לא תאמינו אילו יצרים מלהיט איחוד בין 3 יישובים

היישובים כוכב יאיר וצור יגאל עוד לא הספיקו להתרגל לכך שהם יישוב אחד, והנה נחשפת כוונה לאיחוד גם עם צור יצחק, אשר בכלל שואף להיות עיר עצמאית

בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי
בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים החלה לפעול ועדת גבולות שהוסמכה על ידי שר הפנים לדון בשינוי תחום השיפוט בין המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל לבין המועצה האזורית דרום השרון. הנושא העיקרי שעומד על הפרק היא השאלה האם היישוב צור יצחק, המאופיין ברובו בבנייה רוויה ויש בו נכון להיום כ-1,400 דירות, ששייך כיום למועצה האזורית דרום השרון - יועבר לתחום אחריותה של המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל.

הוועדה, שמקיימת דיונים בנושא בחודשים האחרונים, מעוררת סערה בקרב תושבי כוכב יאיר-צור יגאל, ובמועצה המקומית הצעירה כבר טוענים שמהלך זה משמעותו גירעון תקציבי מסוכן של מיליוני שקלים בכל שנה. במקביל, במועצה האזורית דרום השרון דווקא מקדמים את תהליך ההיפרדות מהיישוב צור יצחק, ושם טוענים שמדובר ביישוב שאינו מתאים למבנה המועצה.

ומה חושבים בצור יצחק? מסתבר שהם בכלל יזמו את הקמת הוועדה, ושאיפתם היא להפוך ליישוב עצמאי שיוכל לכלכל את עצמו ולפעול "כמו שיישוב שבו חיים אלפי אנשים אמור להתנהל", לשיטתם.

בדיוני ועדות הגבולות עלה נושא נוסף שרק מלבה את האש, נושא שבמועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל טוענים שלא תואם עמם, והוא כוונת המדינה לקדם בנייה של אלפי יחידות דיור נוספות בין כוכב יאיר לצור יצחק (ראו מפה בתחתית הכתבה). הבנייה מתוכננת על שטחים שנמצאים כיום בשטחה של מועצה אזורית דרום השרון, מעובדים על ידי תושבי צור נתן (מושב שנמצא מזרחית לצור יצחק), ואמורים, כך משתמע מדיוני ועדת הגבולות, להתכנס גם הם למועצת כוכב יאיר-צור יגאל. בניגוד לאיחוד המתוכנן של היישובים, דווקא בנושא זה קיימת תמימות דעים בין כל הגורמים הקשורים לסיפור - אף אחד מהם לא מרוצה מהתוכנית הזו.

"צעד כזה ימוטט מיד את המועצה"

"יש היום כ-2,500 בתי אב בכוכב יאיר וצור יגאל יחד, כעשרת אלפים תושבים. היתה תקופה לא פשוטה עם איחוד כוכב יאיר וצור יגאל. המהלך בוצע לפני שנים לא רבות ואנחנו עדיין מנסים לאחד בין הקהילות. פתאום באה ועדת גבולות חדשה ורוצה לעשות איחוד גם עם צור יצחק. זו סוגיה שיש לבחון אותה בצורה דקדקנית ומקיפה, ונראה שבדיקה כזו לא נערכה", אומר שימי אליאל, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל.

לטענת אליאל, בדיקת היתכנות שנעשתה במועצה בנוגע לאיחוד העלתה שההשפעה המיידית על תקציב המועצה יהיה גירעון של מיליוני שקלים בשנה. אליאל פנה למשרד הפנים במכתב שבו הזהיר כי הצעד ימוטט כלכלית את המועצה, ויחזק דווקא את המועצה האזורית דרום השרון, "אשר כבר היום נמצאת בעודף של 80 מיליון שקל", לשון המכתב.

עוד מסביר אליאל כי העיתוי של ועדת הגבולות להחליט על איחוד היישובים מגיע שנים ספורות לאחר שהמועצה בעצמה הציעה לבצעו: "בימי ועדת הגבולות שדנה באיחוד כוכב יאיר וצור יגאל עמדתנו הייתה שזה הזמן להצמיד את צור יצחק לכוכב יאיר-צור יגאל, קודמי בתפקיד אמר לאנשי משרד הפנים שאם עומדים בפני איחוד לא פשוט, זה הזמן לעשותו גם עם צור יצחק. התנאי שלנו היה שכל עוד צור יצחק נמצאת בשלבי תכנון ופיתוח יהיה אפשר להתאים את היישוב לאופי של כוכב יאיר-צור יגאל. אבל במשרד הפנים החליטו לא לקבל את ההצעה.

"עכשיו, אחרי שבמועצת דרום השרון נהנו מהיטלי פיתוח נרחבים בזמן בניית צור יצחק, הם החליטו פתאום שהם לא רוצים שצור יצחק יהיה במועצה ודוחפים לאיחוד איתנו. גם בוועד של צור יצחק הבינו שיש בעיה, פנו למשרד הפנים, וקיבלו תשובה שמוקמת ועדת גבולות. נכון להיום לא נעשתה שום עבודת מטה בקשר לאיחוד. יש סדר עבודה קבוע שיש לעשות לפני מהלך דרמטי כל כך, והוא צריך להיעשות עוד לפני שנותנים מנדט לוועדת הגבולות להחליט".

במועצה המקומית אף הגישו עתירה לבג"ץ, ובה ביקשו צו מניעה זמני כנגד המהלך. בית המשפט דחה את הבקשה וקבע שאם אחרי החלטת הוועדה יהיו למועצה השגות, יהיה דיון מחודש. התיק פתוח.

"ועדת הגבולות צריכה להחליט"

במועצה האזורית דרום השרון מתייחסים לנושא אחרת. ד"ר מוטי דלג'ו, ראש מועצת דרום השרון, מסביר: "הוועדה הוקמה על פי בקשה של צור יצחק, בעקבות פנייה של יו"ר הוועד המקומי למשרד הפנים ובתיאום עם כוכב יאיר-צור יגאל. בדיון שיזמנו במשרד הפנים, במסגרתו תכננתי לבקש תקציב ייחודי לצור יצחק כמו שמקובל לגבי יישובים גדולים במועצות אזוריות, אמר לי מנכ"ל המשרד שאביא את הוצאת צור יצחק מהמועצה למליאת המועצה כדי לקבל החלטה בעניין, ואכן קיבלנו את ההחלטה במועצה. במקביל, הוספנו שנפעל מול משרד הפנים שייתן לצור יצחק מעמד עצמאי כי הוא יגיע בסופו של דבר לעשרת אלפים תושבים וזה מצדיק מעמד של מועצה מקומית".

באשר לטענה שהמועצה הרוויחה את האגרות מהקמת היישוב וכעת היא מקדמת היפרדות אומר דלג'ו: "היה אבסורד בנושא התקציבים שקיבלנו ממשרד הפנים. בגלל רצון הממשלה לעודד את הבינוי ביישוב קיבלנו רק חלף היטלי השבחה. למשל עבור 360 היחידות הראשונות קיבלנו 420 אלף שקל בסך הכל. זה צחוק".

"רוצים עצמאות ועמידות כלכלית"

אם בכוכב יאיר מתכוננים למאבק, בצור יצחק רק רוצים שהמדינה תתחיל להתייחס אליהם כיישוב עצמאי. "הוועדה הוקמה בגלל שאנחנו דרשנו, וזאת כדי לבחון את המעמד המוניציפלי שלנו", מסביר טל דנציגר, יו"ר הוועד המקומי של צור יצחק. "זה מקרה שאין שני לו בכל מדינת ישראל, הרחבה של מושב עובדים שהפכה ליישוב של בנייה רוויה עם אלפי תושבים, ובלי מנגנון שיאפשר לשרוד כלכלית. צור יצחק הוקמה על כ-600 דונם, זה הכל, בלי מתחמי תעסוקה, תעשייה ומסחר, רק מגורים. עד היום לכולם היה נוח להתעלם מהמצב, ועכשיו מנסים לפעול כדי להפוך לעצמאיים, עם הגדלה של שטח העיר ואפשרות להקמת מתחם כלכלי. עד שנוכל לקדם זאת, נכון היה שוועדת הגבולות תקבע חלוקת הכנסות בינינו לבין מועצת חוף השרון כדי שנוכל לשרוד. אנחנו מחפשים את התמיכה של השכנים - מועצת דרום השרון שכבר הסכימה, וכוכב יאיר-צור יגאל, שגם תגיע".

"חופרים לנו מנהרה מתחת לרגליים"

אם לא די בפעילות ועדת הגבולות, לאחרונה נודע על תוכנית לפיתוח מתחם מגורים ענק בין כוכב יאיר לצור יצחק. "מדובר בעבודות תכנון שנעשות במחשכים", אומר אליאל, "גילינו שחופרים לנו מנהרה מתחת לרגליים. ההרגשה שלי היא שוועדת הגבולות היא כסות למשהו אחר, קידום תוכנית שתהפוך את האזור לעיר חדשה. זה כמו פרשת הולילנד, שם אמרו שיהיה משהו אחד וצמח משהו אחר. איתנו מדברים על ועדת גבולות ובינתיים מקדמים עיר חדשה מתחת לאף. על פי מידע שקיבלנו, מדובר על תוכנית ל-4,500 דירות, מה שיהפוך את האזור לעיר של כ-40 אלף איש. איך נעמוד בזה כלכלית? ואיך האזור כולו יעמוד בזה מבחינה תחבורתית?"

גם במועצה האזורית דרום השרון לא מרוצים מהתוכנית, בלשון המעטה. דלג'ו: "אנחנו מתנגדים לעיר חדשה באזור הירוק למרגלות נחל אלכנסדר. מדברים עליה כבר 20 שנה, והצלחנו להדוף אותה עד עכשיו. בשנתיים האחרונות קברניטי המדינה עובדים על פי מזג האוויר בקביעת עתיד המדינה. הלחץ לכיוון מתן מענה לדיור באזור המרכז משפיע על קבלת ההחלטות. אנחנו מחויבים לעשות צדק חלוקתי בין-דורי והמשמעות היא שצריך לשמור גם קרקעות לדורות הבאים. כל השנים לא נתתי לאף יישוב לפרוץ את שטח המחנה. יש לזה סיבה".

דלג'ו מתקשה להבין איך ניתן יהיה לבנות עוד מתחם בסדר גודל של צור יצחק כשכבר היום התשתית התחבורתית לא עומדת בעומס: "כל הכבישים שהבטיחו שיהיו, לא נסללו. פניתי לכל ראשי הרשויות באזור וכולם נגד עוד עיר של כוכבים בשרון".

בנושא התוכנית החדשה, גם צור יצחק מצטרף להתנגדות. "הדבר צריך להיעשות בתיאום עם כולם ולא כהנחתה של משרד הבינוי", מסכם דנציגר.

"פועלים על פי מדיניות הממשלה"

במשרד הבינוי מודים שהתוכנית לפיתוח השטח בין כוכב יאיר לצור יצחק נמצאת בעבודה אך דוחים את הטענה שהדבר נעשה ללא יידוע השכנים. "הקרקע מהווה את העתודה המובילה לתכנון פעילות המחוז, ולהבדיל מתוכניות אחרות, היא כלולה כאזור לפיתוח המגורים בתמ"א 35 ותמ"מ 3/21". במשרד מספרים שהתכנון החל לפני כמה חודשים על בסיס הרשאה של רמ"י ובתיאום עם כל מוסדות התכנון. "לתהליך קדמו ישיבות בין הנהלת המחוז והנהלת מועצת כוכב יאיר-צור יגאל", נמסר משם.

במשרד הבינוי מספרים שהתוכנית מתעכבת בין היתר בשל פעילות ועדת הגבולות: "התהליך לא מתקדם בקצב הרצוי מכיוון שסוגיות עיקריות אמורות להיגזר מהחלטת הוועדה".

כמו כן מדגישים אנשי המשרד כי התחבורה, הביטחון הכלכלי והיבטים חקלאיים, אמורים לקבל ביטוי בתוכנית. "הצגנו לראש המועצה את כוונתנו לכלול שטחים מניבים למאזן הכלכלי של המועצה וכן הוצגו פתרונות תחבורתיים שהם עקב אכילס של אזור השרון כולו, לעניין אובדן השטחים לחקלאות, אנו פועלים על פי מדיניות הממשלה למציאת פתרון למצוקת הדיור, שיבטיח שמירה על הקרקע החקלאית".

ממשרד הפנים נמסר: "הנושא תלוי ועומד בבית המשפט בשל עתירת בג"ץ שהוגשה על ידי מועצת כוכב יאיר. המשרד יתייחס לכלל הטענות בתשובתו לבית המשפט".

"היקפי הדיור באזור היו צריכים להיות מלווים בפיתוח כבישים"

בין היישובים והמועצות השונות קיימת מחלוקת אודות האיחוד, אך כולם מסכימים על דבר אחד: כבר היום התשתית התחבורתית באזור נמצאת מתחת לכל ביקורת. נציגי היישובים הקיימים ביקשו להבין מה הפתרונות התחבורתיים המתוכננים, והרושם שהתקבל במכתב תשובה ממשרד התחבורה הוא שאין כל פתרון באופק. נוסף לכך, אותו מכתב רק מחזק את הטענות שתכנון היישוב צור יצחק לא נעשה במחשבה היקפית ומעמיקה, ומחדד את הצורך בפיתרון תחבורתי עתידי אם אכן התוכנית החדשה תצא אל הפועל.

"לצערנו אנו פועלים בתוך תקציב מוגבל ותוכניות עבודה רב שנתיות", כתבה קרן טרנר, סמנכ"לית תשתית ותיאום במשרד התחבורה, לחברי מועצת כוכב יאיר-צור יגאל. "הפרויקטים - הרחבת כביש 5504, קידום סלילת כביש 551 וקידום קו הרכבת המזרחי, אינם מתוקצבים לביצוע וייבחנו במסגרת תוכנית פיתוח עתידית. כביש 551 נמצא בשלבים סטטוטוריים מוקדמים מול מוסדות התכנון".

עוד נכתב כי: "פרויקט בניית מחלף חדש על כביש 6, מול היציאה מצור יצחק, אינו מקודם כרגע, סביר להניח שהיקפי הדיור העולים באזורכם היו צריכים להיות מלווים בפיתוח רשת הכבישים שעליה אתה מלין. שכונות חדשות, לדוגמא בראש העין, יבנה, אשקלון ועוד, נבנות תוך התניה כי תפותח רשת הכבישים באזור... על הרשות המקומית לפעול מול מוסדות התכנון בנושא".

מפת הגבולות והשינוי המתוכנן בחלוקת השטח
 מפת הגבולות והשינוי המתוכנן בחלוקת השטח