ח"כ אלי כהן: עליית ריבית תגדיל המשכנתא ב-1,500 ש' לחודש

ח"כ רו"ח אלי כהן (כולנו) לנגידה: בחני כיצד תשפיע עליית הריבית בעתיד על נוטלי המשכנתאות בישראל

ח"כ רו"ח אלי כהן (כולנו) פנה לנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בעקבות הערכות כי הריבית בארה"ב תועלה בקרוב ואחריה גם הריבית בבנק ישראל. כהן קרא לפלוג לבחון כיצד תשפיע עליית הריבית בעתיד על נוטלי המשכנתאות בישראל.

כהן מציין שעליית ריבית בשיעור זה תפגע קשות בהכנסה הפנויה של נוטלי המשכנתאות שכן משכתנא ממוצעת כיום בישראל היא כ-615 אלף שקל. "המשמעות היא כי למי שנטל את כל ההלוואה בריבית משתנה תהיה תוספת של כ-1,500 שקלים בחודש בתשלומי המשכנתא. ולמי שנטל כשליש מהמשכנתא בריבית משתנה, תוספת של כ-500 שקלים בחודש. הסיכון במקרים מסויימים יכול אף להוביל לאי עמידה בהחזרי המשכנתא".

פנייתו של ח"כ כהן לנגידה הינה לאחר מספר הצהרות של כלכלנים בכירים לרבות של נגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, על פיהן בעוד 3-4 שנים הריבית בארה"ב תעמוד על 3.5%-4%. משמע, הריבית בישראל תהיה לפחות בשיעור זה.

לדברי כהן, מכיוון שההערכה של סטנלי פישר מקובלת על מרבית הכלכלנים- על פיה סביבת הריבית הנוכחית היא חריגה והעלייה בוא תבוא, שומה על בנק ישראל לפעול באמצעות הבנקים למשכנתאות, ולהציע מסלולי ריבית שיאפשרו לקבע ריביות משתנות לריביות קבועות.