תרחיש האימה של בזק: טלפוניה למתחרים כפתרון פשוט

במקום להיכנס לנבכי הרשת ההנדסית, מופעלת הטלפוניה כמו במודל המפעילים הווירטואליים, שמקבלים שירות מהמפעיל המארח מקצה לקצה

הפתרון הפשוט והאלגנטי לבעיית הטלפוניה של בזק במסגרת הרפורמה בשוק הסיטונאי: פתרון בילינג פשוט שאינו מחייב התערבות ברשת ההנדסית של בזק ומאפשר הגדרת הלקוח כלקוח של ספק מתחרה ומחייב את השיחה בהתאם לתמחור שקבע משרד התקשורת, ובסוף התהליך שליחת החשבונית למתחרה שמחייב את הלקוח.

כרגע הטלפוניה של בזק נותרה מחוץ לרפורמת השוק הסיטונאי משום שבזק מסרבת להקצותה למתחרותיה. משרד התקשורת כופה על בזק לאפשר למתחרותיה להשתמש בה אך בזק טוענת שהיא אינה מסוגלת לספקה בהתאם לאופן שדורש המשרד, שטוען שבלי הטלפוניה הרפורמה בשוק הקווי נכה. כך או כך במשרד התקשורת עומדים על כך שבזק תספק את הטלפוניה למתחרים ואף מתכוונים להטיל עליה קנס של 11 מיליון שקל.

הפתרון המוצע הוא תרחיש אימה בבזק וצץ בימים האחרונים על ידי גורמים בשוק התקשורת, והוא עשוי להיות הדבר הכי חכם ופשוט שהמשרד יעשה במידה ויאמץ אותו. במקום להיכנס לנבכי הרשת ההנדסית של בזק כפי שתיכנן המשרד, לחייב את החברה בפתרונות הנדסיים מסובכים, ואולי אף להחליף את רשת המיתוג, הפתרון המוצע מאפשר את שירות הטלפוניה באופן מיידי והחשוב מכל בזק לא יכולה לטעון שהוא לא ישים.

בשוק התקשורת אומרים שבבזק קיים מושג שנקרא "לקוח משלם". זה אומר שלקוח משלם עבור קו אבל לא חייב להיות הבעלים של הקו. בדיוק כמו שבזק מספקת ללקוחות עסקיים של מתחרותיה שירותי תמסורת ושירותים אחרים, כך גם בטלפוניה. אם בזק מספקת למשל לסלקום קו תמסורת ללקוח מקצה לקצה, והלקוח משלם לסלקום והוא לא מכיר בכלל את בזק, מדוע בזק לא יכולה לספק ללקוח של סלקום באותה צורה קו טלפוניה?

לדברי מומחים הפתרון מונח ממש מתחת לפנס, ומה שיפה בו שהוא פשוט וניתן ליישום מיידי, וכל הצדדים באים על סיפוקם, מלבד בזק, שזה עשוי להיות חלום בלהות עבורה. מצד שני החברה לא תצטרך לבצע השקעות כבדות ומיותרות, של עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים כמו שהיא טוענת. מבחינת עלויות מדובר בפתרון יעיל מאד וזניח.
הפתרון מדמה סוג של מפעיל וירטואלי על הרשת, בדיוק כמו שקיים היום בסלולר דוגמת רמי לוי או מפעילים אחרים וירטואליים שלא מכירים את המושג רשת בכלל, ולחלקם אין אפילו מתג. כל הפעילות נעשית תחת המפעיל שעליו הם מתארחים, שמספק להם את השירות מקצה לקצה והם רק שולחים ללקוח הסופי את החשבון.

ל"גלובס" נודע שבמשרד התקשורת הרעיון הזה עלה אבל הוא לא נבדק לעומק וכך למעשה מוסמס. המשרד היה שבוי בקונספציה "קרבית" שלפיה פתרון הטלפוניה הוא מיתוגי וכרוך בכניסה לקרביים של רשת החברה על מנת לספק את השירות למתחרים. ואולם כעת נראה שצצים רעיונות חדשים שעשויים להוביל לפתרון בדרכים יותר יצירתיות והכי חשוב, ניתנים ליישום מיידי, אלגנטי ופשוט, כי ברגולציה צריך לזכור שמה שלא פשוט ליישום - לא יעבוד. בזק בחרה לא להגיב.