נעילה חיובית בוול סטריט ברקע האופטימיות לגבי יוון

הדולר התחזק ביותר מ-1% מול האירו ■ בכירים בגוש האירו הגיבו בחיוב להצעת הפשרה היוונית ■ מאקרו: ההזמנות למוצרים בני קיימא ירדו מעל הצפי ■ מכירות הבתים החדשים עלו לקצב השנתי הגבוה ביותר מאז 2008

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ג') בעליות שערים כאשר מדד הנאסד"ק העפיל לשיא חדש, זה היום השני ברציפות. זאת, על רקע אופטימיות של המשקיעים באשר להסכם קרוב בין יוון לבין נושיה, ובצל נתוני מאקרו חשובים. בבורסות אירופה נרשמו היום עליות בהשראת יוון-גוש האירו.

"החדשות המהותיות היום זה התחזקות הדולר. הוא הדבר היחיד שהפך את הראלי", מציין ג'יימס מייר, מנהל השקעות ראשי בחברת Tower Bridge Advisors.

אופטימיות בקרב הסוחרים בעולם לאחר פגישת החירום שקיימו אתמול מנהיגי גוש האירו בעניין המשבר היווני במטרה למנוע את כניסתה לחדלות פירעון ופרישתה מגוש האירו. המנהיגים רואים בחיוב את הצעות הרפורמות של יוון לפתרון המשבר ומעריכים כי ניתן להגיע להסכם בקרוב. יוון הציעה מס חדש על עסקים; מס חדש על עשירים; והעלאה של המע"מ על מוצרים מסוימים. עם זאת, יוון מתעקשת לא לבצע קיצוצים נוספים בפנסיות או בשכר של הסקטור הציבורי כפי שדורשים באירופה.

ב"בלומברג" דווח כי ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הציע בשיחות שקיים עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תכנית חלופית, שפרטיה עדיין לא נחשפו, אך בכירים אירופאים הביעו עמדות חיוביות כלפי התכנית.

יוון אמורה להעביר עד סוף החודש תשלום חוב בהיקף של כ-1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע ועד 20 ביולי היא אמורה להעביר לבנק המרכזי האירופי תשלומי ריבית בהיקף של כ-4 מיליארד אירו. לכן, ללא הנתח הבא של חבילת החילוץ, שהיקפו עומד על כ-7.2 מיליארד אירו היא לא תוכל לשרת את חובותיה ותוכרז כחדלת פירעון.

התנאים להעלאת ריבית עשויים להיות בשלים כבר בספטמבר, כך טוען מושל הפד ג'רום פאוול. להערכתו אומנם העלאת הריבית בספטמבר היא אינה ודאית, אך קיים סיכוי של 50% שהבנק המרכזי יפעל ויעלה את הריבית לראשונה מזה 8 שנים. לדבריו, 3 חודשים לאחר מכן, הבנק עשוי להעלות פעם נוספת את הריבית. נזכיר כי בישיבת הפד האחרונה, חברי הפד צפו כי הריבית עד סוף השנה תעלה לפחות פעמיים לרמה של 0.6%.

בזירת המאקרו פורסמו לפני הפתיחה (15:30) נתוני ההזמנות למוצרים בני קיימא לחודש מאי (Durable Goods) שירדו בשיעור של 1.8%, בעיקר בשל ירידה בהזמנות מטוסים מסחריים. בשוק ציפו לירידה של 1.5% לאחר ירידה של 1% בחודש אפריל. נתוני הליבה, שאינם כוללים את ההזמנות בתחום התחבורה, עלו ב-0.5%, בעיקר בשל עלייה בהזמנות מוצרי מתכת וציוד מכני כבד.

ב-17:00 פורסמו מכירות הבתים החדשים לחודש מאי, שעלו לקצב שנתי של 546 אלף, קצב המכירות הגבוה ביותר מאז פברואר 2008. בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר לרמה של 525 אלף, לעומת קצב מכירות של 517 אלף בתים חדשים בחודש אפריל.

חברת התרופות מיילן מתחילה לקדם רשמית את רישומה למסחר בבורסה בת"א, אם וכאשר תשלים את רכישת פריגו . סמנכ"ל הכספים של מיילן, ג'ון שיהאן, צפוי להגיע מחר לישראל במטרה להיפגש עם מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט. נזכיר כי עד כה פריגו דחתה 3 פעמים הצעות רכש של מיילן.

בגזרת הדוחות הכספיים, בלקברי דיווחה על הפסד נקי של 0.05 דולרים למניה, בעוד בשוק ציפו להפסד נקי של 0.04 דולרים למניה. ההכנסות הסתכמו ב-658 מיליון דולר מתחת לצפי שעמד על 680 מיליון דולר.

קרניבל קרוז דיווחה על רווח נקי של 222 מיליון דולר או 29 סנט למניה ברבעון הראשון, מעל הרווח ברבעון המקביל אשתקד שעמד על 13 סנט למניה וכן מעל התחזיות בשוק שעמדו על רווח נקי של 17 סנט למניה. ההכנסות טיפסו ב-1.2% ל-3.59 מיליארד דולר.

עוד במדווחות, Darden Restaurants וחברת IHS.

יצרנית צמידי הבריאות Fitbit (סימול FIT) המשיכה לרכז עניין ביום המסחר הרביעי שלה מאז הנפקתה.

חברת 3M הודיעה כי בכוונתה לרכוש את יצרנית מוצרי הבטיחות Capital Safety תמורת כ-1.8 מיליארד דולר.