בעלי קרטייה: התקוממות של העניים תפגע בשוק מותגי היוקרה

יוהאן רופרט מעריך כי המעמד הבינוני יצמצם קניות יוקרה מחשש לחשוף את הונו ובגלל טינה כלפי אנשים המנופפים בתכשיטים יקרים: "זה גורם לי נדודי שינה"

תכשיטים  / צילום: shutterstock
תכשיטים / צילום: shutterstock

יוהאן רופרט, המיליארדר הדרום-אפריקאי שייסד ועומד בראש חברת רישמון - תאגיד מותגי היוקרה שכולל את תכשיטי קרטייה, אופנת קלואה ומותג ואן קליף אנד ארפלס - אמר בכנס לתעשיית היוקרה של "פייננשל טיימס" כי הוא "לא ישן טוב בלילות", מחשש שהתקוממות של עניי העולם תפגע בשוק מותגי היוקרה.

רופרט, מיליארדר תאב חיים טובים, מעריך כי המעמד הבינוני יצמצם קניות של מותגים יוקרתיים מחשש לחשוף את הונו, וגם בגלל הטינה שהוא חש כלפי אלה שמנופפים בתכשיטים יקרים.

"מה שגורם לי נדודי שינה בלילה הוא איך החברה האנושית תתמודד עם האבטלה המבנית והקנאה, השנאה ומלחמת המעמדות", אמר רופרט בכנס שהתקיים דווקא במונאקו, לא המקום האידיאלי להטיף ממנו על צורך בשוויון מעמדי.

רופרט דיבר גם על החשש שלו שהבינה המלאכותית והאוטומציה-רובוטיקה ימחקו מקומות עבודה. "האנשים עם הכסף לא ירצו להפגין אותו. אם ההורים של החברה הכי טובה של הבן שלכם מובטלים, הם לא ירצו לקנות משהו ראוותני", אמר רופרט.

אחת הבעיות של תעשיית מותגי היוקרה בימים אלה היא ההאטה הברורה במכירות מותגים אלה ואופנה בכלל בסין, השוק המבטיח מאוד עד השנה. לא רק ההאטה בצמיחה בסין גרמה לכך, אלא במידה רבה גם המסע שיזמה ההנהגה נגד גילויי השחיתות במפלגה הקומוניסטית, שפגעו קשות בנוהג הנפוץ של הענקת תשורות יקרות לפקידים מקושרים היטב. חברת מחקרי השוק העולמית ביין צופה השנה ירידה בשוק היוקרה בסין, אחרי שנים של צמיחת שיא בעולם.

שוק היוקרה רחוק מקריסה אמיתית; המכירות העולמיות של מוצרי יוקרה עלו בשנה שעברה ב-2%, ל-223 מיליארד אירו - פי שלושה מגודל השוק הזה לפני 20 שנה, לפי ביין. ואולם, התעשייה צריכה להתארגן מחדש מול המגמות הכלכליות-חברתיות החדשות, וזקוקה לשוקי צמיחה חדשים.

רופרט אמר כי המתחים בין עשירים לעניים חייבים להסלים מפני שהרובוטים והבינה המלאכותית ייצרו אבטלה מסיבית. "לא יכול להיות שהמאיון העליון העולמי ישתלט על כל השלל", אמר רופרט, שהונו מסתכם ב-7.5 מיליארד דולר, לפי טבלת המיליארדרים של בלומברג. "זה לא הוגן, וזה לא בר-קיימא. אנחנו הורסים את המעמד הבינוני בשלב זה, וזה ישפיע עלינו (היצרנים של מותגי היוקרה). זה לא הוגן. זה מה שגורם לי נדודי שינה בלילה".

רופרט (65) - שנשר מלימודי תואר ראשון באוניברסיטה, ואביו עשה הון מהקמתה של חברת הטבק רמברנדט ומכירתה - כבר השמיע בעבר ביקורת על מגמות חברתיות. הכינוי שלו בתקשורת הוא "רוברט הדוב" בגלל השקפותיו הפסימיות על הכלכלה העולמית. הוא מגדיר את עצמו "זונה שחזרה בתשובה", אחרי שעבד 10 שנים כבנקאי השקעות. ב-2008 אמר כי הנזק הנלווה מהמשבר הפיננסי העולמי עדיין לא הגיע. השבוע אמר: "אנחנו בדרך לשינוי אדיר בחברה האנושית. תתרגלו לזה ותהיו ערוכים".

לפי סוכנות בלומברג, רופרט אמר שקרא באחרונה על השינויים בטכנולוגיה במקום העבודה, ואת נתוני חברת Oxfam האחרונים שהראו כי המאיון (1%) העליון של האוכלוסייה העולמית מחזיק כעת ביותר הון מאשר יתר 99%.

רופרט חזר לכהונת יו"ר חברת קומפני פיננסייר רישמון (Richemont) בספטמבר 2014, אחרי שנת שבתון אחת שבה הקדיש את זמנו לקריאה ולדיג בחכה. הוא גם הבעלים של המוזיאון המוטורי Franschoek בדרום-אפריקה, שבו מאוחסן האוסף הפרטי שלו - 200 מכוניות ייחודיות, כולל המכונית האהובה עליו, פרארי 63 לאסו GT.