נגד המאגר הביומטרי

כי הסיכון לא שווה את היתרונות - ארגוני הפשע יחגגו

ביומטרי טביעת אצבעות דין משפט איש פשע צללית עבריין צל עבירה מודיעין בלש / צלם:  thinkstock
ביומטרי טביעת אצבעות דין משפט איש פשע צללית עבריין צל עבירה מודיעין בלש / צלם: thinkstock

זה 20 שנה שישראל נמצאת בהליכים להחלפת תעודת הזהות הכחולה הישנה בתעודת זהות חכמה. 20 שנה שבהן כולנו יכולנו ליהנות מתעודה אמינה ומשירותי ממשל דיגיטליים יעילים. זה לא קרה כי ב-2007, לאחר עשר שנות עיכובים ביורוקרטיים, משרד הפנים החליט שמלבד תעודת זהות חכמה עם נתונים ביומטריים, הוא יקים "מאגר מידע ביומטרי" - פרויקט מגלומני, מסוכן ושנוי במחלוקת. האם הסיכון שבהקמת המאגר הביומטרי שווה את היתרונות שהוא יספק?

תוכנית המאגר הביומטרי תוכננה בתחילה ע"י המטה ללוחמה בטרור ומשרד הפנים במחשכים, ללא בקרה מנהלית וציבורית, כך על-פי דוח מבקר המדינה מ-2011. בעקבות דיון ציבורי נוקב, החליטה הכנסת על תקופת מבחן של שנתיים, שבה יוחלט אם הדבר נחוץ למדינה. תקופת המבחן תסתיים בקרוב והכנסת תידרש להחליט שוב לגבי הקמת מאגר ביומטרי קבוע.

מדוע בעצם צריך מאגר ביומטרי שהוא מקור לסכנה? המצדדים יאמרו שמאגר מונע זיוף והתחזות, אלא שרוב בעיות הזיוף נפתרות על-ידי תעודה ביומטרית גם ללא מאגר. רשות האוכלוסין וההגירה בחנה את נתוני עבירות הזיוף וההתחזות שהתגלו במשטרה ובלשכות האוכלוסין. התברר שב-2014 התגלו 71 מקרי התחזות וזיוף, מתוכם, 70 היו נמנעים בשימוש בתעודה חכמה או ביומטרית; אחד היה נמנע ע"י תשאול מעמיק; ושום מקרה לא היה נמנע ע"י המאגר הביומטרי. נתונים אלה צונזרו מהדוח המסכם של הרשות הביומטרית ומהדוח המסכם של רשות האוכלוסין וההגירה.

האם בשביל מספר חד-ספרתי של זיופים שווה להכניס את הנתונים של כולנו למאגר מסוכן שהשימושים בו לא ידועים ושעלול לפגוע בביטחוננו ובפרטיותנו? סביר שלא. ובנוגע לטענת המצדדים שמאגר ביומטרי יאפשר לפענח פשעים - נאמר שראש המז"פ לשעבר, פרופ' אבי דומב, הודיע שמבחינה טכנית המשטרה לא תוכל להשתמש במאגר לזיהוי טביעות-אצבע בזירת פשע. מנגד, המצדדים, ובראשם הרשות למאגר ביומטרי, לא מספרים לנו שמאגר ביומטרי אינו נחוץ למניעת זיוף התיעוד וגניבות זהות והתחזות, שהוא מסכן את ביטחון הציבור והמדינה, צפוי לפגוע בפרטיות התושבים, עולה ויעלה הון למשלם המסים.

למה המאגר הביומטרי כל כך מסוכן, ומדוע עלינו להתנגד לו? מאגר ביומטרי מסכן את ביטחון המדינה ואזרחיה. דליפתו תשמש לזיהוי אזרחים ישראלים למטרות טרור. ברור שארגוני טרור כמו דאעש ישמחו לשים יד על טביעות-האצבעות ותווי פנינו, שלא ניתנים להחלפה כל חיינו. מתנה לכל טרוריסט. חשבו גם למשל על ההפללה שפושע יוכל לעשות בטביעת-אצבע של אדם חף מפשע, שאותו היה רוצה להפליל ושהשיג משוטר שמורשה לגשת למאגר. התסריטים הרבים אינם מדע בדיוני. המאגר מסוכן כי הוא יפגע בביטחוננו וגם בפרטיותנו. נהיה ניתנים לזיהוי בכל עת ותחת מעקב אחר כל תנועה, ולא רק על-ידי המורשים לכך.

המאגר מסוכן כי הוא חלק משימוש מתרחב של הגדלת כוח השלטון על-חשבון הפרט. בדמוקרטיה יש בלמים נגד שימושים שעלולים לפגוע בזכויות האדם, אבל מאגר מרכזי עלול ליפול לידיים פחות דמוקרטיות ולשליטה באזרחים. נראה שבדיקת נחיצות המאגר נעשתה במטרה להצדיק בדיעבד את ההחלטות השגויות שקיבלו מקימיו, ללא בחינה מקצועית מעמיקה. חלופות שהציעו מומחים לביטחון ולטכנולוגיה לא נבדקו, או נידונו בשטחיות. נראה שהמטרה הייתה להכשיר את המאגר, ויהי מה. לא מתקיים דיון ראוי, פתוח, הוגן ונוקב בשאלות המהותיות, מה שעלול להוביל לאישור מאגר שנזקו לציבור ולמדינה קריטי. ניתן להשיג את מטרות המאגר בדרכים פשוטות, בטוחות יותר.

לכן, בשש השנים האחרונות אני נאבקת יחד עם אנשי מקצוע רבים לעצירת מצעד האיוולת של הפרויקט המסוכן והמיותר הזה, המאגר הביומטרי, ולהעביר את ישראל לתיעוד חכם ללא מאגר, בדומה למדינות המתקדמות בעולם.

הכותבת היא מומחית לפוליטיקה ולמדיניות של מידע בבית-הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי; ובית-הספר למידע באוניברסיטת וושינגטון