ארז ועמיר מקווים שהמל"ט הסולארי ייקח אותם לוול סטריט

חברת לייט אנד סטרונג שנרכשה אשתקד על ידי השניים בנזיד עדשים ממפרקי אס.די.אס, הגישה תשקיף לגיוס של כ-13.3 מיליון דולר בארה"ב

גל ארז  / צילום: דודי חסון
גל ארז / צילום: דודי חסון

חברה ישראלית שעשויה להפוך בקרוב לחברה ציבורית בוול סטריט מביאה איתה סיפור לא שגרתי. מדובר בחברה שמצהירה על כך שבין המתחרות שלה נמצאות ענקיות כמו גוגל, פייסבוק ואיירבוס (AirBus), אולם לדוחותיה מוצמדת הערת "עסק חי", והיא כמובן רחוקה מהן כיום מאוד; זו חברה שהייתה בעבר חלק מחברה ביטחונית ישראלית והגיעה לפירוק; ובעליה הנוכחיים - המוכרים הן בשל פעילותם העסקית והן בשל השתתפות בתוכנית ריאליטי - ניהלו קרן השקעות שהניבה הפסדים למשקיעים בה.

החברה בה מדובר נקראת לייט אנד סטרונג (Light & Strong) והיא הגישה לאחרונה תשקיף לקראת גיוס של כ-13.3 מיליון דולר בוול סטריט (טרם נקבע השווי המבוקש). היא הוקמה בשנת 2007, פועלת מאזור התעשייה כנות, ומספקת רכיבים המיועדים לתעשיות הביטחוניות. בין היתר היא פועלת בתחום החומרים המרוכבים, ובונה בקבלנות משנה את המעטפת החיצונית של חלק מהמל"טים של התעשייה האוירית, וכן של ההרמס 450 של אלביט. בין לקוחותיה נמצאות אלביט מערכות והתעשייה האווירית.

לייט אנד סטרונג הייתה בעבר חלק מחברת אס.די.אס, שנסחרה בבורסה בת"א ונקלעה לקשיים פיננסיים תחת בעלותו של מוטי סולומון, עד שנכנסה אשתקד להליך של פירוק. בעליה הנוכחיים, אנשי העסקים גל ארז ועופר עמיר, נכנסו לתמונה ביולי 2014, כשרכשו את השליטה בחברה מידי המפרק של אס.די.אס.

השניים, שועלים ותיקים בשוק ההון (ראו מסגרת), שילמו סכום של 1.45 מיליון שקל (כ-380 אלף דולר) עבור כ-93.3% מהון המניות של החברה, כלומר רכשו אותה לפי שווי של כ-1.55 מיליון שקל ללייט אנד סטרונג. מאוחר יותר בוצעה עוד הנפקת מניות והשניים השקיעו בחברה עוד מיליון שקל, בחלקים שווים. לאחר עוד מספר עסקאות, אחת מהן עם יזם החברה אפרים מנשי, מחזיקים כיום ארז ועמיר ב-35.3% מהון המניות של לייט אנד סטרונג, כל אחד, ואילו מנשי מחזיק ב-7.9%.

כמה חודשים לאחר רכישת החברה, עלה שווייה באופן משמעותי - לפחות על בסיס עסקת מניות שבוצעה בה. בסוף 2014 הונפקו מניות המהוות 9.5% ממניות החברה, תמורת סכום של כ-1.4 מיליון דולר - כלומר, שווי של כ-15 מיליון דולר ללייט אנד סטרונג. הסיבה לגיוס היא כנראה גם הבסיס לשווי המעודכן: החברה החליטה לפתח את מנוע הצמיחה החדש שלה, מטוס ללא טייס המבוסס על אנרגיה סולארית, ונדרשה למימון.

השימוש העיקרי: כיסוי סלולרי

לפי החזון של לייט אנד סטרונג היא תפתח את המל"טים החדשים לצרכים אזרחיים הכוללים כיסוי תקשורתי, וגם לצרכים צבאיים. לפי תשקיף החברה, השימוש העיקרי של מל"טים מסוג זה הוא לצורך טכנולוגיה שתספק כיסוי סלולרי וגישה לפס רחב באופן רציף עבור אזורים מרוחקים.

במקביל, לייט אנד סטרונג תמשיך לתמוך בלקוחותיה הקיימים בפעילות המסורתית שלה. בחברה מתכננים לפתח מל"ט שיוכל לספק קישוריות סלולר ופס רחב לטווח של 25 מייל ויפעל על בסיס אנרגיה סולארית בלבד. המל"ט יוכל לטוס על פי התכנון במשך שנה ללא הפרעה. נכון להיום, מציינים בחברה, אין אף מל"ט מסחרי מסוג זה המבוסס על אנרגיה סולארית שיכול לטוס מעבר לתקופה של שבועיים רצופים, לכן בחברה מאמינים שיוכלו להציג "מל"ט חדשני שיגרום למהפכה בתעשייה".

אלא שלייט אנד סטרונג היא כאמור אינה החברה היחידה שלוטשת עין לתחום. בתשקיף מציינת החברה את התחרות מצד גוגל - המפתחת גם היא מל"ט, יצרנית המטוסים איירבוס שרכשה חברה אנגלית שגם היא עוסקת בפיתוח מל"טים סולאריים, ופייסבוק שרכשה גם היא חברה מאנגליה שפעילה בתחום דומה. אין ספק שלחברות הענק הללו יש יתרון משמעותי על לייט אנד סטרונג, אם לא ברמה הטכנולוגית אז בוודאי שברמה הפיננסית. לפי הדוחות שצורפו לתשקיף, לייט אנד סטרונג רחוקה מלהציג רווח נקי וכאמור לדוחות מצורפת הערת "עסק חי".

בשנת 2014 הסתכמו הכנסות החברה בכ-4.1 מיליון דולר, צמיחה של 12.6% ביחס ל-2013. אך בעוד שב-2013 לא נרשמו כלל הוצאות מחקר ופיתוח, בסוף 2014 החברה החלה לעבוד על פיתוח המל"ט, ובדוחות נרשמו הוצאות מו"פ בסך 2.1 מיליון דולר. ההפסד התפעולי באותה שנה עמד על 2.1 מיליון דולר, עלייה של 85% בהשוואה ל-2013, וההפסד הנקי הסתכם ב-2.5 מיליון דולר לעומת 1.4 מיליון דולר ב-2013. בסוף השנה היו בקופתה של החברה 343 אלף דולר בלבד.

כמנכ"ל החברה מכהן אורי אורבך, לשעבר בכיר באס.די.אס. ארז הוא יו"ר החברה, ועמיר הוא דירקטור. שלמה צח, לשעבר בכיר בתעשייה האווירית, מכהן בתפקיד המנהל הטכנולוגי של לייט אנד סטרונג.

עלילות גל ארז ועופר עמיר בשוק ההון ובעולם הריאליטי

לגל ארז ועופר עמיר, בעלי השליטה בלייט אנד סטרונג, היסטוריה של השקעות מוצלחות ומוצלחות פחות בשוק ההון. ארז (50) הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית, ועמיר (48) הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון. בעבר היו השניים חלק מגרעין השליטה בחברת ביוסל, שהחזיקה בשליטה בחברת התרופות פרוטליקס. מאוחר יותר, ארז נודע כ"מחייה שלדים בורסאיים", ופעילותו (לצד משקיעים נוספים) כללה לאורך השנים, בין היתר, את די מדיקל, טים די.אס.אל וביומדיקס.

בשנת 2010 פנו 27 בעלי מניות בחברה הציבורית פיר סטרים, שעסקה בפיתוח מוצרי תוכנה וחומרה, לרשות ניירות ערך בבקשה לפתוח בחקירה נגד ארז ועמיר שהיו בעלי השליטה בה, בטענה שהפרו חובות דיווח. בתגובה איימו השניים בנקיטת הליכים משפטיים נגד בעלי המניות. בסופו של דבר לא נפתחה חקירה.

בתשקיף של לייט אנד סטרונג מפורטת היסטוריה קצרה של כל אחד מבכירי החברה. על ארז נכתב כי היה מנהל ההשקעות של קרן הגידור הייפריון קפיטל, בין 2013 ל-2015. על עמיר נכתב שהוא מכהן עד היום כמנהל השיווק של הייפריון. לאחרונה פורסם בעיתון "כלכליסט" כי הקרן הסבה למשקיעיה הפסדים עד שנסגרה, וכיום אחד המשקיעים בה, מוטי קירשנבאום מחברת הנדל"ן מגדלי היום התיכון, מנסה לאתר משקיעים נוספים כדי לברר פרטים נוספים על השקעתם הכושלת.

ארז מוכר גם מתוכנית הטלוויזיה "הישרדות" שבה השתתף לפני כמה שנים, ובה הוצג כאיש עסקים ויזם בשוק ההון, ובזכות הזוגיות שלו עם "שורדת" אחרת מהתוכנית, נעמה קסרי. "אסטרטג על", "טייקון עסקים בומבסטי", "שנון, ציני, מצחיק ומשחק אותה ראש קטן", אלה היו חלק מהסופרלטיבים שנכתבו עליו בעיתונים כשהתוכנית שודרה. גם עמיר היה מוכר לקוראי מדורי הרכילות על רקע העובדה כשהיה בעבר בן זוגן של מגישת הטלוויזיה סיגל שחמון, ושל יוצאת "הישרדות", מרינה קבישר.

מל
 מל
תוצאות לייט אנד סטרונג
 תוצאות לייט אנד סטרונג