הנשיא אובמה הזמין את רה"מ נתניהו לפגישה בבית הלבן

לראשונה מאז שנבחר מחדש, צפוי ראש הממשלה לנסוע לוושינגטון לפגישת עבודה רשמית ■ המועד המתוכנן - אמצע יולי, רגע אחרי חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות אך בטרם אישורו בקונגרס האמריקאי

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

נשיא ארה"ב ברק אובמה הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישת עבודה בבית הלבן. לפי הפרסום היום (ג') ב"ידיעות אחרונות" המועד המתוכנן לפגישה בין השניים הוא אמצע יולי - רגע אחרי חתימת הסכם הגרעין עם איראן ורגע לפני אישורו בקונגרס.

הנשיא האמריקאי כבר הודיע בעבר כי פגישה רשמית עם נתניהו תתקיים רק לאחר החתימה על ההסכם בין איראן והמעצמות. עם זאת אישורו בקונגרס האמריקאי הוא קריטי להשלמת המהלך, לכן לאובמה יש רצון רב להצלחת הפגישה המשותפת בין השניים.

לפי הדיווח אם אכן תתקיים הפגישה, נתניהו צפוי לדרוש חבילת פיצוי ביטחוני בתמורה להחמרת האיומים על ישראל והסרת הסנקציות מעל איראן, ולבקש להרחיב את היתרון הצבאי שיש לישראל על המדינות באזור. מבחינת ישראל ביקור רשמי של ראש הממשלה בוושינגטון יתרום לשיקום של היחסים בין שני המנהיגים.

היחסים בין ראש הממשלה והנשיא הגיעו מספר פעמים לנקודת רתיחה, במיוחד לאחר ביקורו האחרון של נתניהו בארה"ב שבועיים לפני הבחירות בו נאם כנגד הסכם הגרעין בקונגרס.

בראיון מיוחד שנתן הנשיא אובמה לאילנה דיין בתחילת החודש, חשף אובמה את עמדתו בנוגע למשבר בין השניים: "אם הייתי מגיע לכנסת בלי לתאם עם נתניהו, או מנהל מו"מ עם הרצוג, הייתה תחושה שהכללים הופרו". הוא הוסיף כי יחסי העבודה בין השניים נמשכים בטונים תקיפים. "כשאני נמצא עם נתניהו יש לנו שיחות טובות. הן קשות, אבל אני נהנה מהדו קרב מולו", אמר.

על ההסכם המתגבש עם איראן אמר אובמה: "אני חושב שאני יכול להוכיח, לא על בסיס תקווה בלבד אלא על בסיס עובדות וראיות, שהדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני היא הסכם נוקשה ובר אכיפה. פתרון צבאי לא יסדיר זאת, אפילו אם ארצות הברית תשתתף. הוא רק יאט זמנית את תכנית הגרעין".