ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין: "בוחן כניסה לפוליטיקה"

"אני מאוד רוצה להשפיע וחושב שיש לי כלים", אומר ראש השב"כ לשעבר ■ "מצד שני, יש לי סלידה ואנטי גדול כלפי המערכת הפוליטית. צריך להחליט מה גובר"

"הצינון שלי מפוליטיקה כבר פג במערכת הבחירות הקודמת", אמר ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין בריאיון לוואלה!NEWS. "היו לי הרבה הצעות שסירבתי להן באופן עקבי. אני מודה, מתקיים אצלי תהליך פרדוקסלי. מצד אחד אני מאוד רוצה להשפיע, ואני חושב שיש לי כלים להשפיע, מדינית, ביטחונית. מצד שני יש לי סלידה ואנטי גדול כלפי המערכת הפוליטית. אני כרגע בוחן את שני הכוחות האלה וצריך להחליט מה גובר. זה בהחלט בבחינה משמעותית".

דיסקין, בן 59, כיום בעליה של חברת היי-טק בהרצליה, נותר מחובר מאוד לדופק המדיני והפוליטי. "מה שאני שומע מגורמים פלסטינים שונים שאני עומד איתם בקשר, זה הרמת ידיים בנוגע ל(פתרון) שתי מדינות לשני עמים כאפשרות של הסדרת הסכסוך", הוא אומר, ומציע נתיב משלו להתקדמות מדינית. לדבריו, אסור להתחיל את המשא ומתן עם הפלסטינים בבעיות הליבה.

לדבריו, "ללכת לדבר מהיום הראשון לשיחות על האגן הקדוש בירושלים ועל זכות השיבה זה לפוצץ את הסיפור. אנחנו צריכים להיפרד מהם ושיחיו במדינה משלהם כדי שנוכל לקיים כאן בישראל, מדינה יהודית דמוקרטית. אחרת זה הופך למציאות בלתי-אפשרית. לא במונחים של אסון, אבל בלתי-אפשרי. עם הזמן הסיכוי הקטן לפתרון שתי מדינות יהפוך למדינה דו לאומית דה-פקטו. זה יהיה מאוד כואב ויכול להכניס את ישראל לתסבוכת קשה. יש כאן מדינה לתפארת וחבל שנסכן את הסיפור הזה".

"לדעתי היום רעיון שתי המדינות הולך ונהיה לא ריאלי", הוא מוסיף. "לפני שנתיים כבר הזהרתי שאנחנו מתקרבים לנקודת ה'אל חזור', ומאז קרו דברים שרק סיבכו את המצב עוד יותר. אני טוען כבר הרבה זמן שאין יותר אפשרות של פתרון בילטראלי. אי אפשר להכניס מנהיג פלסטיני וישראלי לחדר אחד כדי שיחתמו על מסמך ושניתן יהיה להעמידו על הרגליים".

לדבריו, הקמת מדינה פלסטינית תלויה בגורמים רבים,ב מדינות ערב ובקהילה הבינלאומית, ומוכרח להיות תמריץ לכל הצדדים הללו לשמר הסכם שלום. "לכן אני אומר כבר שנים שחייבים ללכת לפתרון אזורי. צריך להסדיר את היחסים שלנו עם מדינות ערב, ובתוך זה להכניס את הסוגיה הפלסטינית", הוא הוסיף. "אבל אין סיכוי לפתור את הסכסוך בתוך כמה חודשים או שנה. צריך לעשות תיאום ציפיות ולהבין שאי אפשר לסיים הכול ועכשיו. לכן צריך כרגע להקפיא את הבנייה מחוץ לגושי ההתנחלויות, לשפר את הכלכלה הפלסטינית, לטפל בתשתיות וכמובן לטפל בגורמים האזורים, וירדן בראשם. בגלל הרגישות הכלכלית של ירדן והבעיות האזוריות שעמן היא מתמודדת לא הייתי הולך לפתרון הסוגיה הישראלית פלסטינית בלי לחזק תחילה את ירדן בצורה משמעותית. ללא ירדן יציבה וחזקה זו מציאות בלתי-אפשרית. אין תקומה לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ללא פתרון אזורי".