ח"כ חנין על המתווה המסתמן בגז: "כניעה של הממשלה"

יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת: התפטרות הממונה על ההגבלים העסקיים סימנה את הסוף של המאמץ ליצור תחרות כלשהיא במשק הגז

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת הביע היום (ג') דאגה גדולה נוכח המתווה המסתמן במשק הגז. לדבריו: "לא מדובר כאן על פשרה אלא על כניעה מוחלטת של הממשלה לכל הדרישות והגחמות של טייקוני הגז. התפטרות הממונה על ההגבלים העסקיים סימנה את הסוף של המאמץ ליצור תחרות כלשהיא במשק הגז. ברור שכשנובל אנרג'י נמצאת גם במאגר לוויתן וגם במאגר תמר לא תהיה תחרות כזאת.

"התנגדותו של ראש הממשלה לפיקוח על מחירי הגז אומרת שגם בעתיד לא נתקדם להורדת מחיר הגז ל-3 דולר ליחידה, ונמשיך לשלם מחירים גבוהים ומופקעים עם משמעויות קשות למשק החשמל, לתעשייה הישראלית ולייוקר המחיה בארץ. גם בתחום היצוא הממשלה מתקפלת בפני הטייקונים ומסכימה, ככל הנראה, להקדמת היצוא ממאגר תמר, בניגוד למה שהובטח קודם לכן. גם בתחום המיסוי - הממשלה מתקפלת מול הטייקונים ותסכים לדחות את תשלום היטל ששינסקי על רווחי היתר בארבע שנים. הממשלה לא עומדת אפילו על חיוב החברות להתקין צינור גז נוסף שיחבר את מאגרי הגז ליבשה. לעיכוב הזה ישנן השלכות קשות ביותר על התעשייה המקומית ועל מקומות תעסוקה".

חנין הוסיף כי "חמור במיוחד שכל הדיונים נעשים ללא שקיפות, ללא שיתוף ציבור, תחת דלתיים סגורות של הקבינט הביטחוני. זו דוגמא קיצונית של ניצול לרעה של כותרת ה'ביטחון' לטובת אינטרסים צרים של בעלי הון.

"אני קורא לעצור מיד את מתווה הכניעה. ואדרוש דיון דחוף על כך בועדת הכלכלה.
אני מציע לציבור להשמיע קול של מחאה גדולה מול מהלך של גזילת נכסיו, מהלך עם משמעויות כלכליות, חברתיות, וסביבתיות-בריאותיות עצומות שהשלכותיו ילוו אותנו עוד שנים ארוכות".