בירת אנגולה - העיר היקרה בעולם לזרים; ת"א - במקום ה-18

סקר יוקר המחיה השנתי של חברת הייעוץ מרסר: טוקיו, שהחזיקה במרבית 20 השנים האחרונות בתואר העיר היקרה ביותר בעולם לזרים, נשרה למקום ה-11

לואנדה, בירת אנגולה, ממשיכה להוביל את דירוג הערים היקרות ביותר לתושבים זרים, זו השנה השלישית ברציפות. אם תרצו לקנות מכנסי ג'ינס בבירת אנגולה, תצטרכו להיפרד מ-247.53 דולר - יותר מפי ארבעה ממחירם של אותם המכנסיים בניו-יורק.

לעומת זאת, טוקיו בירת יפן, שהחזיקה במרבית 20 השנים האחרונות בתואר העיר היקרה ביותר בעולם לזרים, נשרה אפילו מהעשירייה הפותחת.

כך עולה מממצאי סקר יוקר המחיה השנתי של חברת הייעוץ מרסר (Mercer). טוקיו נפלה מהמקום השביעי ב-2014 למקום ה-11 בשנה הנוכחית, לאחר שניצבה במקום השלישי ב-2013. הסיבה לשינוי בדירוגה של טוקיו היא היחלשות הין לעומת הדולר ב-12 החודשים האחרונים.

הערים היקרות ביותר, דירוג 2015
 הערים היקרות ביותר, דירוג 2015

התנודות בשערי החליפין חוללו תוהו ובוהו בכל הדירוג לשנת 2015 - השנה ה-21 שבה מתפרסם הדירוג. "תנודות המטבע משחקות תמיד תפקיד משמעותי מאוד בדירוג, אבל בשנה הנוכחית השפעתן הייתה גדולה במיוחד", אמרה קייט פיצפטריק, יועצת במרסר.

גם הין וגם האירו נחלשו מאוד לעומת הדולר האמריקאי והיואן הסיני, בעוד הפרנק השווייצרי מתחזק בעקבות ביטול תקרת הערך המרבי שלו בתחילת השנה הנוכחית. כתוצאה מכך העפילו ציריך וז'נבה לחמישייה הפותחת בדירוג. ברן ירדה בדרגה אחת למקום התשיעי, אבל רק בגלל עלייתן החדה של שנחאי, בייג'ין וסיאול.

תל-אביב שמרה על המקום ב-18 בדירוג הכללי, והיא העיר היקרה ביותר לתושבים זרים במזרח התיכון, כשאחריה דובאי ואבו-דאבי.

הסקר כולל סל של 200 מוצרים ושירותים, החל במוצרי מזון מיובאים נפוצים וכלה במחירם של המבורגר וכרטיס קולנוע. בנוסף כולל חישוב הדירוג את עלות שכירתה של יחידת דיור שעומדת בקריטריונים בינלאומיים. הדירוג נועד לסייע לחברות רב-לאומיות ולממשלות לקבוע את רמות המענקים לעובדים שנשלחים לערים ברחבי העולם.

את הנפילה החדה ביותר מהעשירייה הפותחת רשמה מוסקבה, שצללה מהמקום התשיעי למקום הח-50 בשל הירידה התלולה בשווי הרובל בתגובה להחמרת הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה.

נג'מנה, העיר הגדולה ביותר בצ'אד, שבה צמוד פרנק CFA לאירו, הידרדרה מהמקום השני למקום העשירי.

סקר מרסר משתמש בניו-יורק כבסיס לדירוג, ולכן יש לחוזקו היחסי של הדולר האמריקאי השפעה גדולה על הדירוג.

ערים אמריקאיות עלו בממוצע של 36 דרגות. ניו-יורק ממשיכה להיות העיר היקרה ביותר בארה"ב, ולשמור על המקום ה-16 בדירוג. אחריה באה לוס אנג'לס, שזינקה מהמקום ה-62 למקום ה-36.

באופן דומה, תרמה התחזקות היואן הסיני לעלייתן של הערים הסיניות בממוצע של 18 דרגות.