ג'ק מא: עליבאבא לא תפעל בשוק האמריקאי

יו"ר ענקית המסחר המקוון הסינית: "אנחנו לא מגיעים כדי להתחרות על נתח שוק בארה"ב, אך מקווה לסייע לעסקים קטנים בארה"ב למכור יותר סחורות בסין"

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא אינה רוצה להיאבק על נתח שוק בארה"ב, אך מקווה לסייע לעסקים קטנים בארה"ב למכור יותר סחורות בסין, כך אמר יו"ר החברה, ג'ק מא.

מא מבקר השבוע בארה"ב כדי להסביר את האסטרטגיה הגלובלית של עליבאבא ו"לסייע לפוגג אי הבנות" לגבי החברה, כך מסר דובר החברה, בהודעת דוא"ל.

"אנחנו לא מגיעים הנה כדי להתחרות", אמר מא אתמול (ג') למועדון הכלכלה של ניו יורק. עיקר ההכנסות של עליבאבא מגיעות מהשווקים הפנימיים הדומיננטיים של החברה, אך עליבאבא השקיעה באופן אגרסיבי גם בחו"ל.

למרות זאת, היא נוקטת גישה שמרנית להתפשטות בארה"ב, בניגוד לספקולציה בתעשייה כי היא זוממת מתקפה ישירה על אדמת ארה"ב לאחר ההנפקה שלה בחודש ספטמבר - בהיקף של 25 מיליארד דולר - ששברה שיאים. מא אמר כי שואלים אותו שוב ושוב מתי עליבאבא "תפלוש" לאמריקה ותיאבק עם אמזון ואיביי. בשנה שעברה, החברה הקימה פורטל קטן, המכוון ישירות לצרכנים אמריקאים - 11Main.com, המהווה אוסף של חנויות אינטרנטיות עבור עסקים קטנים.

"ההזדמנות והאסטרטגיה מבחינתנו הן לסייע לעסקים קטנים בארה"ב למכור את המוצרים שלהם בסין", אמר מא. העתיד של עליבאבא טמון בהקמת תשתית מסחר מקוון מעבר לגבולות סין, כך אמר. בשלושת החודשים הראשונים של השנה, ההכנסות של עליבאבא ממסחר בסין גדלו ב-39% והגיעו ל-2.2 מיליארד דולר. המסחר הבינלאומי של החברה גדל ב-27% ל-264 מיליון דולר והיווה רק 9% מההכנסות, זאת בהשוואה ל-11% באותה תקופה אשתקד. עליבאבא טוענת כי חלק מהשווקים הגדולים יותר מבחינתה, מחוץ לסין, כוללים את ברזיל ורוסיה. החברה ושותפותיה עושות צעדים ראשונים גם בהודו.