה ב-45% מאז הפעיל בן משה את מנגנון הבמב"י לפני שבועיים, על רקע הערכת המשקיעים שאלשטיין בעל הכיסים העמוקים ירכוש את המניות וידאג להזרים לחברה את ההון הדרוש לצורך עמידה בהתחייבויותיה, בהיקף של 4.4 מיליארד שקל (קרן וריבית).

זה נראה מבטיח

כאמור, ההתחלה של בן משה נראתה מבטיחה. למרות ניסיונותיו של בעל השליטה הקודם באי.די.בי, נוחי דנקנר, לערער על הלגיטימיות של איש העסקים הצעיר ממודיעין, כולל הפעלת חוקרים שנשלחו לבדוק את מקורותיו הכספיים, הצליחה הצעה משותפת של בן משה ואדוארדו אלשטיין לזכון באמון נושי הקונצרן.

בינואר 2014 קבע שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, כי השניים, שחברו אד הוק לצורך הגשת הצעה משותפת מול קבוצת המשקיעים שגיבש דנקנר, יקבלו את השליטה באי.די.בי במסגרת הסדר חוב. אלא שהתפרים הגסים שמהם נתפר החיבור בין הצמד החזיקו מעמד למשך שבועות ספורים בלבד.

עד לאותו מועד היה אלשטיין מוכר בשוק ההון המקומי כאיש עסקים יהודי מארגנטינה המחזיק בשליטתו חברות בתחומי הנדל"ן, החקלאות והפיננסים. בנוסף, הוא כבר הספיק להפסיד 25 מיליון דולר מהשקעה שביצע בגנדן, החברה הפרטית שבאמצעותה שלט דנקנר באי.די.בי.

בן משה, שהיווה באותו זמן (ולמעשה גם היום) חידה במגזר העסקי המקומי, סיפר שעשה את הונו במכירת שירותי אנרגיה מוזלים בגרמניה ובהמשך גם בבריטניה, וכי בידיו ההבנה העסקית והקמעונאית כיצד להפוך את החברות המובילות בקבוצה, לתחרותיות יותר ולרווחיות יותר.

ההסדר שהובילו השניים היטיב יחסית עם נושי אי.די.בי אחזקות וכלל תשלום מזומן של 300 מיליון שקל לנושיה לצד הקצאת מניות החברה הבת אי.די.בי פתוח (בה מרוכזים כל עסקי הקונצרן). בנוסף, התחייבו השניים לרכוש עוד מניות של אי.די.בי פתוח ב-2015-2016 בפרמיה על מחירן בהסדר ותמורת 512 מיליון שקל. בד בבד פעל צמד בעלי הבית החדשים בקונצרן לביצוע הזרמות הון לאי.די.בי פתוח לצורך חיזוקה, כך שבסך הכל עמדה השקעתם הכוללת בהשתלטות על כ-1.36 מיליארד שקל - 680 מיליון שקל מכיסו של כל אחד מהם.

אלא שהשקעת העתק הזאת לא הספיקה כדי לחלץ את אי.די.בי פתוח מהערת ה"עסק חי" שהדביקו לה רואי החשבון, כשבין אלשטיין לבן משה התגלעה מחלוקת עמוקה על דרך ניהול הקבוצה. השניים, שמינו עצמם ליו"רים משותפים באי.די.בי ובחברה הבת דסק"ש גילו כי תפיסת עולמם העסקית שונה לחלוטין. בעוד שבן משה דרש לטפל מיידית בשיפור הרווחיות של החברות הבנות לצורך העלאת דיבידנדים לחברות שבראש הפירמידה, העדיף אלשטיין להתמקד בשלב הראשון דווקא בהפחתת החוב בקומה העליונה.

לקראת סוף 2014 הפכו המחלוקות לסכסוך של ממש, לאחר שכישלונה של אי.די.בי לקבל היתר שליטה בכלל ביטוח ולהנפיק את החברה הנכדה אדמה (לשעבר מכתשים אגן) בניו יורק, הובילו ללחץ כבד מצד הנושים. תחת לחץ זה דרש אלשטיין לצאת בהנפקת זכויות גדולה, בעוד בן משה התנגד להזרמות נוספות לפני שתיקבע לקבוצה תוכנית עסקית ופיננסית ברורה.

אלשטיין ניצח

ההתגוששות בין הצדדים הסתיימה בניצחונו של אלשטיין. בהנפקת הזכויות הוא הזרים לחברה עוד 392 מיליון שקל והפך לבעל שליטה דה פקטו. מכאן, המצב רק הלך והחריף. בן משה דרש לרכוש את מרבית החזקותיו של אלשטיין תמורת כ-300 מיליון שקל, בטענה להפרות לכאורה שביצע שותפו בהסכם השליטה ביניהם.

אלשטיין התנגד כמובן, ולפי דרישת בן משה פנו השניים לבוררות בפני השופט לשעבר, הד"ר בנימיני. במקביל, הצליח אלשטיין להדיח את בן משה מתפקידי היו"ר באי.די.בי ובדסק"ש, ובהמשך גם להדיחו מתפקיד דירקטור בדסק"ש. אלשטיין הזרים עוד 150 מיליון שקל לאי.די.בי והגדיל את החזקתו בה ל-67.7%, בעוד שבן משה דולל ל-14% בלבד.

היום כבר דרש אלשטיין כי במקביל למכירת המניות, יתפטרו בן משה ונציגיו (יניב רוג ועודד נגר) מדירקטוריון אי.די.בי. גם אם השלושה יסרבו, הרי שבקרוב תכונס אסיפת בעלי המניות, ואלשטיין יוכל, באמצעות מניות הרוב שלו, לבחור רק את הדירקטורים מטעמו - ובהם אחיו, אחותו, ושותפו העסקי - ולהדיח את בן משה ואנשיו.

כה אמר מוטי בן משה
 כה אמר מוטי בן משה