לא חשוב כמה אתם מרוויחים - תוכלו לקנות דירה בתוכנית כחלון

המשמעות: גם העשירונים העליונים יוכלו להשתתף בהגרלה בתוכנית, שעלותה תהיה כ-1.2 מיליארד שקל ב-2015 ■ כחלון עולה על מסלול התנגשות עם החרדים, מאחר שהקריטריונים שהוא מעמיד מנוגדים להסכמים הקואליציוניים

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

קבינט הדיור שבראשו עומד שר האוצר משה כחלון יתכנס מחר (ב') לדיון שני, שבו צפויות לעלות מספר הצעות החלטה הנוגעות לפעולות הראשונות שבכוונת שר האוצר לקדם. מדובר בין היתר בהחלטה לשווק את כל מכרזי הקרקע של המדינה באמצעות שיטת "מחיר למשתכן", באפשרות לפצל דירות, לאפשר בנייה על קרקעות חומות בערים, קידום פתרון דיור ליישובי המיעוטים וגם הצעות לייעול תיעוש הבנייה וקידום ההתחדשות העירונית.

הצעת ההחלטה המשמעותית ביותר שתעלה מחר לאישור 15 שרי קבינט הדיור, עוסקת כאמור בהחייאת שיטת שיווק הקרקע באמצעות תוכנית מחיר למשתכן, שהוקפאה בסוף 2013 על ידי שר הבינוי לשעבר אורי אריאל.

על פי הצעת ההחלטה, עד שנת 2017 מתכוון שר האוצר לשווק את כל מכרזי הקרקע במדינה במסגרת התוכנית האמורה, כאשר הקבלנים או היזמים שייגשו למכרזים יתחרו ביניהם על ההצעה הנמוכה ביותר למחיר למ"ר לדירה.

לפי ההצעה, היקף ההנחות שהמדינה תיתן על ערך הקרקע ינוע בין 10% ועד ל-60%, כאשר מי שיקבע את הכללים תהיה מועצת מקרקעי ישראל. סייג אחד נקבע לגבי היקף ההנחה על הקרקע, והוא שהיא לא תעמוד על יותר מ-250 אלף שקל על קרקע ליחידת דיור. וככל שערך הקרקע יהיה נמוך יותר - כך היקף ההנחה יהיה גדול יותר.

לעומת מכרזי מחיר למשתכן הקודמים, השינוי המהותי כעת הוא בקריטריונים לזכאות. כך, רק שני תבחינים בלבד יקבעו מי זכאי לרכוש דירה מוזלת בפרויקטים האמורים: העובדה שהרוכש הוא מחוסר דירה על פי הגדרות משרד הבינוי ("יחיד/ה בגיל 21 ומעלה או משפחה שאין ולא היו להם לאחר ה-1 ביוני 1971, בנפרד או במשותף זכויות כלשהן בדירה או בחלק מדירה); ושמדובר בזוג, או יחיד מעל גיל 35.

באוצר מעריכים כי עלות התוכנית תעמוד על כ-1.2 מיליארד שקל ב-2015, וזאת בשל "הקטנת הכנסות משיווק הקרקע".

חשוב לציין, כי בעוד שההצעה מדגישה כי מדובר בכל המכרזים, כולל יחידות הדיור בכל מכרז, היא משאירה גם פתח לשינוי: "על אף האמור לעיל, מועצת מקרקעי ישראל תהיה רשאית לקבוע, במקרים חריגים, שיעורים שונים בשיווק ספציפי... המועצה תהיה רשאית לקבוע כללים ותנאים נוספים לשיווק מכרזי קרקע במחיר למשתכן, ובכלל זה כללים להגדרת מספר יחידות דיור מינימליות לשיווק באופן זה".

משמעות הדבר היא שייתכנו מכרזים שבהם לא כל יחידות הדיור יהיו מוזלות. עוד מוצע, כי מכרזים אלו יכללו גם מפרט בנייה מחייב שייקבע על ידי משרד הבינוי. בנוסף, הצעת ההחלטה קובעת רף עליון לשיווק יחידות דיור מוזלות שעומד על 20 אלף יחידות דיור, שלאחריו תבחן מועצת מקרקעי ישראל את הצלחת התוכנית.

עוד נקודה שעולה במסגרת הצעת ההחלטה היא השאלה הנוגעת לקבוצות רכישה ועמותות. בהצעה נכתב כי "המועצה תבחן אפשרות להוספת כללים לשיווק לאגודות שיתופיות ו/או קבוצות רכישה".

משמעות סעיף זה הוא שנכון לעכשיו קבוצות רכישה לא יוכלו לגשת למכרזים אלו, אלא אם כן יוחלט אחרת. אם אכן זה יהיה המצב, מדובר במכה אנושה למארגני הקבוצות. הסיבה, אגב, להחרגתן מההצעה היא הקושי של קבוצות הרכישה להתחייב על מחיר סופי של דירה - פרט מהותי במכרזי מחיר למשתכן.

עיקרי תוכנית "מחיר למשתכן":

- שיווק כל מכרזי הקרקע יהיה עד שנת 2017

- הקריטריון לזכאות יהיה זוג או יחיד מעל גיל 35 שלא הייתה בבעלותם דירה מאז יוני 1971

- שיעור ההנחה על הקרקע יעמוד על בין 10% ל-60%

- עלות התוכנית ב-2015: כ-1.2 מיליארד שקל

- ההצעה הזוכה במכרז תהיה זו שתכלול את המחיר הנמוך למ"ר לדירה

- במקרה שבו יהיו יותר זכאים מאשר יחידות דיור, תיערך הגרלה בין הזכאים

- הנחה גדולה יותר תינתן על קרקע לבנייה עצמית של צמודי קרקע באזורי עדיפות לאומית

- לאחר ש-20 אלף יח"ד ישווקו במסגרת התוכנית, תיבחן הצלחתה על ידי מועצת רמ"י