ייצוגית ב-55 מ' ש': 012 מטעה לקוחות בחבילות ללא הגבלה

בבקשה לייצוגית נטען להטעיה חמורה כלפי הצרכנים, כשהחברה משווקת חבילת שיחות לחו"ל "ללא הגבלה" - אך חוסמת משתמשים שלטענתה עשו שימוש חורג ■ מהו שימוש סביר? החברה מסרבת להגיד

בקשה לתביעה ייצוגית ב-55 מיליון שקל הוגשה נגד החברות 012 סמייל ו-012global בטענה להטעיה בחבילות שיחות בחו"ל ללא הגבלה. הכוונה לחבילת תקשורת לשיחות בינלאומיות "ללא הגבלה" הכוללת מספר טלפון מקומי המאפשר קבלת שיחות מישראל באמצעות מספר ישראלי וחיוג למספרים ישראליים תמורת תשלום חודשי קבוע.

בתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, נטען כי החברות ביצעו ועדיין מבצעות הטעיה חמורה כלפי הצרכנים כאשר הן משווקות חבילה "ללא הגבלה" - אך חוסמות משתמשים שלטענתן עשו שימוש חורג.

עוד נטען כי בחברות מבטיחים כי מדובר "בשירות ללא עלויות נסתרות", וכי "אין צורך בחוזה או התחייבות" - אך בפועל, לאחר ההצטרפות לתוכנית, החברות חוסמות באופן חד-צדדי משתמשים שלשיטתן עשו שימוש "לא סביר" בהיקף הדקות.

לטענת התובע הייצוגי, החברות לא פרסמו בשום מקום כי קיימת מגבלה כלשהי או מהו אותו "שימוש סביר" לשיטתן, אלא להפך. התובע מציין כי לאחר שהקו שלו נחסם, הוא שאל את נציגת שירות הלקוחות של 012 בכמה דקות מדובר, וזאת כדי להבין את היקף השימוש שנעשה על-ידו או את היקף השימוש הסביר מבחינת החברה; אך היא סירבה למסור מידע זה.

לטענתו, החברות, ביודעין וכחלק מאסטרטגיה שיווקית פסולה, הטעו במתכוון את הצרכנים כאילו מדובר בחבילות "ללא הגבלה", כאשר ידוע להן היטב כי דה-פקטו מדובר בחבילות בעלות מגבלת דקות - וחמור מכך, סירבו למסור, גם בדיעבד, כמה דקות מוקצות לכל משתמש כ"שימוש סביר", באופן המאפשר להן לשנות - בחוסר תום-לב - מכסה זו בהתאם לשיקוליהן הכלכליים.

בבקשה מביא התובע הקלטה של השיחה, שבה מודיעה לו הנציגה כי הוא אינו יכול להישאר בחבילה ללא הגבלה שבה היה מנוי, וכי עליו לבחור מבין החבילות האחרות. לדברי התובע, מדובר בשיקול כלכלי קר.

עוד לטענתו, החברות ניסו להטעות את הצרכנים כאילו מדובר בשירות הניתן על-ידי 012 סמייל, כאשר בפועל הופנו הצרכנים לאתר של 012global, שהיא חברה זרה שהתאגדה בארה"ב (עובדה שהוצנעה בעמודים הפנימיים של אתר האינטרנט 012global).

הבקשה הוגשה באמצעות עורכי הדין מאיר לפלר ויהונתן גלנטי ממשרד לוסטיגמן-לפלר ושות'.

012 לא לבד

כזכור, רק בשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, כי הוא מתנגד להסכם פשרה בייצוגית שהוגשה נגד חברת סלקום בגין תופעה דומה של שיווק חבילות "ללא הגבלה" אשר התגלו כמוגבלות.

התנגדותו של היועמ"ש לפשרות בבקשות לייצוגיות אינה דבר שבשגרה, ובמקרה זה הוא הדגיש כי סלקום עשתה מעשה שאינו ראוי ואינו הוגן. לאור זאת, מוטב שב-012 ישקלו היטב כיצד הם מתייחסים לבקשה הנוכחית לייצוגית נגדם.

תגובת 012: "במשרדנו התקבלה הבקשה לתביעה. אנו לומדים אותה ונגיב בהתאם".