מיילן מתכוונת להירשם בת"א אם תרכוש את פריגו

פריגו היא אחת המניות הגדולות ביותר בת"א, ומחיקתה מהבורסה המקומית עלולה לגרום לפגיעה נוספת במחזורי המסחר שדועכים בשנים האחרונות

הת'ר ברש ורוברט קורי / צילומים: רויטרס ובלומברג
הת'ר ברש ורוברט קורי / צילומים: רויטרס ובלומברג

אחת הדאגות הבולטות של ראשי הבורסה בתל אביב בתקופה האחרונה הייתה המחיקה הצפויה של חברת התרופות פריגו ממסחר בבורסה, אם וכאשר תושלם רכישתה בידי מיילן. פריגו נסחרת בבורסה בת"א זה כעשור (מאז שרכשה את חברת אגיס הישראלית), והיא חלק בלתי מבוטל ממדד ת"א 25, לצד המסחר בבורסת ניו יורק. פריגו, הנסחרת בשווי של 27.6 מיליארד דולר, מהווה 9.8% מהמדד המוביל, ונמצאת במקום השלישי אחרי טבע ולאומי. רכישת החברה ומחיקת מנייתה ממסחר עלולות לכווץ משמעותית את היקפי המסחר ולפגוע בבורסה בת"א, שגם ככה מתייבשת בשנים האחרונות.

אלא שנראה כי ראשי הבורסה יכולים לנשום לרווחה: ל"גלובס" נודע כי ראשי מיילן הצהירו בימים האחרונים כי החברה מחויבת להמשך המסחר הדואלי של המניה גם לאחר השלמת עסקת פריגו. המשמעות היא שאם אכן תצליח מיילן להשתלט על פריגו, מניית מיילן תירשם במקומה למסחר בת"א במסגרת הרישום הכפול, לצד המסחר במניית מיילן בנאסד"ק. במיילן אישרו את הידיעה.

מיילן, הנסחרת בשווי של 34.9 מיליארד דולר, מבקשת להשתלט על פריגו בעסקה של למעלה מ-33 מיליארד דולר, אך דירקטוריון פריגו מתנגד. במקביל, טבע הישראלית מבקשת להשתלט על מיילן בעסקה של מעל 40 מיליארד דולר, ודירקטוריון מיילן מתנגד. עסקת מיילן-פריגו מהווה במידה מסוימת גם הגנה מפני השתלטות של טבע על מיילן, משום שטבע הודיעה שאם מיילן תרכוש את פריגו, טבע תוותר על רכישת מיילן.

שלשום זכתה מיילן לרוח גבית במאמציה, כשבעלת המניות הגדולה בה, חברת התרופות אבוט (14.5%), הודיעה על תמיכתה בעסקת פריגו ובהמשך קיומה של מיילן כחברה עצמאית. אסיפת בעלי המניות של מיילן לאישור רכישת פריגו אמורה להתכנס בתחילת-אמצע הרבעון השלישי, כאשר למיילן נדרש רוב רגיל, וכעת עם תמיכת אבוט, גברו הסיכויים לאישור.

גם אחרי הצהרת אבוט, טבע הצהירה שהיא עדיין מחויבת לעסקת מיילן. כחלק מניסיון ההשתלטות על מיילן, טבע החלה בשבועות האחרונים לרכוש מניות של מיילן בשוק הפתוח, וכבר הוציאה סכום של כ-1.5 מיליארד דולר. נכון לעכשיו, טבע מחזיקה כבר ב-4.3% מהון המניות של מיילן. עם החזקה של 4.6% תגיע טבע לעמדת השפעה בהליך משפטי שעשוי להיפתח בהולנד (מיילן רשומה כחברה הולנדית).

אם טבע תצליח בסופו של דבר להשתלט על מיילן, הרי שרכישת המניות מסייעת לה בהפחתת עלות הרכישה, משום שהיא מתבצעת במחירי השוק, שנמוכים יותר ממחיר המניה בהצעה של טבע (82 דולר). מנגד, אם העסקה לא תצא אל הפועל, הרי שטבע "תקועה" עם החזקה גדולה במניות החברה המתחרה, וייתכן שגם עם הפסד שינבע מירידת ערכן. הדיווח האחרון של טבע היה על רכישה שבוצעה שלשום - כלומר, באותו יום מסחר שבתחילתו אבוט הודיעה על תמיכתה במיילן.

גורם שמכיר היטב את הסיטואציה אמר ל"גלובס" בהקשר זה, כי נראה שלטבע אין כרגע דרך חוקית-משפטית ורגולטורית להשלמת ההשתלטות על מיילן, דבר שמעלה תהיות בנוגע לרכישת המניות.

"הצהרת אבוט הייתה המכה הסופית לטבע, ובעלי המניות של טבע צריכים להיות מודאגים מאוד מכך שהיא מוציאה מיליארדים על רכישת מניות לא ברורה, וזורקת כסף טוב אחרי כסף רע", אמר הגורם. "יכול להיות שטבע לא לקחה בחשבון את כל הנתונים לפני שהחלה באסטרטגיה האגרסיבית הזאת".

מיילן טוענת כי רכישת המניות על-ידי טבע מהווה הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב. לא מן הנמנע שמיילן תיאבק בכך משפטית. עם זאת, טענת טבע היא שהדבר נעשה כחוק.

עוד מחלוקת בין טבע למיילן נוגעת לאפשרות הרגולטורית של השלמת העסקה, ובטבע מעריכים שהשגת אישור רשויות ההגבלים העסקיים לא תהווה מכשול להשלמתה, ואילו במיילן סבורים שרשויות ההגבלים לא יאשרו מיזוג כזה.