עיכוב בגיוסי האג"ח המתוכננים של חברות הנדל"ן האמריקאיות

המגמה השלילית באג"ח הממשלתיות מחלחלת גם להנפקות החוב הקונצרני ■ גורם בשוק החיתום: "הסנטימנט השלילי יבוא לידי ביטוי בתמחור ההנפקה של וורטון וג'יי.די.אס"

נכס של וורטון פרופרטיז בניו יורק / צילום : מצגת החברה
נכס של וורטון פרופרטיז בניו יורק / צילום : מצגת החברה

המגמה השלילית המאפיינת את שוק האג"ח הממשלתיות בשבועות האחרונים, נותנת אותותיה גם בשוק גיוסי החוב הקונצרני. אם עד לפני שבועות ספורים נראה היה כי כמעט כל הנפקת אג"ח צולחת את דרישות השוק בקלות ונהנית מביקושי יתר, כעת ניכרים סימני סלקטיביות ראשונים בקרב הגופים המוסדיים וקרנות הנאמנות, בגיוסים הנתפסים כמסוכנים או מורכבים יחסית.

מבין אלה האחרונים, בולט העיכוב בהנפקת האג"ח המתוכננת של חברת הנדל"ן המניב האמריקאית וורטון פרופרטיז, שמבקשת לגייס סכום עתק של 1.5-2 מיליארד שקל. וורטון החליטה בימים האחרונים לוותר על המודל החדשני שבו תכנן בעלי החברה, המיליארדר ג'ף סאטון, להשתמש בתמורת הנפקת האג"ח - לרכישת הלוואות מזנין יקרות הרובצות על נכסיו בריבית של כ-9%.

העובדה כי דירוג האג"ח של וורטון הוא הגבוה ביותר מבין חברות הנדל"ן הזרות שהונפקו בישראל (AA ו-Aa2 מ-S&P מעלות ומידרוג, בהתאמה), וכי החברה מחזיקה בנכסי נדל"ן מניב הממוקמים ב"פריים לוקיישנים" בלב מנהטן, תומכות בהוצאת הגיוס לפועל. יחד עם זאת, וורטון פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לבורסה כבר לפני יותר מחודש (ומאז פרסמה שמונה טיוטות נוספות), ומאז רק התגבר הסנטימנט השלילי המשפיע לרעה גם על תוכניותיה, ועל שיעור הריבית שתידרש להציע בהנפקה.

חברה נוספת שמעוניינת להשתלב בגל הנפקות הנדל"ן האמריקאיות היא ג'יי.די.אס (JDS) של היזם הצעיר מייקל שטרן (36), שבדומה לוורטון גם גיוס החוב שלה מתעכב. ג'יי.די.אס, שהיקף הגיוס שלה צפוי לעמוד על כ-250 מיליון שקל, החלה להתקדם עם הליכי הגיוס כבר לפני יותר מחודש, וקיבלה לצורך כך דירוג BBB פלוס מחברת S&P מעלות.

אופי פעילותה של ג'יי.די.אס נתפס כמסוכן יחסית למרבית החברות האמריקאיות שגייסו חוב בת"א, בשל חשיפתה לפעילות יזמית טהורה של הקמת פרויקטים בארה"ב, שכולם נמצאים בשלבי הקמה או תכנון ובינתיים לא מייצרים לה הכנסות. כדי להקל על המוסדיים לקחת חלק בגיוס, בג'יי.די.אס בוחנים כעת אפשרות לקידום מהלכים שונים במסגרת הפרויקטים הנכללים בנכסי החברה המונפקת.

מגדל הבטיחה גיוס של מיליארד שקל

פעיל בשוק החיתום אמר היום כי "בשני המקרים יש הסבר לקשיים: אצל וורטון בגלל השינוי הנדרש במבנה ההנפקה המתוכננת, ואצל ג'יי.די.אס בגלל אופי החברה, ובשני המקרים הסנטימנט השלילי בשוק משחק לרעתם. המוסדיים היום בודקים לעומק את ההנפקות, וכשמשהו לא נראה להם, הם מערימים קשיים. בסופו של דבר זה גם בא לידי ביטוי בתמחור ההנפקה, שלא בטוח כי הבעלים יסכימו לעמוד בו".

חברה אמריקאית ותיקה יחסית, דה זאראסי, הצליחה להשלים השבוע גיוס אג"ח בהיקף של 285 מיליון שקל. ובכלל, הנזילות של הגופים המוסדיים המקומיים גבוהה, והם ממשיכים לחפש אלטרנטיבות השקעה, כך שהפעילות בשוק גיוסי החוב הקונצרני ממשיכה להתאפיין בימים האחרונים באינטנסיביות.

היום עדכנה קבוצת מגדל ביטוח כי הבטיחה גיוס של 1 מיליארד שקל בריבית של 3.6%, במסגרת השלב המוסדי בהנפקה שהיא מקדמת. מגדל מצטרפת לבנק הפועלים, שאתמול הבטיח גיוס של 2.1 מיליארד שקל במכרז המוסדי שביצע, בריבית של 0.7% צמודה למדד, ולבנק מזרחי-טפחות שהשלים השבוע גיוס בהיקף של 1.8 מיליארד שקל בשלוש סדרות. מי שנאלצה לקצץ חלק מסכום החוב שתכננה לגייס מהציבור, על רקע מצב השוק, היא חברת החשמל, אך למרות זאת השלימה השבוע הנפקה מוצלחת בה גייסה כ-925 מיליון שקל (במקום 1.1 מיליארד שקל מתוכננים).

גיוסי האגח הבולטים האחרונים
 גיוסי האגח הבולטים האחרונים