בוס יקר, מה עוד אני יכול לעשות כדי שתפטר אותי?

קבלת פיצויים בהתפטרות - טעויות נפוצות של עובדים ■ עובדים רבים טועים לחשוב שביכולתם לגרום למעסיק לפטר אותם ע"י היעדרות מהעבודה או פגיעה בעבודה ■ בפועל, מהלך כזה יכול לגרום לעובד יותר נזק מתועלת ■ מדריך ומחשבון פיצויים

 פיטורים / צילום: thinkstock
פיטורים / צילום: thinkstock

 

לא מעט עובדים נשארים במקום העבודה שלהם אף על פי שלא טוב להם. הם מן הסתם חוששים כי אם יתפטרו, יאבדו את זכאותם לפיצויי פיטורים. רבים מהם נוקטים בכל מיני פעולות אולי חוקיות אבל לא מוסריות, כגון מחלות מדומות, אי עמידה ביעדי עבודה וכו'. ובכן, מתברר שיש דרך אחת, חוקית ומוסרית, שרוב הבוסים לא יכולים לעמוד בפניה

למה עדיף להיות מפוטר?

עובדים רבים יקבלו תשלומים גדולים יותר אם יפוטרו, מאשר אם יתפטרו. שני התשלומים העיקריים שהעובד זכאי להם בסיום העבודה הם: הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים. עובד מפוטר זכאי לפיצויי פיטורים, שעה שעובד מתפטר - אינו זכאי בדרך כלל.

כיום, זכאי אמנם כל עובד המסיים עבודתו לקבל את כספי צבירת הפיצויים בהסדר הפנסיוני על שמו (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים), אבל ברוב המקרים צבירת הפיצויים בפנסיה נמוכה מסכום פיצויי הפיטורים המגיע לעובד. לכן, עובד מפוטר יהיה זכאי לתוספת תשלום.

עובד מפוטר מקבל ממעסיקו הודעה מוקדמת של 30 יום, אם עבד מעל שנה. גם עובד שעבד פחות משנה זכאי להודעה מוקדמת מופחתת. מעסיק שאינו מעוניין שהעובד ימשיך לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת רשאי לשלם לו תמורת תקופה זו, בלי שיעבוד. לעומת זאת, עובד מתפטר צריך לתת למעסיקו הודעה מוקדמת.

בשורה התחתונה, עובד מפוטר זכאי לתשלומים גבוהים יותר הן בפיצויי הפיטורים והן בהודעה המוקדמת.

מתי אפשר להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים?

עובד מתפטר אינו זכאי בדרך כלל לפיצויי פיטורים, אלא אם מתקיימות נסיבות מיוחדות, לדוגמה הרעת תנאים, או כאשר נסיבות העבודה הן כאלו שלא נדרש מהעובד להמשיך ולעבוד (למשל, במקרה של הפרת זכויות).

החוק קובע גם נסיבות ספציפיות שבהן עובד שמבקש להתפטר יהיה זכאי לפיצויי פיטורים: התפטרות בגיל פרישה, התפטרות עקב מצב בריאותי, התפטרות הורה בעקבות לידת ילד, התפטרות עקב מעבר לאיזור פיתוח, התפטרות עקב גיוס לצבא או למשטרה, ועוד.

אולם, הנסיבות להתפטרות בדין פיטורים אינן בשליטת העובד. עובד שמעוניין להפסיק את עבודתו ולקבל פיצויי פיטורים, אינו יכול להתאים את הנסיבות המיוחדות שיזכו אותו בפיצויי פיטורים למועדים שבהם הוא מעוניין להפסיק את עבודתו.

בנוסף לכך, במקרה שבו עובד מתפטר למשל עקב הרעת תנאים, המעסיק יכול לטעון שלא הייתה הרעת תנאים ולא לשלם את פיצויי הפיטורים. במקרה כזה, העובד יזכה לפיצויי פיטורים, אם בכלל, רק לאחר שיגיש תביעה משפטית ויזכה בה, תהליך שעלול להימשך גם שנים.

האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי לאלץ את המעסיק לפטר אותי?

עובדים המעוניינים שיפטרו אותם, ופועלים כדי לגרום למעסיק לפטר אותם, מוצאים עצמם פעמים רבות במצב בעייתי.

חופשה: עובד יכול לבקש לנצל את ימי החופשה שלו במועדים שאינם נוחים למעסיק, אולם בדרך כלל זה לא מהלך אפקטיבי כי מועדי חופשת העובד צריכים להיעשות בתיאום עם המעסיק ומכל מקום - צבירת ימי החופשה מוגבלת.

■ מחלה: עובד יכול לנצל ימי מחלה העומדים לרשותו, בהנחה שהוא אכן חולה (ולמעשה כאשר הרופא אישר שהוא חולה), אולם היום הראשון של ימי המחלה אינו משולם, היום השני והשלישי משולמים באופן חלקי (50%), וגם חופשת מחלה מוגבלת בצבירה (של יום וחצי לכל חודש עד למקסימום של 90 יום). יש לזכור שגם רופאים שמקלים במסירת אישורים רפואיים עשויים להפסיק לשתף פעולה בעיתוי לא צפוי.

■ "שביתה איטלקית": עובד יכול להאט את קצב עבודתו (מהלך הידוע כ"שביתה איטלקית"), או אפילו להביא לפגיעה בעבודה. במקרה כזה, עשויה התנהגות העובד לגרום לנזקים למעסיק באופן שיחשפו את העובד לתביעות מצד המעסיק, ואף להליכים פליליים. יתר על כן, המעסיק עשוי במקרה כזה למצוא הצדקה עניינית לשנות את תפקידו של העובד באופן שלא ייחשב הרעת תנאים. אין ספק כי מהלך כזה לא יגרום למעסיק "להתנדב" לשלם פיצויי פיטורים.

משתלם להתאגד

לאחרונה עובדים רבים מבקשים להתאגד הן באמצעות ההסתדרות והן באופן עצמאי. עובד מפוטר זכאי, כאמור, הן לפיצויי פיטורים והן להודעה מוקדמת. אם העובד מפוטר על רקע פעילותו להקמת ארגון עובדים הוא זכאי, בנוסף, גם לפיצוי חוקי על פי חוק הסכמים קיבוציים, בסך שעשוי להגיע עד ל-200,000 שקל ללא הוכחות נזק.

פסיקת בתי המשפט מוכיחה כי למעסיקים יש רפלקס מותנה: ברגע שהם מזהים את אחד העובדים כפעיל בהתארגנות עובדים, הם עושים כל שביכולתם לפטר אותו באופן מיידי. כך למשל, רק לאחרונה, ביטל בית הדין פיטוריו של עובד בחברת מנורה על יסוד העובדה שהסיבה היחידה לפיטוריו הייתה מעורבותו בהתארגנות העובדים.

יוזמה להתאגדות עובדים היא זכות לגיטימית וראויה של כל עובד. עובד הפועל לאגד את העובדים במקום העבודה, מממש את זכות היסוד הדמוקרטית שלו לחופש ביטוי. בתי הדין לעבודה מגנים על התאגדויות במקום העבודה ומחזקים אותן. כיום ניתן להתאגד גם באופן עצמאי ולא רק בסיוע ההסתדרות.

עובד הפועל לארגן את חבריו העובדים, מוגן על פי חוק מפיטורים. אולם, המוטיבציה של המעסיקים להיפטר ממובילי ההתארגנות חזקה מכל סעיף חוק והפסיקה שזורה במקרים שבהם מעסיקים מבקשים לפטר פעילי התארגנות. העובד, מצדו, אינו חייב לעמוד על זכותו שלא להיות מפוטר ויכול "להשלים עם רוע הגזירה".

כאשר היוזמה לאגד את העובדים נעשית באמצעות ועד עצמאי ולא במסגרת ארגון עובדים, סביר להניח שהמעסיק יחשוש פחות לפטר את העובד שיוזם את ההתאגדות. עובד שיסכים לא להילחם נגד פיטוריו בעקבות יוזמתו לארגן את העובדים, יהיה זכאי לכל זכויותיו, כולל פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת. המעסיק ישמח לשלם לפעיל התארגנות אשר מסיים עבודתו את כל זכויותיו על פי הדין, שכן המעסיק יחשוב כי "הנזקים" שעובד כזה עלול לגרום למעסיק גדולים לאין שיעור אם יישאר בעבודתו. במשא ומתן נכון יוכל עובד, המפוטר עקב יוזמתו לאגד את העובדים, לקבל תשלומים נוספים נגד ויתורו על הליכים משפטיים נגד המעסיק ותביעת הפיצוי על כך.

מצד שני, אם נגד כל הסיכויים, העובד לא יפוטר, עשוי מהלך כזה להביא אכן להתאגדות עובדים עצמאית, לחתימת הסכמים קיבוציים ולשיפור אותם תנאים אשר מלכתחילה גרמו לאותו עובד לרצות לסיים עבודתו. כך או כך, העובד מרוויח.

■ הכותב הוא מומחה לדיני עבודה ופנסיה