"המאבק על ראשות לשכת עורכי הדין יהיה על כל קול"

הבחירות לראשות לשכת עוה"ד ולמוסדותיה ייערכו ביום שלישי הקרוב ■ שני המתמודדים המובילים הם ראש הלשכה המכהן, עו"ד דורון ברזילי; ועו"ד אפי נוה, יו"ר ועד מחוז ת"א והמרכז

ביום שלישי הקרוב ייערכו הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ולמוסדותיה. הבחירות ייערכו בתקופה של שפל חסר תקדים במעמד הלשכה ובדימוי הציבורי של עורכי הדין, וכשברקע מקדמת שרת המשפטים, איילת שקד, הצעת חוק לרפורמה בלשכה.

שני המתמודדים המובילים על ראשות הלשכה הם ראש הלשכה המכהן, עו"ד דורון ברזילי; ומי שהיה בעבר שותפו הפוליטי, עו"ד אפי נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז, שבשנים האחרונות הפך ליריבו המר של ברזילי. מתמודדת נוספת היא עו"ד טלי גוטליב, אך סיכוייה להיבחר נחשבים אפסיים.

בנוסף לראש הלשכה ייבחרו גם חברי המועצה הארצית של הלשכה, ראשי ועדי המחוזות השונים בלשכה (תל-אביב והמרכז, צפון, ירושלים, דרום וחיפה) וחברי הוועדים במחוזות.

הקדנציה של ראש לשכה היא ל-4 שנים, וייבחר אליה המועמד שיקבל את מספר הקולות הגדול ביותר, ובלבד שקיבל לפחות 40% מהקולות הכשרים. אם אף מועמד לא ישיג זאת, יקוימו כעבור שבועיים בחירות חוזרות, ובהן יעמדו לבחירה שני המועמדים שקיבלו בבחירות הראשונות את המספר הגדול ביותר של הקולות.

לדברי ראש הלשכה ברזילי, סקרי דעת קהל שהוא עורך מראים כי המאבק בינו לבין נוה הוא מאוד צמוד. "זה יהיה מאבק על כל קול שיימשך עד הדקה האחרונה", אמר היום (א') ברזילי ל"גלובס".

עו"ד נוה מעט יותר בטוח בעצמו. "הסקרים טובים לי", הוא מצהיר, ומציין כי בבחירות הקודמות הצביעו רק כ-30% מעורכי הדין בעלי זכות ההצבעה. "אני מקווה שאחוז ההצבעה הפעם יהיה יותר גדול, ואני קורא לעורכי הדין לצאת מחרתיים ולהצביע".

"אני לא אחראי להשמצות"

שני המתמודדים ערים לדימוי הבעייתי שלהם בקרב ציבור עורכי הדין, אך כל אחד מהם סבור כי האחריות לכך שמערכת הבחירות מלאה בהשמצות, רובצת על עמיתו. "מדובר אכן במערכה עמוסה ומלאת אמוציות, ולא באשמתי. אסור לנו להגיע לדברים האלה", אומר ברזילי.

- מדוע עורכי הדין צריכים לבחור בך?

ברזילי: "אני הובלתי וקידמתי את הרפורמות בלשכה שכעת מביאה השרה איילת שקד לשולחן הכנסת, ואני שמח שהיא קיבלה את עמדתי. לאחר שישונה מבנה הלשכה, אני בטוח שהיא תהפוך ליותר רלוונטית עבור חבריה וגם עבור הציבור".

- אתה לא חושב שנכשלת במלחמה בהצפת המקצוע?

ברזילי: "הרפורמה של שרת המשפטים תילחם גם בהצפת המקצוע, וכאמור היא לא באה משום מקום - היא באה בעקבות עשרות רבות של ישיבות ודיונים שנערכו אצלי ובהובלתי. הרפורמה תעשה סדר בלשכה מבחינת משילות, הפחתת דמי חבר, בקרה, שקיפות ותסייע למניעת הצפת המקצוע".

נושא נוסף שברזילי מתגאה בקידומו ושהוא מקווה שיסייע לו לזכות באמון המחודש של עורכי הדין הוא כמובן משוב השופטים. לפני כשנה הודיע ברזילי על החלטתו להחזיר את המשוב שבו מדרגים עורכי הדין את השופטים. ההודעה הציתה מחדש את הוויכוח הגדול שהתנהל בעבר בין מערכת המשפט לבין הלשכה בנוגע למשוב.

נשיא העליון הקודם, אשר גרוניס, ומנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, הודיעו על התנגדותם לחידוש המשוב ועל החרמתו של עו"ד ברזילי. גם מחוזות הלשכה, בהובלתו של עו"ד נוה, הביעו התנגדות להחזרת המשוב.

ברזילי מצדו הכחיש בתוקף קשר בין הבחירות לראשות הלשכה לבין החלטתו להחזיר את משוב השופטים. "החזרתי את משוב השופטים למרות לחץ עצום שהיה עליי", אומר היום ברזילי. "המשוב מחזק את אמון הציבור במערכת המשפט, וכתוצאה מהמשוב המערכת תתנהל בעתיד בצורה טובה יותר".

השוואה לדרישות מרואי חשבון

מנגד, עו"ד נוה מצהיר כי הוא מתכוון לקדם 3 נושאים מרכזיים המחייבים שינוי, אם ינצח בבחירות. "הדבר הראשון שאני מתכוון לטפל בו, אם אבחר, זה להחזיר ללשכה את ההגמוניה וההשפעה בכנסת", הוא אומר.

לדברי נוה, 4 השנים האחרונות התאפיינו בשורת חוקים שהמשותף להם הוא פגיעה בפרנסה, במעמד ובשכר-הטרחה של עורכי הדין. "זה קרה כמעט בכל תחום - מקרקעין, הוצאה לפועל, דיני משפחה, הלבנת הון, נזיקין - וזה קרה משום שכבר לא סופרים את הלשכה בכנסת - ואת זה אנחנו נשנה".

בנוסף, נוה מצהיר כי אם ייבחר, הוא מתכוון לנהל מלחמת חומרה בהצפת המקצוע. "נמאס כבר מדיבורים, צריך לעבור למעשים, ויש לי תוכנית סדורה איך לעשות את זה", אומר נוה. "הדבר העיקרי שצריך לעשות הוא להשוות את מקצוע עריכית למקצועות מקבילים. רואה חשבון בסוף הלימודים עובר 4 בחינות גמר, ואז צריך לגשת לשנתיים התמחות, ולאחר מכן לעבור שתי בחינות הסמכה. עורכי הדין צריכים לקבל יחס דומה. איך יכול להיות שכדי לחתום על דוח שנתי למס הכנסה רואה חשבון עובר הכשרה שהיא פי שלושה מההכשרה שעובר עורך דין, שיכול לגרום לשלילת חירותו של אזרח?".

הנושא השלישי שנוה מבטיח לקדם הוא מלחמת חורמה בכל הגופים שמשיגים את מקצוע עריכת הדין. לדבריו, "העונש על הסגת גבול מקצוע עריכת הדין עומד כיום על פחות מ-5,000 שקל. אני אישית הגשתי למשטרה 10 תלונות נגד גופים שהשיגו את גבול המקצוע, ולא נעשה עם התלונות כלום. אנחנו נוביל שינוי חקיקה ונסביר לכל אותם גופים שרלטנים כמו לבנת פורן שהם פוגעים בשירות שהציבור מקבל".