נעילה חיובית בבורסה; כלכלית זינקה 9.3%, אופקו 2.4%

מחזור המסחר מסתכם בכ-1.03 מיליארד שקל ■ המשבר היווני המשיך להשפיע על המסחר ■ עליות במסחר בוול סטריט ומגמה מעורבת בבורסות אירופה ■ אומדן התמ"ג ברבעון הראשון עודכן לרמה של 2.1% בשיעור שנתי

בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס
בורסת NYSE Euronext בפריס / צילום: רויטרס

יום המסחר בבורסה (ג') ננעל בעליות שערים בצל מגמה חיובית בוול סטריט ומגמה מעורבת בבורסות אירופה. הסאגה היוונית הלא נגמרת עדיין משפיעה על השווקים וכך גם ישיבת הריבית של הפד, שנפתחה היום. מניות הגז ומניות הפארמה הובילו את העליות במעו"ף, שנחתם בעלייה של כ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.03 מיליארד שקל.

הלמ"ס עדכנה היום את נתוני הצמיחה ברבעון הראשון כלפי מטה. האומדן השני לצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון של 2015, עמד על 2.1% בשיעור שנתי.

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש מאי 2015 ירד ב-1.6 נקודות לרמה של 47.6 נקודות, המצביעה על התכווצות בפעילות התעשייתית במשק. רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה ירדו בחדות ועברו להצביע על התכווצות בפעילות. רכיב הביקושים ליצוא עלה מעט החודש אך ממשיך להצביע על התכווצות בפעילות זה החודש הרביעי ברציפות.

במחלקת המחקר של בית ההשקעות "טופ אלפא" מציינים כי על רקע סאגת יוון ממשיכים השווקים להתאפיין בתנודתיות המלמדת על חששות המשקיעים מהשלכות אפשריות של יציאת יוון מגוש האירו, אך להערכתנו קיימת הסתברות כי תימצא פשרה שתביא לסיום המשבר ותסיר את גורם אי הוודאות המעיב על השווקים. מדד המחירים לצרכן שעלה אתמול מחזק את הסבירות כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה כפי שהיה בחודשים האחרונים. מצד שני, השקל שהיה בין המטבעות החזקים ביותר בעולם בחודש האחרון ממשיך גם היום להתחזק, ואם מגמה זו תמשיך תגדל הסבירות לנקיטת צעדים של הבנק ולהתערבותו בשוק המט"ח לפיחות השקל, ובין היתר עשויה להישקל גם הפחתה של הריבית".

הלמ"ס דיווחה אתמול לאחר סיום המסחר כי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.2%, בהתאם לצפי. אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין בעקבות המדד כי עצם העובדה שמדדי המחירים הפסיקו להפתיע כלפי מטה מלמדת על התייצבות מסויימת בסביבת האינפלציה ועל כך שהלחצים להפחתות מחירים הולכים ופוחתים. לקראת סוף השנה השפעת הירידה במחירי הנפט תצא מהמערכת והאינפלציה צפויה לחזור לטריטוריה חיובית אך נמוכה. מפרוטוקול החלטת הריבית האחרונה ניתן להתרשם שחברי הועדה המוניטרית כבר מרגישים הרבה יותר בנוח בכל הנוגע לסביבת המחירים הנמוכה שנובעת בעיקר מצד ההיצע (רפורמות ממשלתיות להוזלת יוקר המחיה, שינוי תפיסה אצל הצרכן, שיפור טכנולוגי שמאפשר השוואת מחירים, ייבוא דרך האינטרנט במחירים זולים ותחרות מוגברת).

"אינפלציה כזו היא לא דבר רע מנקודת המבט של בנק ישראל שכן היא תומכת בצרכן הפרטי. זאת, יחד עם עליית השכר במשק והמשך השיפור בשוק העבודה יביאו בסופו של דבר את האינפלציה אל תחום היעד ולכן בבנק ישראל ישאפו להותיר את הריבית על כנה למרות התחזקות השקל. להערכתנו, בבנק ישראל ינסו להמשיך להתמודד עם התחזקות השקל על ידי רכישות מט"ח (בחודש מאי בלבד רכש הבנק 400 מיליון דולר על מנת למתן את התחזקות השקל) אך אם השקל ימשיך להתחזק גם בשבועות הקרובים, אזי הסבירות להפחתת ריבית נוספת, לאפס, תגדל באופן משמעותי", אומר גרינפלד.

מניות במוקד

מסגרת המגעים בין חברות הגז לממשלה לקראת חתימה על הסדר כולל עלתה בשבועות האחרונים דרישה של שותפי תמר שהמדינה תכיר בעלויות הקמת צינור גז מישראל למצרים כחלק מהעסקה שנחתמה לייצוא גז לחברת יוניון פנוסה הספרדית המפעילה מתקן להנזלת גז במצרים. מדובר בהוצאה של כ-2 מיליארד דולר ששותפויות תמר לא צפו מראש. מצד שני ההוצאה אינה אמורה להיות מוכרת לפי חוק ששינסקי משום שמדובר בצינור לייצוא גז ולא בצינור המספק גז למשק המקומי. נציין את ישראמקו , אבנר ודלק קידוחים שיושפעו מההחלטה הסופית.

טבע הודיעה היום על תוצאות טובות במחקר קליני שנערך במוצר בפיתוח שהגיע לטבע כחלק מרכישת אוספקס, שהושלמה לאחרונה. המוצר, SD-809, מפותח לכמה התוויות רפואיות, והניסוי הנוכחי בחן אותו כטיפול בדיסקינזיה מאוחרת - מחלה המתבטאת בהפרעת תנועה, המאופיינת בתנועות חוזרות ובלתי נשלטות

מחזיקי המניות של יצרנית האשלג הקנדית אלאנה פוטאש אישרו אתמול את הצעת הרכש של כיל לפי מחיר של 0.5 דולר קנדי למניה. כיל, שמחזיקה כיום ב-16.36% ממניות אלאנה, שנרכשו אשתקד, הציעה לרכוש את יתרת המניות מהציבור תמורת 137 מיליון דולר קנדי (109 מיליון דולר אמריקאי) בעסקה שתשלב מזומן ומניות. הרכישה כבר קיבלה את תמיכת דירקטוריון אלאנה, וכעת, לאחר אישור בעלי המניות, העסקה דורשת את אישור ביהמ"ש בקנדה וצפויה להסגר בעוד שבוע.