תוצאות טובות לטבע בניסוי במוצר מקורי להפרעות תנועה

ה-SD-809 נבחן כטיפול בדיסקינזיה מאוחרת - מחלה שאין לה כיום בארה"ב טיפולים מאושרים ■ הכנסות טבע מהמוצר עשויות להגיע בעתיד לכ-2 מיליארד דולר בשנה

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

תוצאות טובות במחקר קליני שנערך במוצר בפיתוח שהגיע לטבע כחלק מרכישת אוספקס, שהושלמה לאחרונה. המוצר, SD-809, מפותח לכמה התוויות רפואיות, והניסוי הנוכחי בחן אותו כטיפול בדיסקינזיה מאוחרת - מחלה המתבטאת בהפרעת תנועה, המאופיינת בתנועות חוזרות ובלתי נשלטות. נכון להיום, אין בארה"ב טיפולים מאושרים למחלה, ולפי הערכות בסופו של יום טבע תתחרה במספר מועט ביותר של חברות בשוק.

התוצאות הראו שמטופלים שטופלו ב-SD-809 חוו הפחתה של התנועות הבלתי רצוניות החריגות, ובנוסף המוצר הציג רמות חיוביות של בטיחות וסבילות.

"SD-809 הוא תוספת מבטיחה לפורטפוליו המוצרים של טבע בתחום מערכת העצבים המרכזית, ויש לו פוטנציאל להציע אפשרות טיפול חשובה ונחוצה ביותר למטופלים, הסובלים מתנועות בלתי רצוניות הנלוות למספר מחלות", אמר ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע. "בשלב זה, תוכנית הפיתוח שלנו כוללת מחקרים על דיסקינזיה מאוחרת, מחלת הנטינגטון ותסמונת טורט. אנחנו מחויבים לפיתוח תרופות חדשניות בתחום הטיפולי הזה, והשגנו התקדמות משמעותית בהבאת טיפול פוטנציאלי חדש למטופלים ולמשפחותיהם, הזקוקים לו יותר מכל".

על פי הערכות, ההכנסות של טבע מה-SD-809 (בשתיים מההתוויות) יגיעו בעתיד לכ-2 מיליארד דולר.

נזכיר, כי טבע שילמה 3.5 מיליארד דולר על אוספקס מארה"ב, שאת רכישתה השלימה בתחילת מאי. הרכישה מחזקת את סל המוצרים של טבע בתחום מערכת העצבים המרכזית (CNS), שהוא אחד משני תחומי הפעילות המרכזיים שלה בתחום התרופות המקוריות, לצד מוצרי הנשימה.

בשנה שעברה החליט נשיא ומנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, על התמקדות במו"פ בשני תחומים אלה. המוצר המרכזי של טבע ב-CNS הוא כמובן הקופקסון, תרופת הדגל שלה, שנמצאת בירידה וצפויה להיתקל בקרוב בתחרות גנרית, וכל פעולה של הרחבת סל המוצרים המקוריים של טבע מסייעת להפחתת התלות בקופקסון.

במקביל, טבע החלה באחרונה בניסיון ההשתלטות על המתחרה מיילן בעסקה של מעל 40 מיליארד דולר.

התרופה לאסתמה תיבחן ע"י ה-FDA

התפתחות אחרת בסל המוצרים של טבע דווחה אתמול (ב'), כשטבע הודיעה שה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) תבחן את התרופה הביולוגית הניסיונית שלה לטיפול באסתמה, Reslizumab. מחקרים שערכה טבע הראו תוצאות טובות בתרופה בקרב חולי אסתמה עם רמה גבוהה של אאוזינופילים (סוג מסוים של תאי דם לבנים) בדם.

במקביל, טבע דיווחה אתמול על הגדלת ההחזקה במיילן, לאחר שביום שישי היא רכשה עוד מיליון מניות, תמורת כ-74 מיליון דולר, והגיעה להחזקה של כ-3.7% בחברת התרופות המתחרה עליה היא מנסה להשתלט.

טבע, המנוהלת על-ידי ארז ויגודמן, נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א בשווי של 51.5 מיליארד דולר.