יועצי אובמה לשעבר: ההסכם עם איראן - לא עומד ביעדים

במכתב פתוח לנשיא כותבים דניס רוס, דייוויד פטראוס, ראש CIA לשעבר ואחרים, כי רכיבים הכרחיים של ההסכם – טרם הושגו ■ קבוצה של מתנגדי ההסכם משקיעה מיליון וחצי דולר בקמפיין של הרגע האחרון לסיכולו

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בכירים לשעבר בממשל אובמה, שהיו חברים בחוג היועצים המקורבים ביותר של הנשיא, ואישים אחרים, חלקם אנשי צבא לשעבר ומחוקקים, דמוקרטים ורפובליקנים, פרסמו אמש (ד) מכתב גלוי, שבו הם מביעים דאגה מההסכם הגרעיני עם איראן, שמועד היעד לחתימתו הוא 30 ביוני. במכתב, שמתפרסם באתר האינטרנט של מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, טוענים החותמים, כי ההסכם כנראה אינו עומד ביעדים שהממשל עצמו קבע כתקנים של הסכם "טוב". הם תובעים, שהממשל יציב שורה של דרישות מינימום כתנאי להסכמת ארה"ב לחתום על ההסכם.

בין החותמים על המכתב: דייוויד פטראוס, לשעבר ראש CIA; הסנטור לשעבר ג'וזף ליברמן; גנרל ג'יימס קארטרייט, סגן יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב בשנים 2007 - 2001; גארי סאמור, שהיה מתאם ענייני פיקוח על הנשק ומאבק בנשק להשמדה המונית בממשל אובמה בשנים 2009 - 2013; דניס רוס, שליווה א המו"מ בין ישראל לפלסטינים במשך שנים רבות; סטיוון הדלי, שהיה היועץ לביטחון לאומי בממשל ג'ורג' וו. בוש בשנים 2005-2009; רוברט בלקוול, סגן היועץ לביטחון לאומי לתכנון אסטרטגי בממשל בוש הבן; אולי היינונן, לשעבר סגן ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית; דייוויד מקובסקי, בכיר במכון וושינגטון ואחרים.

במקרה או שלא במקרה, המכתב מתפרסם עם תחילת קמפיין של הרגע האחרון נגד ההסכם עם איראן. את הקמפיין מארגנת קבוצה שבראשה עומדים, בין היתר, הסנטור לשעבר ליברמן ומחוקקים משתי המפלגות. הקבוצה הודיעה, שתשקיע בקמפיין 1.4 מיליון דולר ואחד מפירותיו הראשונים הוא מודעה שמשתרעת על עמוד שלם ב"ניו יורק טיימס" , תחת הכותרת "הוויתורים האמריקאים לאיראן מרחיקים לכת יותר מדי". בעיקרה, המודעה דומה להסתייגויות במכתב הגלוי באתר של מכון וושינגטון.

החותמים על המכתב הגלוי טוענים, כי ההסכם "אינו מתיימר להיות אסטרטגיה מקיפה כלפי איראן והוא אינו מתייחס לתמיכת איראן בארגוני טרור כחיזבאללה או חמאס, התערבויותיה בעיראק, סוריה, לבנון ותימן, ארסנל הטילים הבליסטיים שלה, או דיכוי העם האיראני בידי הנהגתו שלו'.

"הממשל העניק עדיפות עליונה למו"מ על האיום הגרעיני בתקווה שההסכם ישפיע לטובה על מדיניות איראן בתחומים האלה", נאמר במכתב הפתוח. "אפילו אם נקבל את הגישה הזו, אנו חוששים שהמו"מ הנוכחי כנראה לא יעמוד ביעדים שהממשל עצמו קבע כתקנים של הסכם 'טוב', אלא אם כן המו"מ ינוהל על פי המתווה שמתואר בהמשך, והממשל ינקוט אסטרטגיה אזורית תקיפה שתחזק את מעמדו במו"מ".

המכתב קורא לממשל להוסיף את היעדים הבאים למטרות האמריקאיות במו"מ:

ניתור ואימות: לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) צריכה להיות גישה בעיתוי הולם לכל אתר איראני שביקור בו נחוץ כדי לוודא האם איראן עומדת בתנאי ההסכם. רשימת האתרים האלה חייבת לכלול בסיסים צבאיים ומתקנים רגישים אחרים. לאיראן אסור יהיה למנוע ביקור של הפקחים באתר כלשהו.

"היבטים צבאיים אפשריים": איראן חייבת לאשר לפקחי סבא"א ליטול מדגמים, לתשאל מדענים ופקידי ממשלה, לבדוק אתרים ולבחון ולצלם מסמכים כפי שיידרש, כדי שהפקחים יוכלו לחקור את עברה (הגרעיני) של איראן ואת פעולותיה הנוכחיות ליישום צבאי של הידע הגרעיני שלה. זה צריך להתבצע לפני הקלה כלשהי בנטל הסנקציות על איראן.

צנטריפוגות מתקדמות: ההסכם חייב להטיל מגבלות חמורות על מו"פ של צנטריפוגות מתקדמות, ניסוי של צנטריפוגות כאלה ופרישתן בעשר השנים הבאות. המטרה היא לדחות ככל האפשר את פרישת הצנטריפוגות המתקדמות ולהוציא מכלל אפשרות שדרוגים טכניים מהירים שלהן והרחבת יכולת העשרת האורניום של איראן לאחר עשר שנים אלה. ההסכם צריך לוודא שכל פרישה של הצנטריפוגות תיעשה בקצב מדוד והדרגתי, שיעלה בקנה אחד עם תכנית גרעינית לצרכי שלום.

הקלה בנטל הסנקציות: כל הקלה חייבת להתבסס על האופן שבו איראן מוציאה אל הפועל את התחייבויותיה. השעיה או הסרה של רוב הסנקציות המשמעותיות אינה צריכה להתבצע לפני שסבא"א תאשר שאיראן נקטה את כל הצעדים החשובים שנדרשים ממנה בהסכם. סנקציות שאינן קשורות למו"מ הגרעיני צריכות להישאר בתוקף ולהיאכף בתקיפות.

תוצאות של הפרת ההסכם: ההסכם חייב לכלול מכניזם יעיל שיאפשר חידוש הסנקציות באופן אוטומטי אם יתברר שאיראן מפרה את ההסכם, לרבות מאמצים איראניים לסכל את פעילותם של פקחי סבא"א. נוסף לכך, ארה"ב עצמה צריכה להבהיר את התוצאות החמורות של כל הפרה של ההסכם

החתומים על המכתב אומרים, כי מעל הכול חיוני הדבר שארה"ב תכריז שמדיניותה היא למנוע מאיראן להשיג או לייצר חומרים בקיעים במידה מספקת לייצור נשק גרעיני, הן בתקופת תחולתו של ההסכם והן לאחריה. הם אף קוראים לממשל לא להתייחס למועד היעד של החתימה על ההסכם, 30 ביוני, כמשהו קדוש. מנהלי המו"מ צריכים להוסיף ולשבת ליד שולחן הדיונים עד שיושג הסכם טוב.

עוד קוראים החתומים על המכתב לממשל אובמה לחזק את ההסכם הפוטנציאלי באמצעות מאמצים אזוריים שיגבילו את יכולת ההתנהגות הנפסדת של האיראנים:

בעיראק: הרחבת האימונים של כוחות הביטחון העיראקיים וכן הכוחות הכורדיים (פשמרגה);

בסוריה: הרחבת תכניות האימונים של מתנגדי ושת"פ עם טורקיה להקמת מקלט בטוח להמוני הפליטים מסוריה. סינון של פליטים אלה עשוי לשמש מקור לגיוס לוחמים נגד משטר אסד. ארה"ב צריכה גם ליירט משלוחי נשק מאיראן לכוחות נותרו נאמנים לאסד.

בתימן: הרחבת התמיכה במאמצי סעודיה ללחוץ על הצדדים הלוחמים לקיים מו"מ להפסקת האש.

"נקיטת כל הצעדים האלה תחזק את המסר שאיראן חייבת למלא אחר כל הסכם ושהיא לא תורשה להמשיך במאמצים להמשיך לפתח נשק גרעיני", אומרים מחברי המכתב.