הסלון האווירי: להתפוצץ על דאעש - ולהרוויח מזה כסף

חרם על תוצרת ישראלית? הצחקתם למזל"ט של התעשייה האווירית את הפרופלור: 11 חברות ישראליות יציגו בסלון האווירי בפריז מטוסים מתאבדים, מכ"מים רבי-עוצמה ומערכות הגנה שמיועדים לענות גם על האיומים של דאעש

שנה בדיוק אחרי שחדר לתודעה העולמית בדרכו המדממת, האכזרית וחסרת העכבות - ניכר שארגון המדינה האסלאמית דאעש עדיין כאן וכנראה כדי להישאר: התקיפות האוויריות של ארה"ב ובעלות בריתה על מעוזי הארגון בעיראק ובסוריה מוגבלות ועוד רחוקות מלהחליש אותו ולפורר את מוקדי כוחו, והישגי המערב בלחימה נגדו עדיין זניחים.

כשדאעש מוביל את הטרנד, החברות הביטחוניות הישראליות מענטזות על מסלול הדוגמנות בלא מעט שחצנות השמורה למומחים בתחום, ומציגות תשובות לאיום של המטורללים עם הסרבלים הכתומים. אחת התשובות, אגב, היא לשגר אליהם מל"טים מתאבדים שפשוט יתפוצצו להם על הראש.

רבים מבאי התערוכה האווירית הגדולה ביותר בעולם שתיפתח היום (ב'), הסלון האווירי בלה בורז'ה שליד פריז, הם מקבלי החלטות במסגרת הלחימה של המערב בדאעש, או נציגים ממדינות שעשויות למצוא עצמן נלחמות בדאעש או בדומיו בשנים הבאות.

גם אם המדיניות האמריקאית לגבי אופן הפעולה נגד דעאש הססנית, חסרת תעוזה ומעוף - ניכר שהעולם כבר הפנים ששדה הקרב העתידי עוד רחוק מזה שהצטייר בסרטי פנטזיה על רובוטים, לוחמי על שעשויים ללא חת ורכבי חלל שמחסלים את האויב עם קרני לייזר רבות-עוצמה. זה כנראה יקרה מתישהו, אבל בינתיים המציאות יותר סיזיפית, מחייבת התחככות עם כוחות סמי צבאיים חמושים, נחושים, חמומי מוח ואלימים שמתבססים באזורים אורבניים צפופים, תוך שימוש בבלתי מעורבים כמגנים אנושיים. זה מצב שבהחלט יכול להזכיר את המציאות הביטחונית של מדינה קטנה ומסוכסכת באופן מיוחד במזרח התיכון.

11 חברות ביטחוניות מישראל יציגו השנה בסלון האווירי בצרפת, וניכר שחלק בלתי מבוטל מפיתוחיהן עונה במדויק על הצרכים של הלוחמים העתידיים בדאעש ובדומיו: מערכת ההגנה פורצת הדרך של אלביט מערכות על מטוסי נוסעים, מטוסי מנהלים ושלל כלי טיס צבאיים, מאיום של טילי כתף שיכול לשגר מחבל בודד ולחולל קטסטרופה ועד "חימוש משוטט"- הגדרה מכובסת לאמצעי קטל המשלב יכולות ניהוג ותמרון של מטוס לכל דבר וטיל, ומסוגל להתפוצץ בדיוק מופתי על מטרה מוגדרת, גם אם היא נמצאת בלב שכונת מגורים. במקרה כזה, המפתחים הישראלים מבטיחים הפחתה למינימום של הנזק האגבי, כלומר מזעור הסיכויים שחפים מפשע יקפחו את חייהם.

שנים ארוכות של לחימה מורכבת בטרור כבר העמידו לחברות הביטחוניות מישראל את היכולת לסמן לרבות ממדינות העולם מה בדיוק הן יצטרכו בבונקר התחמושת שלהן אם וכאשר ארגון קיצוני זה או אחר יקרא עליהן תיגר. לא בכדי, בכל תערוכה כזאת הביתנים של החברות הישראליות הופכים למוקד עלייה לרגל של נציגי צבאות זרים ונציגי רכש של משרדי הגנה: הם יודעים שתמיד בריא להיות מעודכנים במה משתמש צה"ל, אחד הצבאות העסוקים בעולם בלחימה א-סימטרית בארגוני טרור, תוך התמודדות עם דילמות שמזמן הדין הבינלאומי בכל הקשור לפגיעה בחפים מפשע.

שנה אחרי מבצע צוק איתן בעזה, שבו עשה צה"ל את השימוש הנרחב ביותר בתולדותיו בנשק מדויק ויקר, מותר להניח שהעניין במוצרים, בפיתוחים ובקונספטים של החברות הישראליות שימלאו את עמדות התצוגה ממחר בשדה התעופה הצבאי בלה בורז'ה רק תעלה.

דיבורים על חרם בינלאומי, פרובוקציות מבית היוצר של ה-BDS ואיומים על ייבוש של הסחורות הישראליות על המדפים? הצחקתם למזל"ט של התעשייה האווירית את הפרופלור: כשלקוח מאחת ממדינות העולם צריך נשק שכבר הוכיח יכולות בשדה הקרב, הוא מעדיף לקנות אותו מהמנוסים ביותר.

האגף ליצוא ביטחוני של משרד הביטחון (סיב"ט), שפועל לקידום האינטרסים של החברות הביטחוניות בשוקי העולם, מארח כמעט מדי יום משלחות של קניינים מכל העולם שמחפשות פה נשק ומערכות נלוות. המשלחות באות גם ממדינות אירופה הקלאסית, כי כשיש כאן משהו טוב לקנות, תתפלאו באיזו מהירות מתפזרת עננת החרם. כשצבא כלשהו רוצה משהו, ההכרזות של הפוליטיקאים נשארות מתועדות בדברי הימים של הפרלמנטים השונים. "הגורם המקצועי שמגדיר צורך ומעדיף את המערכת הישראלית דוחק הצידה את השיקולים הפוליטיים", מעיד בכיר במערכת הביטחון.

אם ב-2014 הסתכם היצוא הביטחוני הישראלי בביצועים "זניחים" יחסית של 5.66 מיליארד דולר, לעומת כ-7.5 מיליארד בשנת השיא, 2012, זה לא בגלל שהנשק הזה ירה, תמרן או התפוצץ מעל שמי עזה הסגורה והנצורה והעולם החליט "להעניש" את הישראלים. הסיבה היא שרוב הצבאות פשוט קנו פחות נשק.

גם השנה הסלון האווירי בצרפת מתקיים כשברקע המגמה של הידוק חגורה ובררנות בכל הקשור להוצאות על ביטחון, בעיקר מצד מדינות אירופה וארה"ב. לדברי סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט), איתמר גרף, "די בכך שארה"ב מקצצת בתקציב ההתעצמות שלה כדי להקטין ב-40% את הרכש הביטחוני העולמי. וכשגם אירופה מהדקת חגורה, אנחנו פונים חזק לאסיה ולפסיפיק ולאזורים נוספים בעולם".

בשנה שעברה הסתכם היצוא הביטחוני מישראל למדינות אמריקה הלטינית ביותר מ-700 מיליון דולר, שיא של כל הזמנים, שיש בו כדי ללמד על ההסתכלות של החברות ושל מנגנוני הפיקוח על היצוא במשרד הביטחון שמתירים עסקאות כאלה אל "אזורים נוספים בעולם", כהגדרת גרף.

אגב, האינטרס של משרד הביטחון בכך שהחברות הביטחוניות ייצאו הוא לא רק שורת הרווח שהן רושמות בסוף השנה. ככל שהן מוכרות יותר, הן משקיעות יותר במחקר ובפיתוח ונעתרות לבקשות צה"ל להמציא לו פטנטים יש מאין, כי בין מערכה למערכה הלחימה באזור הזה רק נעשית מורכבת יותר. אלמלא היה לה כסף להשקיע אלפים רבים של שעות אדם, כיצד הייתה רפאל ממציאה את כיפת ברזל? ואת מעיל רוח? ואיך הייתה אלביט מערכות משקיעה בפיתוח מערכת שאמורה לאתר מנהרות שנחפרות לעבר ישראל מעזה? הכול על טהרת הגישה הבסיסית של תן לי ואתן לך.

רבים מחובבי הז'אנר הביטחוני בארץ אוהבים לדבר על ה"מוביליות" של ישראל בשוק הביטחוני העולמי, אך תמיד, ובייחוד בשנים האחרונות, ענקיות הנשק בעולם אורבות מעבר לפינה ומסתערות על כל מכרז הצטיידות כמעט בכל מקום בעולם: כולם רוצים למכור, כולם רוצים להרוויח ואת אנשי השיווק והמכירות של החברות הישראליות המציאות הזאת מאלצת לכסוס ציפורניים. אם פעם ידע ישראלי או ייצור מקומי היו קודש הקודשים של חברות ישראליות, הרי שכבר לא עומדת להן הברירה אלא להיענות לדרישות של לקוחות, לחבור לחברות מקומיות מעבר לים ולייצר חלקים גדולים מהמוצר המוזמן במדינת הלקוח. האופציה השנייה היא לוותר על עסקה, כשהמתחרה הגדולה במרחק של אימייל אחד.

יוויז'ן

לשוטט באוויר - ולהתפוצץ

אחת החברות הישראליות המפתיעות שמציגות השנה היא יוויז'ן, חברה ביטחונית קטנה שהקפידה ב-4 השנים האחרונות על פרופיל תקשורתי נמוך. החברה, שמינתה בחודשים האחרונים את סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף (במיל') יאיר נוה, ליו"ר שלה, מורכבת מבעלי תפקידים לשעבר בצה"ל ובחברות ביטחוניות ותיקות. יוויז'ן הצעירה ממקדת פעילותה בתחום החימוש המשוטט, שצובר תאוצה ועניין בשנים האחרונות. "אנחנו חושבים שהדבר הבא הוא החימושים המשוטטים. אם פעם חייבו העימותים והקונפליקטים שימוש בטנקים או בתותחים, הרי שהעימותים הנוכחיים מתאפיינים בלחימה א-סימטרית שמתקיימת בשטחים אורבניים מול כוחות גרילה, וכדי להתנהל בהם נכון צריך לדייק את יכולות הפגיעה", אומר מנכ"ל יוויז'ן, יאיר דובסטר.

המוצרים שהיא חושפת משתייכים למשפחת המשוטטים המכונה HERO, שמורכבת מ-6 מערכות בגדלים שונים שעונים לצרכים טקטיים משתנים.

מדובר במשוטטים חמושים שמשלבים יכולות, תכונות טיסה וטווחי פעילות של מטוס ללא טייס, תוך צילום המטרה, עם יכולות של טיל חמוש לכל דבר. הגדולים שבכלים אלה מסוגלים לטוס באזור משוער שבו נמצאת המטרה גם 6 שעות. כל אותו זמן המשוטט משדר למפעיליו בעמדת השליטה והבקרה צילומים מאזור היעד. כשהמפעילים מתרשמים כי מצאו את המטרה, או שקיבלו צילומים בזמן אמת ש"מפלילים" מטרה - כמו שיגור של רקטות, התכנסות של חוליית מחבלים לקראת פעולה או מפגש של בכירים בארגון טרור - המשוטט הופך לטיל קטלני ו"מתאבד" על היעד בתוך שניות ובדיוק רב. "מבחינה אווירודינמית, בחרנו למשוטט תצורה של טיל כי היא מבטיחה פגיעה מדויקת יותר במטרה", אומר דובסטר.

משפחת המשוטטים של יוויז'ן כוללת את המשוטט 30-HERO, שהוא הקטן ביותר מבין המוצרים שבסדרה זו: משקל ההמראה שלו הוא 3 קילו והוא מיועד ללוחמי חי"ר שמעורבים בחילופי אש באזורים אורבניים. "הוא נישא על גבו של חייל, וכשיש ירי וקיים קושי לזהות את מקורו, ניתן לשגר אותו לאזור המשוער בזמן קצר", מספר המנכ"ל דובסטר.

המשוטט משוגר באמצעות לחץ אוויר, והרעש היחיד שהוא משמיע מזכיר חליצת פקק מבקבוק שמפניה. הוא מסוגל לחוג מעל המטרה כחצי שעה באמצעות מנוע חשמלי. במצב של חילופי אש בשטח, חצי שעה זה לא מעט זמן. החייל שמפעיל את המשוטט עוקב באמצעות מסך מגע אחר הצילומים שהכלי המעופף משדר אליו כל העת באמצעות מצלמה מובנית. ברגע שהמטרה סומנה, המשוטט מתפוצץ על היורים. משוטטים נוספים של יוויז'ן מיועדים גם לטווחים ארוכים יותר ושוקלים עד 100 קילו.

אלתא מערכות

המכ"ם שמזהה מטרות קטנות ממרחק רב

החברה הבת של התע"א, אלתא מערכות, משיקה סדרת מכ"מים חדשה שמסוגלים לגלות ממרחק רב מטרות בעלות חתימת מכ"ם נמוכה, כמו מל"טים (מטוסים ללא טייס), ולשפר את יכולות ההתרעה על התקרבותם. שימוש במל"טים קטנים יחסית לאלה שמפעילות מעצמות צבאיות נעשה גם נגד ישראל בעשור האחרון. בפעם הראשונה הם הופעלו בידי חזבאללה ובהמשך גם חמאס ניסה את מזלו עם כלים אלה במהלך המבצע צוק איתן בעזה לפני כשנה.

מערכת המכ"ם החדשה נקראת "אולטרה" והיא פועלת על תדר גבוה (UHF). בכוחה לחפש מטרות בטווחים ארוכים, כמו גם טילים בליסטיים בעודם בחלל. זיהוי של מטרות כאלה מבעוד מועד מזמן התרעה טובה וארוכה יותר לאזרחים שבעורף על טיל מאיים שנמצא בדרך. באלתא מערכות אומרים כי פעילות המכ"ם מתאפשרת בכל תנאי מזג האוויר ובסביבה שבה הצפיפות האלקטרו-מגנטית גבוהה.

גם אופן ההרכבה של המכ"ם מתאפיין בגישה חדשנית שאומצה במסגרת פיתוח המערכת החדישה באלתא מערכות: המכ"ם בנוי ממה שדומה לאבני בניין, וכל אבן היא יחידת מכ"ם עצמאית שמבצעת סריקה. ככל שמחברים יותר יחידות מכ"ם אלה לאלה, נוצרת יחידת מכ"ם גדולה ורבת -וצמה רבה יותר, שמגדילה את טווח הסריקה והגילוי של מטרות. לטובת ההמחשה, מכ"ם אולטרה 22 הוא כזה שמורכב מ-22 יחידות מכ"ם והוא מיועד לטווחי גילוי ארוכים מאוד, גם של עצמים מאיימים שנמצאים בחלל. באלתא מערכות העריכו את הפוטנציאל הכספי שגלום במכירות עתידיות של מערכת המכ"ם אולטרה בכמה מאות מיליוני דולרים. מנכ"ל החברה, נסים הדס, מדבר על המכ"ם החדש בהתייחס לטילים הבליסטיים שמהווים איום על השלום העולמי: "אנו עדים לדרישה גוברת בעולם למערכות מכ"ם מתקדמות להתרעה מוקדמת, שיאפשרו למקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים תמונת מצב אווירית רחבה ומדויקת בזמן אמת, לטובת נקיטת אמצעי הגנה מתאימים".

אגב אמצעי הגנה מתאימים, החברה האם של אלתא מערכות, התעשייה האווירית, מציגה גם אותם במסגרת הביתן שלה בסלון האווירי: הטיל נגד טילים חץ-2 והטיל העתידי נגד טילים בליסטיים ארוכי טווח, חץ-3. האחרון מיועד ליירט גם טילים גרעיניים בעודם בחלל. בנוסף, החברה מציגה את הטיל ההתקפי לורה ואת המל"טים שלה, בהם הרון והמל"ט החדיש והגדול ביותר, "סופר-הרון".

המכ
 המכ

אירונאוטיקס

מל"ט מתאבד שגם יכול לחזור הביתה בשלום

חברת המל"טים ומערכות המודיעין מיבנה, אירונאוטיקס חושפת בסלון האווירי פיתוח חדש, גם הוא בתחום המשוטטים: האורביטר 1-K ייחשף בתערוכה לראשונה לאחר שנבנה על התשתיות של מל"ט הדגל של החברה אורביטר 2.

דגם 1-K החדש מסוגל לשהות באוויר בין שעתיים לשלוש, הוא קומפקטי ונשלט מרחוק באמצעות מערכת בקרה ושליטה קרקעית. בכוחו לאתר ולזהות את המטרה בכוחות עצמו לאחר שהוא סורק תא שטח שהוגדר לו, ואז לבצע תקיפה, כלומר להתפוצץ על המטרה ולהרוס אותה.

אם מסיבה זאת או אחרת המל"ט לא התפוצץ על המטרה, כי לא נמצאה הזדמנות מבצעית טובה לתקיפה או מסיבה אחרת, בכוחו של האורביטר 1-K לשוב לבסיס האם שלו בשלום, לנחות בו באמצעות מצנח מיוחד שמותקן בו ולחכות להזדמנות מבצעית שתבוא.

באירונאוטיקס אומרים כי המל"ט המתאבד החדש עתיד להיכנס בקרוב לשימוש מבצעי. את פרטי הלקוחות שמתכוונים להפעיל אותו החברה שומרת בסוד, בינתיים.

התעשייה האווירית

כשהמטוס "מתאבד" על המטרה

ציון דרך משמעותי לתעשייה האווירית בפעילותה בתחום החימוש המשוטט, לאחר ששדרגה באחרונה את המשוטט HAROP עבור אחד מלקוחותיה הזרים: שורה של ניסויים מבצעיים שמערכת המשוטטים עברה מעדכנים את יכולות המשוטט שפותח לראשונה לפני כעשור בעיקר בתחומי התצפית, הגובה ומשך השהייה באוויר, לרבות שיפורים משמעותיים ביכולות התמרון ובהשמדת המטרה שהוגדרה לו.

בתע"א מספרים כי בכוחו של המשוטט לחוג מעל אזור המטרה יותר מ-6 שעות, לאחר ששוגר לעברה מזביל (המכל שבו מאוחסן הטיל). עם שיגורו הוא פורש כנפיים באורך של 3 מטר, ועם קבלת פקודת תקיפה, הוא צולל אל המטרה ומתאבד עליה, תוך פיצוץ ראש קרבי במשקל של כ-15 קילו. בתע"א אומרים כי התקיפה יכולה להיעשות מכל כיוון ובכל זווית - שטוחה או אנכית. על פי הוראת המפעיל בעמדת השליטה והבקרה, ה-HAROP מסוגל גם להפסיק תקיפה לאחר שפתח בה, ולחזור למצב של שיטוט עד תימצא הזדמנות מבצעית טובה יותר. מצב זה מתבקש כשבמהלך צלילת ההתאבדות של המשוטט אל המטרה מתגלה כי סמוך לה נמצאים אזרחים שאינם מעורבים בלחימה ועלולים להיפגע מהפיצוץ.

המערכת של המשוטט HAROP ניידת ובעלת שרידות גבוהה: מערכת ממוצעת מכילה 12 זבילים עם משוטטים, רכבי שיגור וקרון שליטה ובקרה. בשנים האחרונות מכרה התע"א מאות משוטטים מסוג HAROP ומסוגים אחרים בהיקף כולל של כמה מאות מיליוני דולרים.

HAROP, המל
 HAROP, המל

רפאל מערכות לחימה

כיפת ברזל וטילים מתקדמים

מבושמים מההצלחה האדירה של מערכת כיפת ברזל במהלך המבצע בעזה בקיץ שעבר, יציגו אנשי רפאל מערכות לחימה מתקדמות את המערכת המסקרנת לפני באי הסלון האווירי בצרפת. לצד הכיפה המפורסמת תוצג גם מערכת היירוט המתקדמת, שרביט קסמים, שפיתוחה נמצא בישורת האחרונה ובחודשים הקרובים עתידה להיכנס למבצעיות ראשונית בצה"ל.

אלא שרפאל היא לא רק כיפת ברזל שמעת לעת מפיקה מופע של פטריות עשן לבנות בשמי הדרום. ערה לאתגרים שעומדים לפני צבאות מערביים במצב של לחימה א-סימטרית, החברה מציגה קונספט חדש של "סגירת מעגל", כלומר זיהוי וגילוי של מטרות בזמן אמת, תוך חקירתן ופגיעה בהן בתוך זמן קצר. "בנסיבות של לחימה א-סימטרית של צבא מול ארגון טרור התחדד הצורך לזמינות עם חימוש מדויק שנושא ראשי קרב לא גדולים כדי להפחית את הסכנה של פגיעה בבלתי מעורבים. החשש משיבוש של ג'י.פי.אס, שעליו מתבססים חלק מהפתרונות הזמינים, הוביל אותנו לפתח מענה אלקטרו-אופטי שעל בסיסו ניתן לסגור מעגל בלי להסתמך על קורדינטות ועל מיקומים באמצעות ג'י.פי.אס", מסביר סמנכ"ל השיווק של החברה, אורון אוריול.

אז איך זה עובד? סנסורים מזהים את המטרה ומעבדים את הצילומים שלה באמצעות אלגוריתמים מתקדמים. ועדיין, כשפקודת הירי ניתנת לכלי מן הקרקע או לכלי טיס מן האוויר, כל אחד רואה את תמונת המטרה מזווית אחרת. באמצעות המערכת של רפאל, ניתן להצליב במהירות את תמונת המטרה מכל זווית שהיא, כך שכל אמצעי מן הקרקע או כלי טיס יידעו בדיוק של יותר מ-95% באיזו מטרה מדובר ובעצם על מה או מי לשגר טיל קטלני.

כל תהליך העיבוד הזה נעשה במהירות, כי המערכת בנויה לטיפול במטרות בעלות אורך חיים קצוב: חוליית מחבלים שנערכת לירי של רקטות או לפיגוע וייתכן שבתוך דקה תסתלק מן המקום, מבוקש בכיר ועוד.

רפאל מתכוונת להציג בסלון האווירי גם חידושים בתחום טילי האוויר-אוויר שלה ותחשוף את הטיל I-Derby ER שמסוגל לפגוע במטרות אוויריות ממרחק של כ-100 קילומטר, לעומת טווח של כ-60 קילומטר בגרסה הישנה יותר של ה-Derby.

בין השדרוגים שמציגה עוד רפאל בטילים מסדרת Derby, ראשי ביות חדשים שמחד מפחיתים את משקל הטיל ומאידך משפרים משמעותית את ביצועיו. הואיל ומדובר בחימוש שנישא על מטוסי קרב, ברפאל הקפידו לא לבצע שינויים בתצורה החיצונית של הטילים, כי כל שינוי כזה כרוך בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים התאמת המטוסים המיועדים לשאת אותם - הוצאה מיותרת בעידן שבו כולם שומרים את הכסף עמוק בכיס.

נוסף על הטילים המשופרים, רפאל תציג את המערכת ספייס המשמשת להנחיה של פצצות רגילות והופכת אותן לפצצות חכמות; טילים אלקטרו-אופטיים רב תכליתיים מסדרת ספייק, הנחשבים למתקדמים מסוגם בעולם לטווחים שבין 4 ל-25 קילומטר וניתנים לשיגור בידי כוחות רגלים, מסוקי תקיפה וספינות קלות.

אלביט מערכות

"ראיית העל" של הטייסים

כשאלביט מערכות השלימה את הפיתוח של המערכת סי-מיוזיק, שמיועדת להגנה על מטוסי נוסעים מפני פגיעה של טילי כתף, החברה הביטחונית-ציבורית שבבעלות מיקי פדרמן פיתחה תיאבון והעמידה סדרת מוצרים להגנה על כלי טיס שונים, לרבות מסוקים אזרחיים ומסוקי תקיפה. כל המערכות מסדרת מיוזיק מבוססות על מערכת לייזר שמזהה את הטילים המשוגרים לעבר כלי הטיס מהקרקע ומסיטה אותם ממסלול של פגיעה בטוחה.

בנוסף, אלביט מערכות מתכוונת להציג את הפתרון הייחודי שפיתחה, Air Keeper, המשלב יכולות של לוחמה אלקטרונית ואיסוף מודיעין בזמן אמת. מערכת זו מאפשרת הסבה של כלי טיס קיימים למטוסי מודיעין לכל דבר, ובזכות האמצעים שכלולים בחליפה של ה-Air Keeper ניתן גם לשבש את היעילות של מערכות מכ"ם ומערכות רדיו שמפעיל האויב. לצד אמצעי הל"א ואיסוף המודיעין החדשה, החברה תציג את מל"ט הדגל שלה, הרמס-900, שכבר נרכש בידי צה"ל וצבאות נוספים. בכוחו של המל"ט לשאת מגוון רחב של סנסורים לתצפית, מודיעין, הרכשת מטרות ועוד.

בין שלל מוצריה, אלביט מערכות תחשוף לראשונה את הקונספט הייחודי "ראיית-על" (Super Vision), המאפשר הטסה אינטואיטיבית של כלי טיס גם במצבים של ראות לקויה בתנאים של מזג אוויר קיצוניים וזאת באופן שמאפשר לצוות המטוס להשלים את המשימה בהצלחה. הקונספט של ראיית על שפותח באלביט מערכות משלב הדמיה סינטטית ותמונה בזמן אמת של סביבת המטוס, מכשולים שמאיימים עליו, אופן תפקוד הכלי ועוד.

הקונספט החדיש כולל מענה לצרכים של טייסים של מסוקי תובלה וסער בעת ביצוע משימות בתנאים של ראות לקויה, ומאפשר להם לפעול ביותר מ-90% מהלילות. מידע חיוני על הסביבה שבה פועל המסוק, לרבות איומים שעלולים לסכן אותו, מוקרן ישירות לעיניו של הטייס דרך הקסדה שהוא חובש. נתונים אלה מאפשרים לו התמצאות סביבתית טובה גם אם מדובר בתנאים של חשכה או מזג אוויר סוער. אלביט מערכות תציג גם את המערכת Clearvision לאוויוניקה אזרחית שמעניקה יכולת ראות מוגברת לצוות המטוס. באמצעותה, נתוני הטיסה משודרים לטייסים על גבי מסך תצוגה ומזמנים להם תנאי ראות טובים של העולם החיצון, גם אם הוא חשוך, סוער ורווי בסכנות.

עשות אשקלון

המנוע כבה באוויר? יש עוד 6 דקות חסד

אחד הפיתוחים הישראליים המרתקים שיוצגו בסלון האווירי השנה בא מעשות אשקלון, חברה בת של התעשייה הצבאית (תעש). שיתוף פעולה בין החברה הדרומית שעוסקת בפיתוח ובייצור של רכיבים טכנולוגיים וממסרים לחברות תעופה לבין שתי חברות איטלקיות הוביל למוצר מסקרן שנושא בשורה בטיחותית לטייסי מטוסים קלים: מנוע היברידי שממשיך לסובב את המדחף של המנוע הראשי המטוס, גם אם הוא כבה בצורה פתאומית בעקבות כשל. המנוע ההיברידי מאפשר לטייס המטוס הקל עוד 6 דקות של חסד, שיכולות להיות יקרות מפז, כדי להתכונן לנחיתת חירום. ברוב המקרים, כשמנוע ראשי כבה, הדרך להתרסקות די קצרה.

בפיתוח המנוע ההיברידי שותפות EFESTO האיטלקית, שמתמחה בפיתוח ובייצור של מערכות בקרה אלקטרוניות, ו-CFM AIR, שמייצרת מטוסי קלים. בעשות אשקלון אומרים כי המנוע ההיברידי מתאים גם לתעופה ספורטיבית ולמטוסים ללא טייס.